Smärta, sömnsvårigheter och rehabilitering. Vad kan psykologisk behandling tillföra, och hur gör man?, 7,5 hp
Psychological treatment of pain and sleeping disordeers and in rehabilitation. When, why and how?, 7,5 credits- Kurskod
- LKG008
- Kursens benämning
- Smärta, sömnsvårigheter och rehabilitering. Vad kan psykologisk behandling tillföra, och hur gör man?
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurovetenskap
- Beslutande organ
- Godkänt på kursen Klinisk medicin.
- Datum för fastställande
- 2007-05-08
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2018-06-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2007
Särskild behörighet
Godkänt på kursen Klinisk medicin.
Mål
Kursens övergripande mål är att ge studenten ett beteendemedicinskt perspektiv på symptom och funktionsförmåga. Betoning ligger på analys och interventionsplanering, utifrån en syntes av evidensbaserad medicinsk och psykologisk kunskap.
Lärandemålen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och färdigheterna enligt Millers pyramid *.
Färdigheter:
* Att på en grundläggande nivå kunna formulera frågor som ger underlag för en beteendeanalys utifrån inlärningsteoretiska principer. M 3
* Att kunna sammanställa denna information i en grundläggande beteendeanalys M3
* Att kunna göra en adekvat bedömning av smärt/sömnproblem utifrån ett beteendemedicinskt perspektiv (PU) S3
* Att i samförstånd med patienten kunna göra upp en plan för beteendeförändringar i syfte att öka funktionsförmåga och livskvalitet S3, M3
Kunskap och förståelse:
Att redovisa basal kunskap om smärtfysiologi, sömnfysiologi, exempelvis:
* Att kunna skilja mellan nociceptiv/icke-nociceptiv smärta (S2)
* Att ha basal kunskap om inlärningsteori och kunna beskriva inlärningsteoretiska principer. S3
* Att ha kunskap om grunderna för kognitiv beteendeterapi (KBT) och kunna beskriva principerna för KBT. S2
* Ha insikt i arbetsformerna vid psykologiskt KBT-orienterat arbetssätt och kunna beskriva dessa. S3
* Att ha kunskap om, och kunna diskutera, den vetenskapliga grunden för beteendemedicin. S3.
* Att se sammanhang mellan genus, psykosocial situation, och symtom, och att kunna beskriva dessa. S3
* Att ha insikt i, och kunna beskriva hur beteendemedicin kan användas vid rehabilitering. S 3
Förhållningssätt:
* Att kunna bemöta patienter med svårbehandlade symtom vilket resulterat i påtaglig funktionsnedsättning, och som inte omedelbart går att förklara eller behandla utifrån en rent somatisk referensram. M3
* Att kunna samarbeta med andra yrkesgrupper som bedriver beteendemedicin (psykologer, sjukgymnaster, m.fl.). M3.
Innehåll
Teoretiska grunder för beteendeanalys, särskilda förutsättningar för anamnestagande och behandling ligger till grund för färdighetsträning där studenten får öva på momenten under handledning.
Studenterna söker och utvärderar aktuella vetenskapliga studier som anknyter till de patientfall de engageras i. De tar ställning till vilken evidens som finns för olika behandlingsalternativ. De sätter sig in i hur beteendemedicinska interventioner genomförs och utvärderas vetenskapligt. Studenten stöds i sin kritiska förståelse under litteraturseminarier.
Integration och helhetsperspektiv skapas genom att kursen integrerar basvetenskaplig kunskap inklusive patofysiologi och differentialdiagnostik med beteendemedicinsk behandling av några vanliga kliniska symtom/syndrom.
En del av kurstiden är verksamhetsförlagd. Särskilt berörda perspektiv: Kvinnors och mäns smärtproblematik och livsvillkor kommer att belysas.
Kursen kommer att belysa aktuell forskning inom området beteendemedicin, samt inom neurovetenskap som brain imaging och neurofysiologi.
Ingående moment:
Integrerande uppgifter i kursen:
Långvarig smärta
Sömnstörning
Ett flertal ytterligare från grupperna "Mentalt" och "Sinnen och nervsystem" kommer att beröras. I kursmoment om rehabilitering kommer även uppgifter från andra grupper att användas.
Undervisningsformer relaterade till kursens mål:
a) Medicinsk basvetenskap. Relevant basvetenskap består dels av repetition av tidigare kunskaper om sömn, smärta och andra kursrelevanta ämnen, dels av en påbyggnad. Undervisningen sker dels i grupp, dels i seminarieform där studenten förväntas vara påläst.
b) Baskunskaper i inlärningsteori och KBT. Föreläsningar och seminarier.
c) Baskunskaper/färdigheter i KBT. Seminarier och färdighetsträning genom rollspel.
d) Kliniska färdigheter: Rollspel, auskultation, studiebesök, handledd patientkontakt.
e) Vetenskaplig förmåga. Litteraturseminarier.
Arbetsformer
Kursens huvudsaklika arbetsformer är gruppövningar, studiebesök, kliniskt arbete med handledning samt undervisningsseminarier. En del av undervisningen kommer att vara IT-stödd.
Examination
Examination sker
a) dels i seminarieform där studenterna får presentera en sammanfattning av ett patientfall (analys och interventionsplanering) med tonvikt på integration mellan baskunskaper och klinik. Studenten ska även ha gjort en litteratursökning, och presentera och diskutera minst en aktuell, relevant vetenskaplig artikel till stöd för slutsatser i analys och/eller interventionsplanen.
b) dels i form av ett praktiskt prov med standardiserad patient.
För betyg godkänt krävs också:
* Erforderliga baskunskaper S1- S2
* Professionellt bemötande (smärt/sömnanamnes) M3
* Vetenskaplig förmåga. S 4
* Förmåga att integrera basvetenskap och klinik. S3
Obligatoriska moment: Litteraturseminarier, kliniska placeringar samt examination.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen:
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper inom Stadium C såsom core-nära inom läkarprogrammet.
Kursutvärdering kommer att genomföras i enlighet med KIs allmänna kursutvärdering.
Övriga samarbetsinstitutioner kan tillkomma, och variera från termin till termin.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, cop. 2005. - xiv, 278 s. ISBN:1-4129-0478-1 (pbk.) LIBRIS-ID:9535222 Sök i biblioteket
Tilläggslitteratur
Artiklar som berör långvarig smärta, sömnstörningar, genusperspektiv, kognitiv beteendeterapi, acceptans- och mindfulnessinterventioner
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 123, [1] s. ISBN:91-27-09843-5 (inb.) LIBRIS-ID:9592857 Finns även som E-bok på http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9127096114&id_type=ISBN&lib=L Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 370 s. ISBN:91-44-03386-9 LIBRIS-ID:9987550 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 130, [1] s. ISBN:91-27-09845-1 (inb.) LIBRIS-ID:9592777 Finns även som E-bok på: http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9127096130&id_type=ISBN&lib=L Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s. ISBN:91-44-04374-0 LIBRIS-ID:10082183 Sök i biblioteket
Stockholm : Viva, 2007 - 304 s. ISBN:978-91-85675-00-5 (inb.) LIBRIS-ID:10273140 URL: http://194.68.4.214/bilder/tif/9185675008.tif Sök i biblioteket