Traumafokuserad kognitiv beteendeterapi för barn och ungdom, teori, 4,5 hp
Trauma-focused Cognitive Behavior Therapy for Children and Adolescents, Theory, 4,5 credits- Kurskod
- 9K8111
- Kursens benämning
- Traumafokuserad kognitiv beteendeterapi för barn och ungdom, teori
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2019-11-20
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2022-12-05
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Psykologexamen alt. läkar-, sjuksköterske- eller socionomexamen. För annan examen än psykologexamen krävs grundläggande utbildning i psykoterapi. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd). För att kunna tillgodogöra sig innehållet i utbildningen rekommenderas utbildningarna KBT i BUP-kontext på KCP som består av 6 moduler (grunder i KBT, beteendeanalys, fallformulering, exponering, föräldrastrategier och beteendeaktivering) eller en grundläggande utbildning i psykoterapi med inriktning mot KBT som ger 45 högskolepoäng. Deltagaren förväntas utöver rekommenderad utbildning ha klinisk erfarenhet av föräldraträning och behandling av ångesttillstånd med exponering. Deltagaren förväntas även bedöma PTSD hos barn/ungdom under utbildningstiden.
Mål
Målet med kursen är att ge deltagaren en god teoretisk grund och en teoretisk fördjupning vid behandling av traumatiserade barn och ungdomar med traumafokuserad kognitiv beteendeterapi, TF-KBT, inom ramen för barn- och ungdomspsykiatri.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- Redogöra för det empiriska stödet för TF-KBT vid behandling av PTSD hos barn och ungdomar 7-17 år och relatera detta till den ofta kliniskt komplexa symptombild som behandlare möter inom barn- och ungdomspsykiatri.
- Redogöra för evidensbaserad diagnostik, differentialdiagnostik och samsjuklighet vid trauma hos barn och ungdomar.
- Särskilja mellan TF-KBT-modellens olika komponenter och på vilket sätt dessa ska tillämpas i behandlingsprocessen.
- Analysera de utmaningar som behandlingen kan innebära för såväl behandlare som patient och kunna urskilja möjliga lösningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- Diagnosticera PTSD, också vid samsjuklighet och ökad grad av komplexitet, i åldrarna 7-17 år.
- Redogöra för vilka faktorer som avgör om TF-KBT är en motiverad insats eller inte, och tillämpa dessa i beteendeanalysen.
- Beskriva ett fiktivt fall i en beteendeanalytisk kontext.
Innehåll
Kursen omfattar en teoretisk genomgång av den evidensbaserade behandlingen Trauma-fokuserad KBT för barn och ungdomar, 7-17 år, samt en fördjupning i grunderna för behandlingen. Kursen innefattar även diagnostik, differentialdiagnostik vid trauma och PTSD samt bedömning av samsjuklighet.
Arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lärarledda seminarier, workshops och via lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom webbaserade kunskapstester, självständiga skriftliga arbeten samt genom praktiska tillämpningsseminarier.
Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Deltagare som inte blivit godkänd vid den ordinarie examinationen har möjlighet till ett omexaminationstillfälle.
Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystem innan rättning påbörjas. För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfället.
Närvaro är obligatorisk.
Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment med mera. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Andra utgåvan, första svenska utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 409 sidor ISBN:9789127829435 LIBRIS-ID:hwwm3g8gf257h07t Sök i biblioteket
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 390 sidor ISBN:9789127818972 LIBRIS-ID:22450568 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2019 LIBRIS-ID:kwlvzxvnh4x6v6kv URL: Länk
SBU, 2018-04-11 LIBRIS-ID:22695364 URL: Länk
2020 LIBRIS-ID:s4997wjnqlh2s897 URL: Länk
[Stockholm] : Rädda Barnen, [2021 - 23 sidor LIBRIS-ID:w9bcxs4vtqzxctqx