Kursplan för

Traumafokuserad kognitiv beteendeterapi för barn och ungdom, teori, 4,5 hp

Trauma-focused Cognitive Behavior Therapy for Children and Adolescents, Theory, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , VT23
Kurskod
9K8111
Kursens benämning
Traumafokuserad kognitiv beteendeterapi för barn och ungdom, teori
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2019-11-20
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2019-12-06
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Psykologexamen alt. läkar-, sjuksköterske- eller socionomexamen med adekvat vidareutbildning i psykosocialt behandlingsarbete. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd). För att kunna tillgodogöra sig innehållet i utbildningen rekommenderas utbildning i beteendeanalys (motsvarande grundläggande utbildning i psykoterapi med inriktning mot KBT) samt klinisk erfarenhet av föräldraträning och ångestbehandling med exponering. Deltagare förväntas arbeta kliniskt med PTSD hos barn/ungdom under utbildningstiden.

Mål

Målet med kursen är att ge deltagarna en god teoretisk grund och en teoretisk fördjupning vid behandling av traumatiserade barn och ungdomar med traumafokuserad kognitiv beteendeterapi, TF-KBT, inom ramen för barn- och ungdomspsykiatri.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:

  • Redogöra för det empiriska stödet för TF-KBT vid behandling av PTSD hos barn och ungdomar 7-17 år och relatera detta till den ofta kliniskt komplexa symptombild som behandlare möter inom barn- och ungdomspsykiatri.
  • Redogöra för evidensbaserad diagnostik, differentialdiagnostik och samsjuklighet vid trauma hos barn och ungdomar.
  • Särskilja mellan TF-KBT-modellens olika komponenter och på vilket sätt dessa ska tillämpas i behandlingsprocessen.
  • Analysera de utmaningar som behandlingen kan innebära för såväl behandlare som patient och kunna urskilja möjliga lösningar. 

Färdighet och förmåga
​Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:

  • Diagnosticera PTSD, också vid samsjuklighet och ökad grad av komplexitet, i åldrarna 7-17 år.
  • Redogöra för vilka faktorer som avgör om TF-KBT är en motiverad insats eller inte, och tillämpa dessa i beteendeanalysen.
  • Beskriva ett fiktivt fall i en beteendeanalytisk kontext.

Innehåll

Kursen omfattar en teoretisk genomgång av den evidensbaserade behandlingen Trauma-fokuserad KBT för barn och ungdomar, 7-17 år, samt en fördjupning i grunderna för behandlingen. Kursen innefattar även diagnostik, differentialdiagnostik vid trauma och PTSD samt bedömning av samsjuklighet.

Arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lärarledda seminarier, workshops och via lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom webbaserade kunskapstester, självständiga skriftliga arbeten samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagare som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett omexaminationstillfälle.

Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.

Närvaro är obligatorisk. Vid mer än totalt 20% frånvaro under kursen bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cohen, Judith A.; Mannarino, Anthony P.; Deblinger, Esther Treating trauma and traumatic grief in children and adolescents
Bidö, Sofia; Mannheimer, Moa; Samuelberg, Poa Traumatisering hos barn : en handbok

Rekommenderad litteratur

Landolt, Markus A.; Cloitre, Marylène.; Schnyder, Ulrich. Evidence-Based Treatments for Trauma Related Disorders in Children and Adolescents
Cohen, Judith A.; Mannarino, Anthony P.; Deblinger, Esther. Trauma-focused CBT for children and adolescents : treatment applications
Mannheimer, M; Samuelberg, P Posttraumatiskt Stressyndrom Ingår i:  KBT inom barn- och ungdomspsykiatrin Kapitel 8 Sök i biblioteket
Ytterligare litteratur i form av böcker, artiklar samt länkar till hemsidor med informations- och arbetsmaterial tillkommer under kursen.