Kursplan för

Hälsoinsatser i humanitära kriser, 12 hp

Health assistance in humanitarian crisis, 12 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , HT21 , HT23
Kurskod
9K9004
Kursens benämning
Hälsoinsatser i humanitära kriser
Hp
12 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden PHS
Datum för fastställande
2018-01-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden GPH
Senast reviderad
2023-09-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Legitimerad sjukvårdspersonal och annan hälsopersonal med relevant bakgrund. 

Mål

Kursens syfte är att tillgodose kompetens, strategier och verktyg som möjliggör för studenten att arbeta som humanitär hälsoinsats-personal. 
 
Efter kursen ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara den humanitära kontexten och principer för humanitär assistans
  • beskriva och förklara den generella globala hälsosituationen och faktorer som påverkar trender variationer, samt sammanfatta strategier relevanta för en förbättrad global hälsa
  • beskriva den globala bördan av de vanligaste smittsamma sjukdomarna, överföring, sårbarhet, klinisk manifestation och hantering
  • beskriva den globala bördan av vanligt förekommande sjukdomar och tillstånd hos kvinnor i relation till sexuell och reproduktiv hälsa, samt dess kliniska manifestationer och hantering 
  • beskriva den globala bördan av vanligt förekommande sjukdomar och tillstånd hos små barn, samt dess kliniska manifestationer och hantering 

Färdighet, förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt
I den humanitära kontexten skall studenten kunna: 

  • identifiera, tolka och sammanställa information om samspelet mellan farliga händelser, utsatta befolkningar och hälsoproblem 
  • värdera hälsostrategier som begränsar morbiditet och mortalitet 
  • planera för hälsofrämjande program
  • planera för optimal sjukvård utifrån sjukdomsbörda och begränsade resurser med ett etiskt förhållningssätt. 
  • argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar 
  • planera insatser för prevention och hantering av kvinno-  och barnhälsa, inklusive akut undernäring

Innehåll

Kursen utgår från den globala hälsosituationen och faktorer som avgör denna. Den visar på hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan. Kursen belyser hälsostrategier som avser att minska sjuklighet och dödlighet. Den ger också konkreta verktyg för att planera och genomföra humanitära hälsoinsatser.

Kursen omfattar totalt åtta veckor med kombinerad campus och webbaserad inlärning.

Kursen fokuserar på humanitära hälsoinsatser utifrån följande kärnområden.

  • Global hälsa 
  • Smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
  • Mödra- och barnhälsa 

Som ett komplement till kärnområdena belyser kursen även: icke-smittsamma sjukdomar, psykisk hälsa och etiska dilemman.

Detaljerat innehåll:
Global hälsa variationer och hälsa i katastrofer
Denna del fokuserar på global hälsa från en humanitär kontext

  • Den globala hälsosituationen och hälsodeterminanter
  • Hälsosystem
  • Grundläggande principer för epidemiologi
  • Kroniska sjukdomar och
  • Psykisk hälsa
  • Humanitär hälsoassistans, principer och fokus:
    • huvudaktörer och koordination
    • behovsbedömning och planering av interventioner
    • standards och riktlinjer
    • hälsoprioriteringar
    • hälsofrämjande insatser
    • trauma och masskadehantering 

Smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
Denna del fokuserar på smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott.

  • Den globala hälsosituationen- smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
  • Vanliga smittsamma sjukdomar, inklusive lunginflammation, diarrésjukdomar, malaria, tuberkulos
  • Principer för kontroll av smittsamma sjukdomar, inklusive immuniseringsprogram och andra globala strategier
  • Strategier vid epidemiska utbrott
  • Rationell användning av antibiotika och andra läkemedel

Mödra- och barnhälsa
Denna del rör mödra- och barnhälsa i en humanitär kontext

  • Mödrahälsa, inklusive sexuell och reproduktiv hälsa
  • Den globala hälsosituationen för moderns hälsa
  • Safe motherhood
  • Familjeplanering och abortvård
  • Hälsostrategier och interventioner vid sexuellt och könsbaserat våld, inklusive kvinnlig könsstympning
  • Den globala hälsosituationen relaterat till barns hälsa
  • Integrerad hantering av barndomssjukdomar
  • Neonatologi och vård av det nyfödda barnet
  • Förebyggande, integrerad och botande hälsovård för vanliga barnsjukdomar och barnhälsohot
  • Vård och hantering av undernäring

Arbetsformer

Interaktiva lektioner, diskussionsseminarier, fallbaserade grupparbeten och kliniska simuleringsövningar.

Examination

Kursen examineras individuellt genom en skriftlig examen.
I kursen ingår också obligatoriska seminarier där fallbaserade grupparbeten redovisas, med återkoppling från en annan studentgrupp.

 

Studenten erhåller slutbetyg för hela kursen (Godkänd/Underkänd). För att bli godkänd måste man bli godkänd på den individuella examinationen samt ha deltagit i och redovisat samtliga gruppuppgifter. 

Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Litteratur och övriga läromedel

Ytterligare material, samt referenslitteratur tillkommer under kursens gång

WHO (2013) Pocket book of Hospital care for children: Guidelines for the management of common illnesses with limited resources, 2nd edition:
WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children
Essential drugs: Practical guidelines:
Health in Humanitarian Emergencies : Principles and Practice for Public Health and Healthcare Practitioners Townes, David
Jacobsen Introduction to Global Health
Eriksson, Anneli Estimating needs in disasters
Cuesta, Gil Improving the evidence base of health interventions in humanitarian crises
Clinical guidelines: Diagnosis and treatment manual for curative programmes in hospitals and dispensaries
Essential drugs: Practical guidelines:
A Guidance document for medical teams responding to health emergencies in armed conflicts and other insecure environments
Classification and minimum standards for foreign medical teams in sudden onset disasters