Kursplan för

Fördjupning i Transdiagnostisk kognitiv beteendeterapi för behandling av ätstörningar, 7,5 hp

Advanced course in transdiagnostic cognitive behavior therapy for eating disorders, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
9K8137
Kursens benämning
Fördjupning i Transdiagnostisk kognitiv beteendeterapi för behandling av ätstörningar
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2024-04-16
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen legitimerad psykolog 

Mål

Deltagaren ska efter avslutad kurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuell evidens för transdiagnostisk kognitiv beteendeterapi (KBT-E) i behandling av ätstörningar
  • redogöra för vidmakthållandemodellen för ätstörningar utifrån KBT-E och dess anpassning efter den enskilde patienten
  • redogöra för olika faser av KBT-E och fokus i varje fas, samt interprofessionellt arbete och psykologens roll i det
  • beskriva ingående tekniker, metoder och strategier i varje fas av behandlingen, och förklara rationalen bakom tekniker, metoder och strategier 
  • redogöra för mål och processer i varje teknik eller metod utifrån kognitiv- eller inlärningsteori
  • beskriva hur KBT-E kan användas med olika intensitet och inom öppenvård, dagvård, samt heldygnsvård

Färdighet och förmåga

  • utveckla praktiska färdigheter i initialbedömning av ätstörningar, samt leda arbetet som psykolog
  • utveckla praktiska färdigheter gällande KBT-E behandling av ätstörningar utifrån psykologens ledande roll i tillämpning av KBT-E
  • att kunna upprätta lämplig uppföljningsplan för bättre långtidsresultat
  • tillämpa de tekniker och metoder som förekommer i KBT-E med god skicklighet och kunna förklara och illustrera dessa för andra kollegor
  • tillämpa någon form av kontinuerlig klinisk utvärdering för att sätta patientens framsteg och välbefinnande i främsta rummet (Scientist-practitioner modellen)
  • ta hänsyn till komorbiditet, funktionsnedsättningar och andra variabler hos patienter som inte har haft god framgång i tidigare välgenomförda behandlingar och föreslå hur behandlingen ska läggas upp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beakta etiska och komplicerande faktorer vid behandling av ätstörningar
  • reflektera över hur KBT-E kan anpassas för enskilda patienter
  • reflektera över hur de egna kliniska färdigheterna kan utvecklas i fortsättningen.

Innehåll

I kursen ingår följande: 

  • kort genomgång av ätstörningsdiagnoser utifrån DSM-5, samt diagnosers styrkor, begränsningar och kliniska betydelse
  • klinisk bedömning av ätstörningar generellt 
  • genomgång av Eating Disorders Examination som anses vara "the gold standard" för bedömning, samt olika frågeformulär och observationsmetoder
  • funktionell analys av beteende vid ätstörningar
  • transdiagnostisk behandling av ätstörningar (KBT): Vidmakthållandemodell, samtliga faser och tekniker illustreras och förklaras
  • mål och process i respektive teknik/metod
  • modellering av hur tekniker tillämpas och övning på dessa
  • orientering om empiri och kort genomgång av klinisk användning av andra behandlingsformat såsom i grupp, dagvårdsprogram och heldygnsvård
  • kontinuerlig klinisk utvärdering och anpassning av behandling vid samsjuklighet och komplicerande faktorer
  • etiska aspekter och komplexitet vid behandling av ätstörningar
  • komorbiditet och individuell anpassning av behandling
  • viktiga faktorer för framgångsrikt interprofessionellt teamarbete och relaterade organisatoriska faktorer
  • plan för vidareutveckling av de egna kliniska färdigheterna.

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar, intervjuer med experter, filmer och infografik som illustrerar och förklarar behandlingsmetoder och tekniker, samt färdighetsträning i form av rollspel och genomgång av specifika tekniker, metoder och förhållningssätt. Kursen ges på distans via Karolinska Institutets lärplattform, med några tillfällen för diskussion digitalt. Deltagarna förväntas aktivt delta i kursens samtliga lärandeaktiviteter under kursen för att förvärva teoretiska kunskaper och arbeta med rollspel och diskussion för att utveckla sina färdigheter i enlighet med kursens mål.
Både under kursen och i anslutning till examinationen ges möjlighet till diskussion för integration av kunskaper och för att ge svar på specifika frågor.

Examination

Kursen examineras genom obligatoriskt deltagande i lärandeaktiviteter, efterföljande quiz och rollspel, skriftlig inlämningsuppgift, samt avslutande rollspel av terapeutiska färdigheter.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Vid särskilda skäl, eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, eller möjlighet till komplettering, alternativt undantag från obligatoriska moment. Kursens mål eller nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och reflekterande moment får inte ändras eller tas bort.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är svenska men litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Originalartiklar om KBT-E och kliniskt perspektiv på behandling tillhandahålls i samband med kursstart.

Fairburn, Christopher G. Cognitive behavior therapy and eating disorders
Fairburn, Christopher G. Att övervinna hetsätning : ett vetenskapligt utvärderat behandlingsprogram

Fördjupningslitteratur

Lista på originalartiklar om KBT-E och kliniskt perspektiv på behandling tillhandahålls i samband med kursstart.

Grave, Riccardo Dalle Multistep Cognitive Behavioral Therapy for Eating Disorders
Fairburn, Christopher G. Att övervinna hetsätning : ett vetenskapligt utvärderat behandlingsprogram
Grilo, Carlos; Mitchell, James E. The treatment of eating disorders : a clinical handbook