Kursplan för

Evidensbaserad kvalitetsförbättring - en bro mellan klinisk praktik och forskning, 7,5 hp

Evidence-based quality improvement - a bridge between clinical practice and research, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Kurskod
9S1011
Kursens benämning
Evidensbaserad kvalitetsförbättring - en bro mellan klinisk praktik och forskning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Uppdragsutbildning (högskolepoäng)
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Utbildningsnämnden SÖS
Datum för fastställande
2023-11-30
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

Minst 180 hp inom vilka det ska ingå en röntgensjuksköterske- eller sjuksköterskeexamen

Mål

Kursens syfte är att ge fördjupad kompetens i att genomföra förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbeten genom praktisk tillämpning av evidensbaserad metodik i den kliniska vardagen.

MOMENT 1 - Teoretisk grund för evidensbaserad metodik, 3 hp:

För godkänt moment ska studenten kunna

  • beskriva korrekt metodik för ett evidensbaserat arbetssätt; 1) formulering av en fråga, 2) informationssökning, 3) kritisk granskning och 4)applikation till enskilda patienter 
  • beskriva och jämföra olika studiedesign och statistiska metoder 
  • redogöra för hur man genomför informationssökning via medicinska databaser och visa förmåga att tolka vetenskapligt framtagen information 
  • analysera, jämföra och värdera vetenskapliga artiklar med skild studiedesign, såväl kvantitativa som kvalitativa 
  • visa förmåga till ett medicinskt-, radiografiskt- och omvårdnadsvetenskapligt förhållningssätt

MOMENT 2 - Evidensbaserat kvalitetsprojekt, 4,5 hp:

För godkänd moment ska studenten kunna: 

  • avgränsa och formulera ett aktuellt problemområde för ett evidensbaserat förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbete 
  • tillämpa sökstrategier i de vanligaste databaserna inom medicinsk-, radiografisk- och omvårdnadsvetenskap 
  • tillämpa metodik för ett evidensbaserat förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbete för att, utifrån analys, tolkning, sammanställning av data och i förhållande till problemställning, presentera aktuella resultat, såväl muntligt som skriftligt 
  • identifiera behov av fördjupade kunskaper inom området 
  • identifiera hindrande och underlättande faktorer för implementering av nya arbetssätt i klinisk praktik

Innehåll

Kursen är indelad i två moment.

Teoretisk grund för evidensbaserad kvalitetsförbättring, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet inleds med en genomgång av hälso- och sjukvårdens vetenskapssyn och syn på evidens för att med detta som grund diskutera evidensbaserad metodik för kvalitetsutveckling. I kursen fokuseras det på vetenskaplig evidens som utgångspunkt för förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbete. Den ger en fördjupning i hur man använder aktuella databaser och strategier för att söka aktuell kunskap inom en definierad frågeställning.

Vid föreläsningar och seminarier presenteras den evidensbaserade metodiken för kvalitetsförbättring och hur man praktiskt arbetar, grundläggande epidemiologi, effektmått, informationssökning och hur man granskar en vetenskaplig artikel. Momentet avslutas med en diskussion kring implementering av nya metoder, samt möjliga hinder och relevanta framgångsfaktorer.

 

Evidensbaserat kvalitetförbättringsprojekt, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet utgår från en av studenten definierad frågeställning och där studenten med en systematisk strategi ska söka, analysera, sammanställa och presentera aktuell kunskap som besvarar frågeställningen

Arbetsformer

Kursen använder sig av ''flipped classroom'' som pedagogisk idé där studenterna är aktivt kunskapssökande, arbetar med problemlösning och reflektion innan de möter läraren för fördjupad diskussion.

Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. Sökning i databaser ingår utifrån egna formulerade kliniska frågeställningar av relevans för evidensbaserad vård och omsorg. Därtill ingår fyra olika "journal clubs" med kritisk granskning av en fall-kontrollstudie, en randomiserad kontrollerad studie (RCT), en systematisk översiktsartikel med metaanalys samt en studie med kvalitativ design.

Examination

MOMENT 1

Momentet examineras genom skriftlig hemtentamen där studenten ska uppvisa förmåga att kunna beskriva och jämföra olika vetenskapliga studiedesign, analysera och reflektera över deras för- och nackdelar samt förstå metodiken för ett evidensbaserat arbetssätt.  

 

MOMENT 2

Momentet examineras genom att studenten genomför en muntlig posterpresentation av sitt förbättrings- och kvalitetsarbete och opponerar på kurskamrats dito. 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kanske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Undervisningen kommer att ske på svenska, men del av kurslitteratur är på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Nordenström, Jörgen; Edgren, Gustaf Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår

Rekommenderad litteratur

Evans, Debra Making sense of evidence-based practice for nursing : an introduction to quantitative and qualitative research and systematic reviews
Kvalitetsutveckling inom omvårdnad : sjuksköterskans professionella ansvar Hommel, Ami; Andersson, Åsa

Kurslitteraturen kompletteras med för kursen relevanta och aktuella vetenskapliga artiklar.