Evidensbaserad omvårdnad och kvalitetsutveckling inom pediatrisk vård, 15 hp
Evidence-based nursing care and quality development in pediatric care, 15 credits- Kurskod
- 9S1009
- Kursens benämning
- Evidensbaserad omvårdnad och kvalitetsutveckling inom pediatrisk vård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden SÖS
- Datum för fastställande
- 2022-03-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden SÖS
- Senast reviderad
- 2024-05-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen samt specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa fördjupade kunskaper inom pediatrisk omvårdnad vid vård av sjuka barn och ungdomar, från neonatalperioden till ungdomsåren, samt kunna bedriva och leda kvalitetsutveckling inom den pediatriska sjukvården.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Reflektera och analysera över evidensbaserad behandling och omvårdnad och motivera vård och behandling vid akuta och kroniska pediatriska sjukdomstillstånd.
2. Visa kunskap och förståelse för hur kvalitetsindikatorer kan användas till kvalitetsutveckling.
Färdighet och förmåga
3. Utifrån evidens kunna värdera undersökningsresultat, ordinationer, behandlingsformer och omvårdnadsinterventioner.
4. Identifiera förbättringsområden samt bedriva kvalitetsutveckling inom pediatrisk vård.
5. Utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt identifiera och tolka adekvata forskningsresultat samt planera för implementering av dessa i vården.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. Analysera och reflektera kring FN:s barnkonvention.
10. Reflektera över vad evidens som process och förhållningssätt innebär i framtagande av ett kvalitetsutvecklingsprojekt inom pediatrisk vård.
Innehåll
Kursen bygger på kunskaper studenterna tidigare förvärvat genom studier inom pediatrisk vård och klinisk erfarenhet inom sin subspecialitet. Innehållet i kursen utgår ifrån sjuksköterkans kärnkompetenser. Stor vikt kommer att läggas vid kvalitetsutveckling och förbättringskunskap. Ett genomgående tema är att värdera och analysera vetenskaplig litteratur. Utöver litteraturlistan kommer kursen använda aktuella nationella och internationella riktlinjer och vetenskapliga artiklar inom området. Ett kvalitetsutvecklingsarbete inom den egna verksamheten kommer att genomföras.
Kursen är indelad i två moment:
Evidensbaserad pediatrisk vård och omvårdnad, 7.5 hp
Behandlar pediatriska akuta och kroniska sjukdomstillstånd från neonatalperioden till ungdomsåren. Förmåga att undervisa och handleda, både inom och utanför det interprofessionella teamet tränas. Områden som kommer att belysas är bland annat nutrition och vätskebalans, läkemedelshantering, smärtfysiologi, smärtbedömning och smärtlindring, förbättringskunskap samt teknik för litteratursökning.
Vårdpedagogik och kvalitetsutveckling, 7.5 hp
Behandlar säker vård, stöd till egenvård samt samtal och bemötande av barn, ungdom och familj. Implementering av evidensbaserad vård och omvårdnad belyses och ett kvalitetsutvecklingsprojekt genomförs.
Kvalitetsutvecklingsprojektet ska utgå från ett förbättringsbehovs inom det egna specialistområdet, det påbörjas under hösten och löper över hela kursen.
Arbetsformer
Kursen går på kvartsfart under två terminer. Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar, litteraturgranskningar samt seminarier. För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer den webbaserad lärplattformen Canvas att användas.
Aktivt deltagande vid seminarier erfordras. Närvaro vid samtliga schemalagda träffar är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag ska tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Momenten har delexaminationer bestående av individuella examinationer och grupparbeten utgående från fördjupning inom det egna specialistområdet och kvalitetsutveclingsprojekt.
Moment 1 (7,5 hp)
Skriftlig inlämningsuppgift i form av litteraturöversikt över vård och omvårdnad för pediatriskt tillstånd som förekommer inom det egna specialistområdet. Skriftlig och muntlig gruppuppgift över evidensbaserad omvårdnad.
Moment 2 (7,5 hp)
Kvalitetsutvecklingsprojektet redovisas som en enskild skriftlig inlämningsuppgift såväl som muntligt på ett seminarium för hela kursen. Skriftlig och muntlig gruppuppgift över säker vård.
Litteratur och övriga läromedel
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, 2023 - 445 sidor ISBN:9789147146017 LIBRIS-ID:r71k2wcbpvtrxbk6 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 297 sidor ISBN:9789147128372 LIBRIS-ID:9pvnbrr77pbn79h6 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 136 sidor ISBN:9789144121338 LIBRIS-ID:22709685 Sök i biblioteket