Kursplan för

Personlighetssyndrom och emotionsreglering, 7,5 hp

Personality disorders and emotion regulation, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Kurskod
9K8124
Kursens benämning
Personlighetssyndrom och emotionsreglering
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2023-04-05
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Socialstyrelsens legitimation som psykolog, två års arbetslivserfarenhet efter examen, samt anställning i vuxenpsykiatrisk verksamhet. Dokumenterade arbetsuppgifter med psykologisk behandling och/eller psykoterapi.

Kursen ingår som en valbar kurs i kurspaketet Specialistutbildning för Psykologer inom Vuxenpsykiatri, om sammanlagt 70 hp. Tillträde till kursen förutsätter att deltagaren är antagen till kurspaketet som helhet.
 

Mål

Efter kursen förväntas deltagaren kunna:  

Kunskaper och förståelse

  • identifiera och analysera kliniska frågeställningar inom området av personlighetssyndrom
  • redogöra för kopplingen mellan emotionsregleringssvårigheter, uppkomst, vidmakthållande och interventioner vid personlighetsrelaterad problematik
  • identifiera och analysera faktorer relevanta för tillståndets svårighetsgrad och prognos, även beaktande könsskillnader och samsjuklighet, samt relatera detta till patienters vårdplanering
  • redogöra för organisatoriska förutsättningar för att arbeta med denna patientgrupp utifrån principerna för Evidensbaserad Psykologisk Praktik (EBPP), samt förhålla sig till dessa principer

Färdigheter och förmågor

  • tillämpa och återge kategorisk och dimensionell diagnostik i ett evidensbaserat bedömningsförfarande vid personlighetssyndrom
  • jämföra och argumentera för val av evidensbaserad behandling utifrån patienters karaktäristika och vårdbehov
  • skapa och implementera en behandlingsplan där emotionsregleringsfärdigheter ingår på ett sådant sätt att de kan kopplas till patientens totala besvärsbild och aktuella situation
  • identifiera och hantera utmaningar i det kliniska arbetet inom det aktuella området

Värderingar och förhållningssätt

  • reflektera över förutsättningar och utmaningar i arbetet med en stigmatiserad patientgrupp
  • relatera principer för evidensbaserad psykologisk behandling till organisatoriska, etiska samt frågeställningar rörande den enskilde patientens specifika karakteristika och situation, särskilt vad gäller risken för tvångsvård och negativa effekter av vård.
  • värdera egen kompetens inom det aktuella området och identifiera eget behov av lärande och planera för fortsatt kompetens- och kunskapsutveckling.

Innehåll

Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap, förståelse och färdigheter att utreda, bemöta och behandla personer med personlighetssyndrom. Kursen belyser särskilt kopplingen mellan emotionsregleringssvårigheter och uppkomst, vidmakthållande och intervention. Emotionsregleringsfärdigheter som syftar till att adressera personlighetsrelaterade problembeteenden och hur dessa lärs ut ingår. Kursen syftar också till att ge en fördjupning inom samsjuklighet, prognos, könsskillnader samt interventioner på basal och avancerad nivå. Etiska och praktiska frågeställningar belyses rörande arbete med en stigmatiserad grupp där tvångsvård och riskbedömning kan ingå.

Kursen startar med att deltagren bedömer den egna kunskapen och formulerar eget behov av lärande. I undervisningen belyses centrala aspekter, som är av vikt för specialisering inom området, utifrån den psykologiska kunskapens roll. Speciellt fokus ligger på att anlägga ett perspektiv utifrån evidensbaserad psykologisk praktik och utvecklandet av egna färdigheter. I kursen ingår handledning på centrala färdigheter, vilket förutsätter ett parallellt patientarbete där dessa kan praktiseras och ligga till grund för handledningen.

Arbetsformer

Under kursen läggs stor vikt vid deltagarens eget aktiva lärande som utgår från individuellt formulerade målsättningar inom ramen för kursens övergripande mål. I kursen ingår olika lärandeformer såsom föreläsningar, seminarier och handledning i grupp.

Examination

Examination sker utifrån redovisning av teoretiska kunskaper i skriven form. Därtill bedöms färdigheter såväl i rollspelssituationer som i faktiskt patientarbete. Deltagaren behöver uppnå godkänt resultat på samtliga uppgifter, samt göra en analys av den egna kunskapsutvecklingen för att erhålla betyget godkänt på kursen.

Tillfälle för omexamination ges i nära anslutning till kursens avslut.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagare deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatorisktutbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

 

 

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Huvudsakligen svenska, viss undervisning kan ske på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ytterligare litteratur i form av artiklar tillkommer under kursen.

The Cambridge handbook of personality disorders Lejuez, Carl W.; Gratz, Kim L.

Fördjupningslitteratur

Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-5