Evidensbaserad omvårdnad och kvalitetsutveckling inom pediatrisk vård, 15 hp
Evidence-based nursing care and quality development in pediatric care, 15 credits- Kurskod
- 9S1009
- Kursens benämning
- Evidensbaserad omvårdnad och kvalitetsutveckling inom pediatrisk vård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden SÖS
- Datum för fastställande
- 2022-03-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden SÖS
- Senast reviderad
- 2022-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen samt specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa fördjupade kunskaper inom pediatrisk omvårdnad vid vård av sjuka barn och ungdomar, från neonatalperioden till ungdomsåren, samt kunna bedriva och leda kvalitetsutveckling inom den pediatriska sjukvården.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Identifiera symptom på vanliga pediatriska sjukdomar.
2. Utifrån evidensbaserad behandling och omvårdnad analysera och motivera vård och behandling vid akuta och kroniska pediatriska sjukdomstillstånd.
3. Visa kunskap och förståelse för hur patientsäkerhetsresultat och kvalitetsindikatorer kan bidra till kvalitetsutveckling.
Färdighet och förmåga
4. Utifrån evidens kunna värdera undersökningsresultat, ordinationer, behandlingsformer och omvårdnadsinterventioner.
5. Undervisa och handleda, både inom och utanför det interprofessionella teamet.
6. Utveckla metoder för att stödja och undervisa patienter och närstående i vård och behandling.
7. Identifiera förbättringsområden samt bedriva kvalitetsutveckling inom vårdkedjan.
8. Utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt identifiera och tolka adekvata forskningsresultat samt planera för implementering av dessa i vården.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
9. Analysera och reflektera kring FNs barnkonvention, etiska principer och ett person och familjecentrerat förhållningssätt.
10. Analysera och reflektera kring hur evidens, kvalitetsresultat, samverkan i team samt patient- och närståendedelaktighet kan utgöra verktyg till förbättringar inom vården.
Innehåll
Kursen bygger på de kunskaper studenterna tidigare förvärvat i studier inom pediatrisk vård och av klinisk erfarenhet inom sin subspecialitet. Stor vikt kommer att läggas på kvalitetsutveckling och förbättringskunskap. Ett genomgående tema är att värdera och analysera vetenskaplig litteratur. Ett kvalitetsutvecklingsarbete inom den egna verksamheten kommer att genomföras. Utöver litteraturlistan använda aktuella nationella och internationella riktlinjer och vetenskapliga artiklar inom området
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1 Evidensbaserad pediatrisk vård och omvårdnad, 6.0 hp
Behandlar pediatriska akuta och kroniska sjukdomstillstånd från neonatalperioden till ungdomsåren. Förmåga att undervisa och handleda, både inom och utanför det interprofessionella teamet tränas. Områden som kommer att belysas är bland annat nutrition och vätskebalans, läkemedelshantering, smärtfysiologi, smärtbedömning och smärtlindring, förbättringskunskap samt teknik för litteratursökning.
Moment 2 Vårdpedagogik och kvalitetsutveckling, 9.0 hp
Behandlar pedagogik, stöd till egenvård, samtal och bemötande av barn, ungdom och familj, samt handledning. Betydelsen av interprofessionell samverkan i team belyses. Implementering av evidensbaserad vård och omvårdnad belyses och ett kvalitetsutvecklingsprojekt genomförs. Kvalitetsutvecklingsprojektetet ska utgå från ett förbättringsbehov inom det egna specialistområdet, det påbörjas under hösten och löper över hela kursen.
Arbetsformer
Kursen går på kvartsfart under två terminer. Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar, litteraturgranskningar, seminarier , studiebesök, (enskilt och i grupp ). Riktade aktiviteter som fältstudier kan genomföras. För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer den webbaserad läroplattformen Canvas att användas.
Aktivt deltagande vid seminarier erfodras. Närvaro vid samtliga schemalagda träffar är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag ska tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Momenten har delexaminationer bestående av individuella examinationer och grupparbeten utgående från fördjupning inom det egna specialistområdet och kvalitetsutveclingsprojekt.
Moment 1 (6 hp)
Litteraturöversikt över vård och omvårdnad för pediatriskt tillstånd som förekommer inom det egna specialistområdet. Skriftlig inlämningsuppgift. Individuell examination.
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation för hela gruppen om ett pediatriskt tillstånd som förekommer på studentens enhet eller team. Vad gör vi och varför? Individuell examination.
Moment 2 (9 hp)
Grupparbete om pedagogik och helhetssyn i mötet med patienter och närstående, utgående från FNs barnkonvention, etiska principer och ett personcentrerat förhållningssätt. Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig presentation.
Kvalitetsutvecklingsprojektet redovisas som en enskild skriftlig inlämningsuppgift såväl som muntligt på ett seminarium för hela kursen.
Litteratur och övriga läromedel
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 297 sidor ISBN:9789147128372 LIBRIS-ID:9pvnbrr77pbn79h6 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 136 sidor ISBN:9789144121338 LIBRIS-ID:22709685 Sök i biblioteket