Kursplan för

Brådskande Internmedicin - praktisk tillämpning av basal vetenskap på medicinsk akutmottagning, 7,5 hp

Urgent Internal Medicine - practical application of basic science at the medical emergency room, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT09
Kurskod
LKG014
Kursens benämning
Brådskande Internmedicin - praktisk tillämpning av basal vetenskap på medicinsk akutmottagning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för medicin, Solna
Medverkande institutioner
  • Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik
  • Institutionen för fysiologi och farmakologi
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
  • Institutionen för onkologi-patologi
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2007-05-08
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2007

Särskild behörighet

Läkarutbildningens termin 5 samt grundläggande kunskaper i klinisk medicin motsvarande genomgången kurs till och med vecka 15 på termin 6

Mål

Det övergripande målet är att studenten ska ha tillägnat sig en fördjupad kunskap och förståelse av ämnet Akutmedicin. Kursens lärandemål avgränsas till det som är vanligt och viktigt i klinisk verksamhet inom verksamhetsområdet Akut Internmedicin och relaterar till de övergripande målen för hela läkarprogrammet. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och färdigheterna enligt Millers pyramid *. Färdigheter: Bedöma och behandla akut sjuka patienter med de förutsättningar som råder på en akutmottagning dvs självständigt kunna: • ta en riktad anamnes och tolka resultatet (M4) • utföra ett riktat status och tolka resultaten (M4) • välja lämplig diagnostik och tolka resultat av vanliga undersökningar (M4) • ha lärt sig lämpliga diagnostiska åtgärder som venprovtagning (M4), artärblodgas (M4), LP (M3), knäledspunktion (M2), EKG (M4), esofagus-EKG (M2) • inleda behandling trots ibland knapphändiga uppgifter (M4) • ha lärt sig behandlingar som förekommer på akutmottagningen t ex PVK (M4), syrgasbehandling (M4), CPAP (M2), defibrillering (M4), elkonvertering (M4). • välja lämplig vårdnivå för olika patienter från fulla åtgärder på intensivvårdsavdelningen till ren palliation (M2) • kortfattat sammanfatta ett sjukdomsförlopp muntligen och skriftligen (M4) • samarbeta med kollegor och övriga medarbetare på ett smidigt och ändamålsenligt vis (M4) • ge information om sjukdomar till patient och anhöriga (M4) • ha uppdaterat sin kunskap enligt EBM modellen (M3) Kunskap och förståelse: Kunna använda diagnostik/ differentialdiagnostik och den akut handläggningen på en akutmottagning av följande symtom/symtomkombinationer(S4): bröstsmärta, svullnad/smärta/sår i/på extremitet, dyspné, huvudvärk, syncope, yrsel, nedsatt allmäntillstånd, medvetslöshet , huvudvärk, kramper, förlamning, feber, nackstyvhet, hypotension Ha grundläggande förståelse för de • fysiologiska samt biokemiska principer och mekanismer som ligger bakom de symtom som patienten presenterar sig med på akutmottagningen (S2) • de etiska ställningstaganden man möter inom akutsjukvården (S3) • det sjukvårdssystem inom vilket patienten befinner sig i på en akutmottagning, var kommer patienten ifrån, varför kommer patienten just hit, just nu och vart ska patienten vidare i systemet, lämplig vårdnivå (S2) Förhållningssätt: • visa förmåga att påbörja diagnostik och behandling samtidigt på knapphändig information (M3) • visa förståelse för människor från olika länder, kulturer, socioekonomisk status, kön och deras sätt att söka hjälp (M3) • kunna handlägga etiska problem på ett genomtänkt sätt (M3) • förstå värdet av att använda sig av evidensbaserade behandlingsmetoder (EBM) (M3)

Innehåll

Kursen använder sig av det patientmaterial som studenten möter till diskussion ur olika perspektiv – basalfysiologi, patologi, farmakologi, faktasökning genom EBM etc. Praktisk träning sker dels på akutmottagningen och dels på Kliniskt Tränings Centrum. Fokus läggs på läkarens arbetssätt, hur information om patienten insamlas, sammanställs, värderas och slutligen ligger till grund för ett beslut. Mötet med patienter med olika etnisk, socioekonomisk och kulturell bakgrund berörs. Bemötandet av olika kön har visat sig vara olika i många sammanhang som t ex kvinnor med bröstsmärtor/hjärtsjukdom och detta kommer att belysas. Kursen integrerar internmedicin och dess subspecialiteter.Lärare i fysiologi, kemi, patologi, farmakologi, geriatrik och infektionssjukdomar samverkar för att åstadkomma vertikal och horisontell integrering. Hela kursen har en stark klinisk förankring med ett praktiskt och handfast fokus på frågan ”vad gör jag med just denna patient här och nu” utifrån praktik på akutmottagning och akutvårdsavdelning. Studenten väljer att delta i ett forskningsinriktat seminarium inom basal fysiologi/biokemi med relevans för akut omhändertagande alternativt ett EBM-inriktat hjärt-kärl seminarium.

Arbetsformer

Handlett klinisk arbete på akutmottagningen och akutvårdsavdelningen på Karolinska Universitetssjukhuset Solna. En individuell uppgift att söka information om aktuell klinisk frågeställning (autentiskt patientkopplad fråga) enligt EBM. Gruppuppgift varje vecka att förbereda falldragning (autentiska fall) inför gruppen med även prekliniska aspekter. Patientfallen kommer att vara väl utvalda ämnen inom akutmedicin t ex hjärtsvikt, diabetes, medicinbiverkningar, utredning av äldre patient med nedsatt allmäntillstånd. Egna falldragningar gruppvis och veckovis med preklinisk koppling och närvaro av fysiolog /biokemist/patolog. Katedrala moment ca 6 tim/vecka. Dessa kommer att var symtomorienterade och ämnesintegrerande. Praktiska övningar i de moment som är aktuella på en akutmottagning. Akutrumsövning (med simulerad patient). Diagnostiskt prov och integrerande seminarier. Integrerande uppgifter i kursen: Medvetlöshet/koma, Skadat sig själv/självmordsrisk, Bröstsmärta Hjärtstopp/plötslig död, Högt blodtryck, Onormal hjärtverksamhet Svimning/kollaps, Blödningsbenägenhet, Feber, Andfåddhet, Svullnad/smärta i extremitet, Ödem.

Examination

Examination sker genom deltagande i de obligatoriska momenten samt genom inlämnande och presentation av individuella- och gruppuppgifter. Praktiska färdigheter, anamnes, status, kliniska resonemang samt professionellt bemötande, samarbetsförmåga kring patientfall kommer att examineras genom diskussion och återkoppling med klinisk handledare. Teoretiska kunskaper och studentens förmåga att använda dem, integrera samt värdera information kommer att examineras genom aktivt deltagande i fallbeskrivningar. Kursen börjar med en genomgång där individuella och gemensamma mål fastställs och måluppfyllelse kontrolleras vid kursens slut. Obligatoriska moment är de gemensamma seminarierna, fallpresentationerna och akutrumsövningarna. I den verksamhetsförlagda undervisningen krävs minst 75% närvaro. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper inom Stadium B såsom core-nära inom läkarprogrammet. Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Matell, Georg; Reichard, Hansd 1929-1998 Matell-Reichards Akutmedicin Fryckstedt, Jessica
Stockholmsgemensamma Akutkompendiet 2007