Diabetes och diabetesvård bland barn, tonåringar och unga vuxna, 15 hp
Diabetes and diabetes carein children, adlescents and young adults, 15 credits- Kurskod
- 9S1010
- Kursens benämning
- Diabetes och diabetesvård bland barn, tonåringar och unga vuxna
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden SÖS
- Datum för fastställande
- 2023-02-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Sjuksköterske- eller dietistexamen om minst 120 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska erhålla fördjupade kunskaper inom diabetes och diabetesvård bland barn, tonåringar och unga vuxna, för att kunna ge evidensbaserad vård och stöd i egenvården.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för olika typer av diabetes och kunna förklara diabetessjukdomens patofysiologi symptom, diagnos, behandling och prognos.
- Redogöra för hur barnets utvecklingsstadier och hormonella förändringar kan inverka på diabetessjukdomen.
- Beskriva hur kost och motion kan bidra till bättre hälsa.
- Identifiera riskbeteenden hos barn och unga med diabetes
Färdighet och förmåga
- Tillämpa kolhydratsräkning för att dosera insulin
- Tillämpa evidensbaserad pedagogik för att motivera och stödja personer med diabetes och deras vårdgivare angående egenvård
- Identifiera egenvårds- och utbildningsbehov hos personer med diabetes samt dess närstående
- Bedöma omvårdnads och medicinska åtgärder vid akuta komplikationer av diabetes
- Analysera patientregister och kvalitetsindikatorer för att bidra till kvalitetsutveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt identifiera och tolka adekvata forskningsresultat, samt planera för implementering av dessa i vården.
- Analysera och reflektera kring egenvården utifrån etiska principer, FNs barnkonvention och ett person och familjecentrerat förhållningssätt.
- Analysera och reflektera kring hur evidens, kvalitetsresultat, samverkan i team samt patient- och närståendedelaktighet kan utgöra verktyg till förbättringar inom vården.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper om diabetes, diabetesvård, egenvård och kost hos barn, ungdomar och unga vuxna. Ett förbättringsarbete som gäller diabetesvård inom den egna verksamheten kommer att genomföras. Ett genomgående tema är att värdera och analysera vetenskaplig litteratur och aktuella riktlinjer.
Kursen är indelad i två moment.
Diabetes och diabetesvård, 6.0 hp
Behandlar diabetes typ 1, diabetes typ 2, och andra typer av diabetes, diagnos, behandling och akuta komplikationer. Områden som kommer att belysas är patofysiologi, akut omhändertagande, kost vid diabetes, barnets utvecklingsstadier, hormonella förändringar vid pubertet och dess inverkan på diabetessjukdomen, modern diabetesbehandling med hjälp av teknik, stöd till egenvård, samtal och bemötande av barn, ungdom, unga vuxna och familj. Betydelsen av interprofessionell samverkan belyses.
Diabetes, egenvård och kvalitetsutveckling, 9.0 hp
Diabetes i samband med graviditet, förlossning och amning belyses.
Undervisning om senkomplikationer av diabetes, samt om samsjuklighet med diabetes och andra autoimmuna sjukdomar.
Hur patientregister och kvalitetsindikatorer kan bidra till kvalitetsutveckling belyses i ett grupparbete.
Kvalitetsutvecklingsprojekt utgående från ett förbättringsbehov inom den egna verksamheten genomförs.
Arbetsformer
Kursen går på kvartsfart under två terminer. Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar, litteraturgranskningar, seminarier, studiebesök, (enskilt och i grupp). Riktade aktiviteter som fältstudier kan genomföras. För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer den webbaserad läroplattformen Canvas att användas.
Examination
Examination sker kontinuerligt (formativt) under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp. Aktivt deltagande vid seminarier erfordras. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag ska tas igen. Innan deltagaren deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Momenten har delexaminationer bestående av individuella examinationer och grupparbeten utgående från fördjupning inom det egna arbetsområdet och kvalitetsutveclingsprojekt.
Moment 1 (6 hp)
Skriftlig inlämningsuppgift 1: Diabetes typ 1, diabetes typ 2, och andra typer av diabetes och egenvård. Individuell examination.
Skriftlig inlämningsuppgift 2: Enskilt arbete, fallbeskrivning utifrån den egna arbetsplatsen, om egenvårdsstöd till en person med diabetes (kan vara en fiktiv person)..
Moment 2 (9 hp)
Grupparbete utifrån patientregistret NDR/Swediabkids, skriftlig och muntlig presentation.
Skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig presentation: Kvalitetsutvecklingsprojekt
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Studentlitteratur AB, 2020 - 494 sidor ISBN:9789144131108 LIBRIS-ID:s4lnqrz6q19wj1sf Sök i biblioteket
8:e upplagan : [Uddevalla] : BetaMed, 2021 - 433 sidor ISBN:9789197512091 LIBRIS-ID:w9j8dvjttdrbjp8t Sök i biblioteket
Internetversion: https://www.betamed.se/typ1/2018_Typ1_diabetes.pdf
Aktuella nationella och internationella riktlinjer
Vetenskapliga artiklar inom området.