Handledning i klinisk psykologi, grupp och organisation, 15 hp
Supervision in clinical psychology, group and organisation, 15 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
- Kurskod
- 9K8120
- Kursens benämning
- Handledning i klinisk psykologi, grupp och organisation
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2021-04-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
eller:
Socialstyrelsens legitimation som sjuksköterska och specialistinriktning i psykiatri samt grundläggande utbildning i psykoterapi. Dessutom krävs minst två års yrkesverksamhet efter erhållen legitimation som psykoterapeut med dokumenterade arbetsuppgifter inom psykologiskt och/eller psykoterapeutiskt arbete.
eller:
Socionomexamen alternativt annan motsvarande examen om minst 180 hp (kandidatexamen/yrkesexamen) med inriktning mot psykologi samt socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut. Dessutom krävs minst två års yrkesverksamhet efter erhållen legitimation som psykoterapeut med dokumenterade arbetsuppgifter inom psykologiskt och/eller psykoterapeutiskt arbete.
För att vara behörig krävs genomgången kurs 9K8119; Handledning i klinisk psykologi, 15 hp eller motsvarande (t.ex. 9K8105).
Kursen är en påbyggnadskurs och ger fördjupade kunskaper och färdigheter i klinisk handledning i grupp samt med ett organisatoriskt perspektiv.
Mål
Efter kursen förväntas deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och reflektera över teorier och modeller gällande klinisk handledning i grupp
- redovisa och reflektera kring organisatoriska och juridiska förutsättningar som har relevans för klinisk handledning i grupp
- ha kännedom om aktuell forskning avseende klinisk handledning i grupp
- redogöra för och reflektera kring etiska frågeställningar och dilemman kopplat till klinisk handledning i grupp
Färdighet och förmåga
- konkretisera mål och innehåll i samband med grupphandledning samt skapa en överenskommelse med uppdragsgivaren och handledningsgruppen
- planera och genomföra utvärdering och kvalitetssäkring av grupphandledning inom psykologisk behandling och andra insatser inom det psykologiska/psykiatriska fältet
- identifiera och verbalisera etiska dilemman i samband med klinisk grupphandledning samt reflektera kring dessa i relation till den aktuella organisatoriska kontexten
- verka för ett kreativt inlärningsklimat, ett aktivt kunskapssökande samt ett gott samarbete i handledningsgrupper och i relation till kompetensutveckling hos de handledda
- förmedla, ta emot och reflektera kring konstruktiv återkoppling i samband med klinisk handledning i grupp
- växla mellan olika handledningsperspektiv och anpassa åtgärder till olikheter i de handleddas förutsättningar och/eller i relation till de organisatoriska förutsättningarna
Värdering och förhållningssätt
- granska och reflektera kring det egna handledningsarbetet utifrån beprövad erfarenhet och aktuella forskningsrön
- beskriva och reflektera över egen kunskap och kunskapsbrister samt formulera eget behov av handledning och/eller kompetensutveckling
- uppvisa förståelse gällande etiska konsekvenser kopplat till klinisk handledning i olika vårdsituationer
- uppvisa professionalitet i rollen som handledare.
Innehåll
Klinisk verksamhetshandledning i grupp, 5.0 hp
Vuxenpedagogik och klinisk grupphandledning, 7.0 hp
Etik och juridik i klinisk grupphandledning, 1.5 hp
Vetenskap, evidens och utvärdering i grupphandledning, 1.5 hp
Arbetsformer
De handledningsuppdrag som ska utgöra underlag för handledning på handledning ska påbörjas i samband med kursstarten. Deltagaren genomför handledning av grupper i klinisk miljö, vilket innefattar kontakt- och kontraktsfas. Handledningsuppdragen förankras i handledning på handledning så att bedömning om lämplighet kopplat till kursens mål kan diskuteras.
I moment 2, 3 och 4 sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt självstudier av kurslitteratur. Deltagarna genomför färdighetsträning i form av övningar, till exempel med fokus på att ge och ta återkoppling. I moment 2 baseras undervisningen även på att deltagarna förbereder och leder seminarier.
Examination
Om inte annat överenskommes ska deltagarna lämna skriftliga sessionsrapporter och/eller inspelat material till handledaren. När ett handledningsuppdrag avslutas ska det sammanfattas skriftligen i form av en rapport. Inlämnat material i form av dokumentation inför handledning på handledning utgör underlag för handledarens bedömning.
Momentet 2, 3 och 4 examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter.
För betyget godkänt på kursen krävs godkänt på samtliga moment.
Obligatorisk undervisning
Seminarier, verkstäder, handledning på handledning och deltagarledda föreläsningar är obligatoriska.
Inlämning av examination inom tidsgränsen
För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges inför examinationen. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas deltagaren till omexaminationstillfälle.
Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag
Vid frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag bedömer examinator om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kantas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarig/examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Avbryta verksamhetsförlagd utbildning
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en deltagares verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om deltagaren visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att deltagaren underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan deltagaren ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Deltagare som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, mm. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningsätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 175 s. ISBN:9789144074467 LIBRIS-ID:12541735 Sök i biblioteket
Second edition : London : Sage Publications Ltd., 2008 - 1 onlineresurs (204 sidor) ISBN:9781446221259 LIBRIS-ID:14598308 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 232 s. ISBN:978-91-44-06069-9 LIBRIS-ID:11770720 Sök i biblioteket
Tredje upplagan, reviderad : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 192 sidor ISBN:9789144119199 LIBRIS-ID:20848017 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 551 sidor ISBN:9789144127446 LIBRIS-ID:nzpj8mpxld2x7ltd Sök i biblioteket