Kursplan för

Specialistutbildning för Psykologer inom Vuxenpsykiatri - Grundkurs, 15 hp

Specialist Training for Psychologists in Adult Psychiatry - Introduction, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Kurskod
9K8123
Kursens benämning
Specialistutbildning för Psykologer inom Vuxenpsykiatri - Grundkurs
Hp
15 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2022-12-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet som psykolog efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet.  Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.

Mål

Deltagaren ska efter genomgången kurs kunna uppvisa kunskaper och färdigheter i att som psykolog verka inom det vuxenpsykiatriska området med fördjupade och vidgade kunskaper på basis av den grundläggande 5-åriga utbildningen.

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna:  

Kunskaper och förståelse

  • analysera och definiera innehållet i specialiserad psykologkompetens och vad denna kan bidra med utifrån vårdorganisationers och patientgruppers behov
  • redogöra för och analysera psykiatrins organisation, verksamhet och samhällsfunktion, med särskild hänsyn till etik, juridik och allas lika rätt till god vård
  • redogöra för principerna för evidensbaserad psykologisk praktik (EBPP), samt förhålla sig till och söka kunskap i enlighet med dessa principer
  • redogöra för principer för ett hållbart arbetsliv och för att vidmakthålla omsorg om såväl patienter som den egna personen

Färdigheter och förmågor

  • tillämpa principer för evidensbaserade bedömningsförfaranden och fallformuleringar, speciellt med fokus på att hantera komplexitet i det kliniska arbetet
  • formulera realistiska och konstruktiva behandlingsmålsättningar samt upprätta behandlingsplaner som tar hänsyn till såväl aktuell evidens, individens unika situation som verksamhetens uppdrag och förutsättningar, samt att utvärdera egna insatser utifrån en given målformulering
  • presentera och förmedla psykologisk kunskap på specialiserad nivå på ett pedagogiskt genomtänkt sätt inom den egna organisationen.
  • identifiera egna styrkor och svagheter avseende förmågan till medkänsla, samt formulera en träningsplan för att utveckla de kvalitéerna

Värderingar och förhållningssätt

  • analysera och argumentera för olika ställningstaganden gällande behovet av specialistpsykologers funktion och kompetens i offentligt finansierad psykiatri i relation till etik, juridik, organisation och evidensbaserad behandling
  • identifiera och formulera adaptiva målsättningar på olika nivåer, för såväl patient, organisation som det egna lärandet
  • relatera etiska dilemman och psykologers bedömningar samt åtgärder till principer om likabehandling, diskriminering och jämställdhet, samt värderingar förenliga med att i yrkesutövandet arbeta utifrån alla människors lika värde
  • att värdera egen kompetens och identifiera egna behov och lärandeområden för vidare utveckling, samt att tillämpa en målinriktad utveckling av egna färdigheter.

 

Innehåll

Grundkursen för psykologers specialistutbildning i vuxenpsykiatri ingår som en del av kurspaketet Specialistutbildning för Psykologer inom Vuxenpsykiatri (sammanlagt 70 hp). Kursen sträcker sig över utbildningens första två terminer (studietakt 25 %). Syftet med denna kurs är att på ett tydligt sätt lägga grunden för specialisering och fördjupning i rollen som psykolog inom det psykiatriska verksamhetsfältet och det större området av psykologisk behandling, samt att utveckla den egna kompetensen inom centrala delar för specialiseringsområdet.

Kursen inleds med att ge ett ramverk för den fortsatta utbildningen och att deltagaren får formulera en personlig studieplan. Centralt i utbildningen är individens eget ansvar och hänsyn till organisationens förutsättningar för att utveckla en specialiserad roll. I det ingår att lära sig att identifiera eget behov av lärande, samt att formulera en plan för egen kompetensutveckling. De områden som därutöver tas upp under kursen innefattar såväl att fördjupa kunskapen om klinisk bedömning och konceptualisering; om psykiatrisk verksamhet och dess organisation; ett evidensbaserat förhållningssätt till klinisk psykologi; juridiska och etiska spörsmål i arbetet; som att kunna hitta balans i och fortsätta utvecklas i den egna yrkesrollen. Då lärandegrupper följer som ett spår under hela kursen ges stora möjligheter att dela och ta del av varandras erfarenheter för att därigenom stärka det kollegiala lärandet.

 

Arbetsformer

Under kursen läggs stor vikt vid deltagarens eget aktiva lärande. I kursens tidiga delar arbetar deltagaren med att identifiera såväl organisationens som det egna behovet av att utveckla specialiserade kunskaper i klinisk psykologi. Ur detta utvecklas en personlig studieplan som omfattar såväl kursen som den resterande utbildningen. Undervisningen bygger på olika lärandeaktiviteter i form av föreläsningar, seminarier, smågruppsbaserat lärande och självstudier. Stor betoning läggs på deltagarens egen aktivitet i lärandet och behovs- och målstyrt utvecklande av den egna färdighetsrepertoaren.

Examination

Examination sker i form av portfolio som inlämnas vid kursens slut samt kontinuerlig bedömning av färdigheter vid seminarier och grupptillfällen.

Fullständig portfolio ska innehålla:

  • personlig studieplan
  • behovsanalys av specialistfunktion i den egna verksamheten
  • organisationsanalys, fallstudie
  • analys av egna medkännandefärdigheter och -förmågor, samt en utvecklingsplan
  • 2 anonymiserade diagnostiska utredningar, med fallformulering plus reflektion
  • bedömning av evidens utifrån EBPP av ett eget valt område (innehåller även presentation)
  • diskussionspaper kring ett etiskt och juridiskt dilemma.

Portfolion presenteras i sin helhet vid kursavslut. Betyget godkänt ges när portfolion är komplett och alla delar bedömts som godkända. Komplettering kan bli aktuell vid ej godkänd portfolio. Tillfälle för omexamination ges i nära anslutning till kursens avslut.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ytterligare litteratur samt artiklar kan tillkomma.

Handbook of assessment and treatment planning for psychological disorders Antony, Martin M.; Barlow, David H.
Evidence-based practice in action : bridging clinical science and intervention Dimidjian, Sona
Experiencing compassion-focused therapy from the inside out : a self-practice/self-reflection workbook for therapists Kolts, Russell L.; Bell, Tobyn; Bennett-Levy, James; Irons, Chris
Whittington, Adrian; Grey, Nick How to become a more effective CBT therapist : mastering metacompetence in clinical practice
Staaf, Annika; Wendel, Lotta; Zanderin, Lars Hälso- och sjukvårdsrätt : en introduktion för professionsutbildningar

Fördjupningslitteratur

Viotti, Sofia Utan press : om medkänsla, prestation och stress