Kursplan för

Onboarding av nya medarbetare - forskning, teori och praktik, 7,5 hp

Onboarding new employees - research, theory, and practices, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Kurskod
9K8132
Kursens benämning
Onboarding av nya medarbetare - forskning, teori och praktik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2023-05-24
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng.

Mål

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

  • definiera och förklara vad organisatorisk socialisering är,
  • förklara varför en strukturerad onboardingprocess är viktig för den enskilda medarbetaren såväl som för organisationen,
  • med utgångsläge i den nya medarbetarens erfarenheter identifiera behov för underlättad organisatorisk socialisering och diskutera onboardingstrategier i relation till desamma,
  • känna till de viktigaste organisatoriska strategierna i en effektiv onboardingprocess inklusive för- och nackdelar med digitala insatser,
  • förstå och diskutera olika aktörers (t.ex. ledning, HR, första linjens chefer och handledare) perspektiv på onboarding av nya medarbetare,
  • förstå och använda modeller för interventionsutveckling, implementering och utvärdering av insatser för underlättad organisatorisk socialisering.

Innehåll

Kursens innehåll omfattar forskning, teori och praktik gällande organisatorisk socialisering och onboarding av nya medarbetare. Kursen är tvärvetenskaplig och utgår ifrån den biopsykosociala modellen för hälsa. Deltagaren lär sig centrala begrepp, teoretiska modeller och praktiska metoder för hur organisationer kan stötta nya medarbetares etablering i den nya rollen, utveckling av kompetens och integrering i den sociala gruppen. Deltagaren lär sig också centrala begrepp, modeller och mekanismer för arbetsrelaterad stress och ohälsa samt stressens påverkan på möjligheten att lära nya färdigheter och bibehålla arbetsengagemang. Utmaningar och möjliggörare för en lyckad onboarding och organisatorisk socialisering beaktas för flera involverade aktörer: den nya medarbetaren, handledaren/den erfarna kollegan, första linjens chef och HR/ledning. Deltagaren får övning i att utveckla en onboardingstrategi anpassad till den egna verksamhetens behov och förutsättningar.

Arbetsformer

Undervisningen består av lärarledda föreläsningar och seminarier där deltagarna uppmuntras till aktivt deltagande genom att diskutera och reflektera kring föreläsningarnas teman. Vidare utgörs undervisningen av övningar som syftar till att låta deltagarna pröva nya teoretiska och praktiska färdigheter från kursen. Vissa av dessa övningar utgör underlag för examinerande seminarium och är tänkta att illustrera den praktiska betydelsen av kunskap om organisatorisk socialisering och stress för att främja onboarding av nya medarbetare. Undervisning sker på plats på Campus samt via Zoom.

Examination

Kursen examineras genom:

  • Två inlämningsuppgifter. Ges betygen U eller G.
  • Muntlig redovisning samt seminarium. Ges betygen U eller G.

På kursen ges betyget U eller G. För betyg G krävs G på båda examinerande uppgifter.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kurslitteraturen är företrädesvis på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Vetenskapliga artiklar, rapporter och bokkapitel tillhandahålls av kursledningen.