Psykosomatisk sjukgymnastik - reflektion och evidens, 15 hp
Reflective and Evidensbased Approach in Psychosomatic Physiotherapy, 15 credits- Kurskod
- 9QA198
- Kursens benämning
- Psykosomatisk sjukgymnastik - reflektion och evidens
- Hp
- 15 hp
- Huvudområde
- Sjukgymnastik
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2013-12-12
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2016-06-30
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjukgymnastexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att öka kursdeltagarnas förmåga att inta ett reflekterande förhållningssätt till klinisk verksamhet och professionell utveckling, huvudsakligen inom området psykisk ohälsa, stressrelaterade sjukdomar och långvarig smärta. Vidare är syftet att kursdeltagarna ska få fördjupade kunskaper i aktuell forskning och teoretiska förklaringsmodeller inom området psykosomatisk sjukgymnastik. Särskilt vikt läggs vid hur kognitiv beteendeterapi (KBT) och andra psykoterapeutiska arbetssätt kan integreras i sjukgymnastisk verksamhet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- diskutera patientfall och systematiskt reflektera över den egna verksamheten i förhållande till evidensbaserad praxis;
- reflektera över hur ett psykoterapeutiskt arbetssätt, t.ex. kognitiv beteendeterapi (KBT), kan integreras i den sjukgymnastiska verksamheten;
- söka, kritiskt granska och sammanfatta vetenskaplig evidens inom ett avgränsat område, dvs ställa samman en s.k. Critically Appraised Topic (CAT);
- använda sig av olika reflektionsverktyg och reflektionsarenor samt planera för, genomföra och utvärdera en kollegial reflektionsgrupp;
- reflektera över eget lärande och professionell utveckling samt visa beredskap att följa kunskapsutvecklingen inom området.
Innehåll
Kursen omfattar två moment:
- Bio-psyko-socialt perspektiv och psykosomatisk teoribildning inom sjukgymnastiken
- Att integrera psykologisk kunskap och psykoterapeutiskt arbetssätt (t.ex. KBT) i sjukgymnastisk verksamhet
- Kliniskt resonerande och reflektionens betydelse för lärande och professionell utveckling
- Olika reflektionsverktyg och kollegiala reflektionsgrupper som pedagogisk modell
- Webbaserade reflektionsarenor t.ex. att delta i läslogg
- Evidensbegrepp, evidensbaserad praxis och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
- Bibliotekskunskap och grundläggande sökstrategier i de vanligaste databaserna
- Aktivt deltagande i kollegial reflektionsgrupp
- Sammanställning av evidensbaserad kunskap (Critically Appraised Topic)
- Lärprocesser i kollegiala reflektionsgrupper, t.ex. hindrande och stödjande faktorer
- Att leda en egen reflektionsgrupp
Arbetsformer
Kursen innehåller återkommande diskussioner och reflektioner kring patientfall från den egna kliniska verksamheten. Detta sker i mindre grupper, s.k. kollegiala reflektionsgrupper. Arbetsformen syftar till aktivt kunskapssökande och reflektion kring eget lärande och attityder/värderingar. Peer-review och interaktiva webbaserade läraktiviteter tillämpas, liksom handledning på att leda en egen reflektionsgrupp. Stor vikt läggs vid upplevelsebaserat lärande och eget kunskapssökande.
Vid frånvaro under obligtoriska moment ankommer det på kursdeltagaren att kontakta aktuell handledare/kursansvarig för eventuella ersättningsuppgifter.
Examination
Moment 1
1) Skriftligt PM (planering för kollegial reflektionsgrupp).
2) Aktivt deltagande i reflektionsseminarier och interaktiva webbaserade läraktiviteter, såsom läslogg och peer-review av PM.
3) Reflektion kring eget lärandet samt inlämning av reflektionsdagbok.
Moment 2
4) Sammanställning av evidens inom ett begränsad kliniskt problemområde (Critically Appraised Topic).
5) Att leda en egen reflektionsgrupp.
6) Skriftlig rapport av att leda en egen reflektionsgrupp. Rapporten inkluderar reflektion och analys av grupprocesser och lärandet inom gruppen samt teoretisk förankring i adekvat litteratur. Rapporten presenteras muntligt och diskuteras med kursens examinator och övriga kursdeltagare.
För godkänd kurs krävs godkända examinationer och närvaro i handledning på att leda en egen reflektionsgrupp.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att genomgå förnyad tentamen högst sex gånger. Student som underkänns på momentet att leda en egen reflektionsgrupp kan examineras på detta moment högst en ytterligare gång.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT14.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att lämna synpunkter på kursens innehåll och upplägg.
Undervisningsspråk är svenska.
Kursen motsvarar delvis kursen 2QA096 Psykosomatiskt förhållningssätt i klinisk verksamhet – reflektion och evidens, 7,5 hp med undantag av handledning på att leda en egen reflektionsgrupp och skriftlig rapport och processbeskrivning av denna grupp.
Litteratur och övriga läromedel
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer under kursens gång. Litteratur bestäms av den enskildes behov och den kliniska verksamhetens inriktning.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN:978-91-44-07321-7 LIBRIS-ID:13512943 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2013 ISBN:978-91-44-08460-2 LIBRIS-ID:13743343 Sök i biblioteket
Edinburgh : Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005. - x, 234 s. ISBN:0-7506-8820-3 (pbk.) LIBRIS-ID:10047151 Sök i biblioteket
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2008 - 279s. ISBN:9789147084418 (Valda delar). Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 408 s. ISBN:978-91-44-02795-1 LIBRIS-ID:10245082 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31252-01/height/320/width/320/bild.jpg (Valda delar). Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 170 s. ISBN:91-44-05491-2 LIBRIS-ID:11721547 (Valda delar). Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 207, [1] s. ISBN:9789144026459 LIBRIS-ID:10462754 Sök i biblioteket
3. ed. : Amsterdam ;b BH/Elsevier,c 2008 : BH/Elsevier, 2008 - xiii, 504 p. ISBN:978-0-7506-8885-7 LIBRIS-ID:10963557 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0720/2007024385.html Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN:978-91-44-06798-8 LIBRIS-ID:11886167 Sök i biblioteket
4., utök. uppl. / b översättning: Bengt Weine, Kerstin Hopstadius : Stockholm : Mareld, 2003 - 237 s. ISBN:9188872386 LIBRIS-ID:8860759 (Valda delar.) Sök i biblioteket