Kursplan för

Missbildningar, trauma och ont i magen - en fördjupningskurs i barnkirurgi, 7,5 hp

Malformations, trauma and abdominal pain - an advanced course in Pediatric Surgery, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , VT09 , HT09
Kurskod
LKG052
Kursens benämning
Missbildningar, trauma och ont i magen - en fördjupningskurs i barnkirurgi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Medverkande institutioner
  • Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2008-11-03
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-04-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

Godkänt på alla kurser och tentamina termin 1-9 på läkarprogrammet samt genomgången kurs i Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling på termin 10.

Mål

Det övergripande målet är att uppnå fördjupade kunskaper om det kirurgiskt sjuka barnet från födelsen till vuxen ålder, inklusive prenatal diagnostik och behandling, samt särskild insikt i utredning och omhändertagande av barn med akuta buksmärtor.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Lärandemålen bygger på att studenten har uppnått lärandemålen för kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling.

Kunskap och förståelse:
Studenten skall
- kunna analysera, diagnosticera och föreslå utrednings- och behandlingsgång för viktiga kirurgiska sjukdomstillstånd och missbildningar hos nyfödda, inklusive prenatal diagnostik och genetik (S3)
- kunna relatera kirurgiska sjukdomar efter nyföddhetsperioden, samt kunna teoretisera kring barn med ont i magen (S3-S4)

Färdigheter:
Studenten skall
- kunna visa hur man omhändertar det sjuka och nyfödda barnet, samt dess föräldrar och syskon (M3)
- kunna handha, utreda och föreslå behandling av patient efter spädbarnsåret med ont i magen (M3)
- kunna delta i omhändertagandet av stort trauma, inkl. multitrauma och ATLS (M3)
- kunna kommunicera med och undersöka barn i olika åldersgrupper (M4)

Förhållningssätt:
Studenten förväntas
- att på ett respektfullt sätt bemöta och vägleda barn, ungdomar, föräldrar och blivande föräldrar med hänsyn till genus, olika kulturer och religioner samt till personlig integritet (M3)
- att på ett professionellt sätt och och med respekt för olika personers och professioners kompetens ingå i tvärprofessionella team (M3), respektive ha en prestigelös och realistisk syn på sina egna kunskaper och färdigheter, samt veta när man bör söka rådgivning (M4)

Innehåll

Integration med basvetenskapliga ämnen motsvarande 10 %, dvs. knappt en högskolepoäng, kommer att ske bland annat avseende embryologi och klinisk genetik genom samarbete med ovanstående institutioner och centra vid Karolinska Institutet. Vetenskaplig utveckling kommer att tillgodoses dels genom inblicken i den forskning som bedrivs inom ämnet barnkirurgi vid Karolinska Institutet, dels genom att varje student kommer att tilldelas ett mindre projekt som skall redovisas i form av en s.k. CAT (se nedan under rubriken Examination). Professionell utveckling integreras genom att studenterna kommer att ingå i team på avdelningarna, sköta sina egna patienter samt systematiskt träna på läkarrollen.

Kompetens och färdighetsträning
Studenten kommer att på sin avdelning dagligen få träna på att omhänderta "sina" sjuka barn med familj, inklusive redogöra för dem vid gemensamma ronder. Under placering på akutmottagningen kommer studenten att självständigt få handlägga mindre trauma inklusive sårskador och mindre frakturer samt sköta anamnestagning och primär undersökning av barn med ont i magen. I samarbete med Simulatorcentrum (STC Barn) kommer studenten att få träna på hur man handlägger multitrauma enligt ATLS-principen. Studenten kommer att få träna basal kirurgisk teknik i en inledande suturkurs, samt genomgå ett träningsprogram för minimalinvasiva metoder vid KTC. Självständighet i operationssåret kommer vidare att tränas och utvärderas genom kirurgisk teknikträning på gris. Under kursens gång kommer det att bli tillfälle att assistera vid ett flertal barnkirurgiska operationer.

Ämnesintegrering
Integrering med andra ämnen kommer huvudsakligen att vara inriktad på pediatrik, embryologi och klinisk genetik.

Klinisk anknytning
Undervisning kommer huvudsakligen att ske genom kliniska placeringar på olika barnkirurgiska avdelningar och mottagningar, inklusive barnkirurgiska akutmottagningen, vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Primärvårdsanknytning
Primärvårdsperspektivet kommer att tillgodoses genom att studenterna får inblick i betydelsen av primärvård respektive pediatrik i öppenvård för att fungerande vårdkedjor för fr.a. akuta barnkirurgiska åkommor, t. ex. akut buk, skall kunna uppnås.

Särskilt berörda perspektiv (genus, etnicitet, religion, funktionshinder)
Kursen kommer särskilt att beakta barn med olika grad av funktionshinder. Studenterna kommer att genom daglig kontakt med patienter och föräldrar med olika kulturell bakgrund tränas i sitt förhållningssätt till personer med olika etnicitet och religion. Genus och dess betydelse för barnkirurgiskt omhändertagande kommer att belysas kontinuerligt under kursens gång.

Forskningsanknytning
Under kursen kommer den aktuella forskningen inom ämnet barnkirurgi vid Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa att presenteras för studenterna. Intresserade studenter kan även beredas möjlighet att göra sitt projektarbete vid institutionen.
I kursen ingår ett VetU-integrerat fördjupningsarbete.

Integrerande uppgifter i kursen: Kursen består av 10 integrerande uppgifter uppdelade på 4 funktionssystem.

Mentalt:
Medvetslöshet/koma
Stress-/krisreaktion


Matsmältning:
Buksmärta
Buksvullnad
Förstoppning
Kräkningar/aptitlöshet/illamående
Resistens i buken

Reproduktion:
Smärta i testikel
Svullnad i testikel/pung

Utveckling och åldrande:
Fysisk missbildning

Arbetsformer

Enstaka föreläsningar. Problemorienterade seminarier med studentaktiverande inslag. Handledd bedside-undervisning. Huvuddelen av undervisningen kommer att ske genom kliniska placeringar på avdelningar och mottagningar, inklusive akutmottagningen. Simulatorträning kommer att användas för färdighetsträning, t. ex. träning av kirurgiska tekniker respektive omhändertagande av multitrauma. Livräddande kirurgiska ingrepp kommer att tränas på gris. Varje student kommer att få en personlig handledare från första kursveckan. Dessa kommer huvudsakligen att utgöras av erfarna barnkirurger, i enstaka fall även ST-läkare under slutet av sin ST-utbildning i barnkirurgi.

Examination

Obligatoriska moment: Godkända kliniska placeringar, aktivt deltagande i seminarier samt godkänt projektarbete.

Examinationen kommer att bestå av ett eget arbete med utgångspunkt från en klinisk fråga eller patient, på vilken studenten skall göra en djupgående litteraturgenomgång enligt principerna för evidensbaserad medicin. Studenten skall författa en s.k. CAT (Critically Appraised Topic), som skall presenteras för övriga studenter och klinikens läkare på ett avslutande seminarium.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT12.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammets Stadium C.


Examination
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.


*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi Frenckner, Björn; Hirsch, Georg
Nordenström, Jörgen Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår

Referenslitteratur

Newborn surgery Puri, Prem
Pediatric surgery Holcomb, George W.; Murphy, J. Patrick; Ashcraft, Keith W.