Kursplan för

Psykosomatisk sjukgymnastik - reflektion och evidens, 15 hp

Reflective and Evidensbased Approach in Psychosomatic Physiotherapy, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
9QA198
Kursens benämning
Psykosomatisk sjukgymnastik - reflektion och evidens
Hp
15 hp
Huvudområde 
Sjukgymnastik 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2013-12-12
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2016-06-30
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjukgymnastexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen syftar till att öka kursdeltagarnas förmåga att inta ett reflekterande förhållningssätt till klinisk verksamhet och professionell utveckling, huvudsakligen inom området psykisk ohälsa, stressrelaterade sjukdomar och långvarig smärta. Vidare är syftet att kursdeltagarna ska få fördjupade kunskaper i aktuell forskning och teoretiska förklaringsmodeller inom området psykosomatisk sjukgymnastik. Särskilt vikt läggs vid hur kognitiv beteendeterapi (KBT) och andra psykoterapeutiska arbetssätt kan integreras i sjukgymnastisk verksamhet. 

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • diskutera patientfall och systematiskt reflektera över den egna verksamheten i förhållande till evidensbaserad praxis;
  • reflektera över hur ett psykoterapeutiskt arbetssätt, t.ex. kognitiv beteendeterapi (KBT), kan integreras i den sjukgymnastiska verksamheten;
  • söka, kritiskt granska och sammanfatta vetenskaplig evidens inom ett avgränsat område, dvs ställa samman en s.k. Critically Appraised Topic (CAT);
  • använda sig av olika reflektionsverktyg och reflektionsarenor samt planera för, genomföra och utvärdera en kollegial reflektionsgrupp;
  • reflektera över eget lärande och professionell utveckling samt visa beredskap att följa kunskapsutvecklingen inom området.

Innehåll

Kursen omfattar två moment:

Reflektion, kliniskt resonerande och evidensbaserad praxis 1, 7.5 hp
  • Bio-psyko-socialt perspektiv och psykosomatisk teoribildning inom sjukgymnastiken
  • Att integrera psykologisk kunskap och psykoterapeutiskt arbetssätt (t.ex. KBT)  i sjukgymnastisk verksamhet
  • Kliniskt resonerande och reflektionens betydelse för lärande och professionell utveckling
  • Olika reflektionsverktyg och kollegiala reflektionsgrupper som pedagogisk modell
  • Webbaserade reflektionsarenor t.ex. att delta i läslogg
  • Evidensbegrepp, evidensbaserad praxis och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
  • Bibliotekskunskap och grundläggande sökstrategier i de vanligaste databaserna
  • Aktivt deltagande i kollegial reflektionsgrupp
Reflektion, kliniskt resonerande och evidensbaserad praxis 2, 7.5 hp
  • Sammanställning av evidensbaserad kunskap (Critically Appraised Topic)
  • Lärprocesser i kollegiala reflektionsgrupper, t.ex. hindrande och stödjande faktorer
  • Att leda en egen reflektionsgrupp

Arbetsformer

 Kursen innehåller återkommande diskussioner och reflektioner kring patientfall från den egna kliniska verksamheten. Detta sker i mindre grupper, s.k. kollegiala reflektionsgrupper. Arbetsformen syftar till aktivt kunskapssökande och reflektion kring eget lärande och attityder/värderingar. Peer-review och interaktiva webbaserade läraktiviteter tillämpas, liksom handledning på att leda en egen reflektionsgrupp. Stor vikt läggs vid upplevelsebaserat lärande och eget kunskapssökande.

Vid frånvaro under obligtoriska moment ankommer det på kursdeltagaren att kontakta aktuell handledare/kursansvarig för eventuella ersättningsuppgifter.

 

Examination

Moment 1
1) Skriftligt PM (planering för kollegial reflektionsgrupp).
2) Aktivt deltagande i reflektionsseminarier och interaktiva webbaserade läraktiviteter, såsom läslogg och peer-review av PM.
3) Reflektion kring eget lärandet samt inlämning av reflektionsdagbok.

Moment 2
4) Sammanställning av evidens inom ett begränsad kliniskt problemområde (Critically Appraised Topic).
5) Att leda en egen reflektionsgrupp.
6) Skriftlig rapport av att leda en egen reflektionsgrupp. Rapporten inkluderar reflektion och analys av grupprocesser och lärandet inom gruppen samt teoretisk förankring i adekvat litteratur. Rapporten presenteras muntligt och diskuteras med kursens examinator och övriga kursdeltagare.

För godkänd kurs krävs godkända examinationer och närvaro i handledning på att leda en egen reflektionsgrupp.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att genomgå förnyad tentamen högst sex gånger. Student som underkänns på momentet att leda en egen reflektionsgrupp kan examineras på detta moment högst en ytterligare gång.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT14.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att lämna synpunkter på kursens innehåll och upplägg.

Undervisningsspråk är svenska.

Kursen motsvarar delvis kursen 2QA096 Psykosomatiskt förhållningssätt i klinisk verksamhet – reflektion och evidens, 7,5 hp med undantag av handledning på att leda en egen reflektionsgrupp och skriftlig rapport och processbeskrivning av denna grupp.

Litteratur och övriga läromedel

Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer under kursens gång. Litteratur bestäms av den enskildes behov och den kliniska verksamhetens inriktning.

Att förstå kroppens budskap : sjukgymnastiska perspektiv Biguet, Gabriele; Keskinen-Rosenqvist, Riitta; Levy Berg, Adrienne
Bragée, Britt Kroppen först : En behandlingsmodell vid psykosomatik
Herbert, Rob Practical evidence-based physiotherapy
Nordenström, Jörgen Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår
Philips, Björn; Holmqvist, Rolf (Red.) Vad är verksamt i psykoterapi?
Almén, Niclas Stress- och utmattningsproblem : kognitiva och beteendeterapeutiska metoder
Wheelan, Susan A. Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar

Fördjupningslitteratur

Bullington, Jennifer Psykosomatik : om kropp, själ och meningsskapande
Higgs, Joy Clinical reasoning in the health professions
Bragée, Britt W. Kroppen har sin mening : psykosomatik i ny belysning
Andersen, Tom Reflekterande processer : samtal och samtal om samtalen Weine, Bengt; Hopstadius, Kerstin