Klinisk sexologi, 7,5 hp
Clinical Sexology, 7,5 credits- Kurskod
- 9K8103
- Kursens benämning
- Klinisk sexologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2024-09-19
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.
Mål
Efter kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskaper och förståelse
- identifiera och analysera kliniska frågeställningar inom området klinisk sexologi
- redogöra för kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och interventioner vid olika typer av sexuell problematik
- identifiera och analysera faktorer relevanta för tillståndets svårighetsgrad och prognos, även beaktande könsskillnader och samsjuklighet, samt relatera detta till patienters vårdplanering
- redogöra för organisatoriska förutsättningar för att arbeta med patienter med sexuell problematik utifrån principerna för Evidensbaserad Psykologisk Praktik (EBPP), samt förhålla sig till dessa principer
Färdigheter och förmågor
- tillämpa och återge kategorisk och dimensionell diagnostik i ett evidensbaserat bedömningsförfarande vid olika typer av sexuell problematik
- jämföra och argumentera för val av evidensbaserad behandling utifrån patienters karaktäristika och vårdbehov
- skapa och implementera en behandlingsplan på ett sådant sätt att den kan kopplas till patientens totala besvärsbild och aktuella situation
- identifiera och hantera utmaningar i det kliniska arbetet inom det aktuella området
Värderingar och förhållningssätt
- värdera olika förutsättningar och utmaningar i arbetet med en stigmatiserad patientgrupp
- relatera principer för evidensbaserad psykologisk behandling till organisatoriska, etiska samt kulturella frågeställningar rörande den enskilde patientens specifika karakteristika och situation
- värdera egen kompetens inom det aktuella området och identifiera eget behov av lärande och planera för fortsatt kompetens- och kunskapsutveckling.
Innehåll
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om, förståelse för och färdigheter i att utreda, bemöta och behandla personer med sexuell problematik. Kursen belyser särskilt kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och intervention.
I kursen ingår undervisning om interventioner som syftar till att adressera sexuella svårigheter och relaterade beteenden och hur dessa kan implementeras i mötet med patienten. Kursen syftar också till att ge en fördjupning inom samsjuklighet, prognos, könsskillnader samt interventioner på basal och avancerad nivå. Etiska och praktiska frågeställningar belyses rörande arbete med en stigmatiserad grupp där riskbedömning kan ingå.
Kursen startar med att deltagaren bedömer den egna kunskapen och formulerar eget behov av lärande. Undervisningen belyser centrala aspekter av vikt för specialisering inom området, utifrån den psykologiska kunskapens roll. Fokus är evidensbaserad psykologisk praktik och utvecklandet av egna färdigheter. I kursen ingår handledning på centrala färdigheter, vilket förutsätter ett parallellt patientarbete där dessa kan praktiseras och ligga till grund för handledningen.
Arbetsformer
Under kursen läggs stor vikt vid deltagarens eget aktiva lärande som utgår från individuellt formulerade målsättningar inom ramen för kursens övergripande mål. I kursen ingår olika lärandeformer såsom föreläsningar, seminarier och handledning i grupp.
Examination
Examination sker utifrån redovisning av teoretiska kunskaper i skriven form. Därtill bedöms färdigheter såväl i rollspelssituationer som i faktiskt patientarbete. Deltagaren behöver uppnå godkänt resultat på samtliga uppgifter, samt göra en analys av den egna kunskapsutvecklingen för att erhålla betyget godkänt på kursen.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatorisktutbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer under kursen
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 351 sidor ISBN:9789144128696 LIBRIS-ID:gsrn6wqxdscsccq9 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
5. ed. : Arlington, Va. : American Psychiatric Association, cop. 2013 - xliv, 947 s. ISBN:9780890425558 LIBRIS-ID:14219427 Sök i biblioteket