Hälsoinsatser i humanitära kriser, 12 hp
Health assistance in humanitarian crisis, 12 credits- Kurskod
- 9K9004
- Kursens benämning
- Hälsoinsatser i humanitära kriser
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden PHS
- Datum för fastställande
- 2018-01-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden GPH
- Senast reviderad
- 2021-06-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Legitimerad sjukvårdspersonal
Mål
Kursens syfte är att tillgodose kompetens, strategier och verktyg som möjliggör för studenten att arbeta som humanitär hälsoinsats-personal.
Efter kursen ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och förklara den generella globala hälsosituationen och faktorer som påverkar variationer, samt sammanfatta strategier relevanta för en förbättrad global hälsa
- beskriva den globala bördan av de vanligaste smittsamma sjukdomarna, överföring, sårbarhet, klinisk manifestation och hantering
- beskriva den globala bördan av vanligt förekommande sjukdomar och tillstånd hos kvinnor i relation till sexuell och reproduktiv hälsa, samt dess kliniska manifestationer och hantering
- beskriva den globala bördan av vanligt förekommande sjukdomar och tillstånd hos små barn, samt dess kliniska manifestationer och hantering
Färdighet, förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt
I den humanitära kontexten skall studenten kunna:
- identifiera, tolka och sammanställa information om samspelet mellan farliga händelser, utsatta befolkningar och hälsoproblem
- värdera hälsostrategier som begränsar morbiditet och mortalitet
- planera för hälsofrämjande program
- argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar
- planera insatser för prevention och hantering av kvinno- och barnhälsa, inklusive akut undernäring
Innehåll
Kursen utgår från den globala hälsosituationen och faktorer som avgör denna. Den visar på hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan. Kursen belyser hälsostrategier som avser att att minska sjuklighet och dödlighet. Den ger också konkreta verktyg för att planera och genomföra humanitära hälsoinsatser.
Kursen omfattar totalt åtta veckor med kombinerad campus och webbaserad inlärning.
Kursen fokuserar på humanitära hälsoinsatser utifrån följande kärnområden.
- Global hälsa
- Smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
- Mödra- och barnhälsa
Som ett komplement till kärnområdena belyser kursen även: icke-smittsamma sjukdomar, psykisk hälsa och etiska dilemman.
Detaljerat innehåll:
Global hälsa variationer och hälsa i katastrofer
Denna del fokuserar på global hälsa från en humanitär kontext
- Den globala hälsosituationen och hälsodeterminanter
- Hälsosystem
- Grundläggande principer för epidemiologi
- Kroniska sjukdomar och
- Psykisk hälsa
- Humanitär hälsoassistans, principer och fokus
- huvudaktörer och koordination
- behovsbedömning och planering av interventioner
- standards och riktlinjer
- hälsoprioriteringar
- hälsofrämjande insatser
- trauma och masskadehantering
Smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
Denna del fokuserar på smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott.
- Den globala hälsosituationen- smittsamma sjukdomar och epidemiska utbrott
- Vanliga smittsamma sjukdomar, inklusive lunginflammation, diarrésjukdomar, malaria, tuberkulos
- Principer för kontroll av smittsamma sjukdomar, inklusive immuniseringsprogram och andra globala strategier.
- Strategier vid epidemiska utbrott, såsom mässling, hjärnhinneinflammation och Ebola
- Rationell användning av antibiotika och andra läkemedel
Mödra- och barnhälsa
Denna del rör mödra- och barnhälsa i en humanitär kontext
- Mödrahälsa, inklusive sexuell och reproduktiv hälsa
- Den globala hälsosituationen för moderns hälsa
- Safe motherhood
- Familjeplanering och abortvård
- Hälsostrategier och interventioner vid sexuellt och könsbaserat våld, inklusive kvinnlig könsstympning
- Den globala hälsosituationen relaterat till barns hälsa
- Integrerad hantering av barndomssjukdomar
- Neonatologi och vård av det nyfödda barnet
- Förebyggande, integrerad och botande hälsovård för vanliga barnsjukdomar och barnhälsohot
- Vård och hantering av undernäring
Arbetsformer
Interaktiva lektioner, diskussionsseminarier, grupparbeten och kliniska simuleringsövningar.
Examination
Kursen examineras individuellt genom en skriftlig examen.
Kursen examineras också i grupp genom skriftlig inlämning och muntlig presentation av fem grupp-uppgifter samt en "peer-learning del" där studentgrupperna granskar och ger återkoppling på varandras arbeten.
Gruppuppgifterna lämnas in skriftligt, under kursens gång och presenteras på seminarier under den sista kampusveckan.
Studenten erhåller slutbetyg för hela kursen (Godkänd/Underkänd). För att bli godkänd måste man bli godkänd på den individuella examinationen och på samtliga gruppuppgifter.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Litteratur och övriga läromedel
Ytterligare material, samt referenslitteratur tillkommer under kursens gång
WHO, 2013
WHO/Unicef, Geneva, 2009
Medecins Sans Frontieres, 2016
Cambridge : Cambridge University Press, 2018 - 1 online resource (504 pages) ISBN:9781107477261 LIBRIS-ID:nxptc9rxl8xz7jq8 URL: Table of contents / Abstracts Sök i biblioteket
Jones and Bartlett Learning, 2018 LIBRIS-ID:22540864
University of Bergen, 2020 sidan 17-29
University of Antwerp, Faculty of Medicine and Health Sciences, 2020 sidan 29 - 82
Medecins Sans Frontieres, 2019 URL: Länk
Médecins Sans Frontières, 2019 URL: Länk