Missbildningar, trauma och ont i magen - en fördjupningskurs i barnkirurgi, 7,5 hp
Malformations, trauma and abdominal pain - an advanced course in Pediatric Surgery, 7,5 credits- Kurskod
- LKG052
- Kursens benämning
- Missbildningar, trauma och ont i magen - en fördjupningskurs i barnkirurgi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Medverkande institutioner
- Institutionen för cell- och molekylärbiologi
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-11-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2008
Särskild behörighet
Godkänt på alla kurser och tentamina termin 1-9 på läkarprogrammet samt genomgången kurs i Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling på termin 10.
Mål
Det övergripande målet är att uppnå fördjupade kunskaper om det kirurgiskt sjuka barnet från födelsen till vuxen ålder, inklusive prenatal diagnostik och behandling, samt särskild insikt i utredning och omhändertagande av barn med akuta buksmärtor. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *. Lärandemålen bygger på att studenten har uppnått lärandemålen för kursen Klinisk medicin inriktning reproduktion och utveckling. Kunskap och förståelse Studenten skall - kunna beskriva prenatal diagnostik av missbildningar, inkl. prenatal rådgivning, behandling och förlossningsplanering (S2) - kunna relatera vanliga och ovanliga missbildningar, samt deras embryologiska bakgrund (S3) - kunna analysera vätskebalans och nutrition under nyföddhetsperioden (S3) - kunna relatera andra kirurgiska sjukdomar under nyföddhetsperioden, t. ex. NEC (S3) - kunna relatera kirurgiska sjukdomar efter nyföddhetsperioden (S3) - kunna analysera orsak till och behandling av stort trauma, inkl. multitrauma och ATLS (S3) - kunna teoretisera kring barn med ont i magen (S4) - kunna teoretisera om skadors uppkomstmekanismer med avseende på misstanke om barnmisshandel (S4) - kunna analysera fall med utgångspunkten etik och svåra beslut (S3) Färdigheter: Studenten skall - kunna visa hur man omhändertar det sjuka och nyfödda barnet, samt deras föräldrar och syskon (M3) - veta hur man bedömer vätskebalans och nutrition under nyföddhetsperioden (M2) - kunna handha, utreda och föreslå behandling av patient efter spädbarnsåret med ont i magen (M3) - kunna handha litet trauma (M4) - kunna delta i omhändertagandet av stort trauma, inkl. multitrauma och ATLS (M3) - veta hur man åstadkommer venös access (M2) - kunna kommunicera med barn i olika åldersgrupper (M4) Förhållningssätt: Studenten förväntas - att efter vägledning respektera patienters och föräldrars beslut vid genetiskt betingade sjukdomar och andra skador som drabbar barn (S3) - att på ett professionellt sätt bemöta och vägleda barn, ungdomar, föräldrar och blivande föräldrar med hänsyn till genus, olika kulturer och religioner samt till personlig integritet (M3) - att på ett professionellt sätt och och med respekt för olika personers och professioners kompetens ingå i tvärprofessionella team (M3) - ha en prestigelös och realistisk syn på sina egna kunskaper och färdigheter, samt veta när man bör söka rådgivning (M4)
Innehåll
Integration med basvetenskapliga ämnen motsvarande 10 %, dvs. knappt en högskolepoäng, kommer att ske bland annat avseende embryologi och klinisk genetik genom samarbete med ovanstående institutioner och centra vid Karolinska Institutet. Vetenskaplig utveckling kommer att tillgodoses dels genom inblicken i den forskning som bedrivs inom ämnet barnkirurgi vid Karolinska Institutet, dels genom att varje student kommer att tilldelas ett mindre projekt som skall redovisas i form av en s.k. CAT (se nedan under rubriken Examination). Professionell utveckling integreras genom att studenterna kommer att ingå i team på avdelningarna, sköta sina egna patienter samt systematiskt träna på läkarrollen. a) Kompetens och färdighetsträning Studenten kommer att på sin avdelning dagligen få träna på att omhänderta sina sjuka barn med familj, inklusive redogöra för dem vid gemensamma ronder. Under placering på akutmottagningen kommer studenten att självständigt få handlägga mindre trauma inklusive sårskador och mindre frakturer samt sköta anamnestagning och primär undersökning av barn med ont i magen. I samarbete med Simulatorcentrum kommer studenten att få träna på hur man handlägger multitrauma enligt ATLS-principen. Studenten kommer att få träna basal kirurgisk teknik samt assistera vid vissa operationer. b) Ämnesintegrering Kursen kommer att samordnas med kurser i pediatrik, genetik, kirurgi, embryologi och obstetrik. c) Klinisk anknytning Undervisning kommer huvudsakligen att ske genom kliniska placeringar på olika barnkirurgiska avdelningar och mottagningar, inklusive barnkirurgiska akutmottagningen, vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus. d) Primärvårdsanknytning Anknytning till primärvården kommer att ske genom placering på vårdcentral, förutsatt att man kan tillgodose barnperspektivet i en sådan placering. Det är av särskild betydelse för bedömning av akut buk hos barn efter spädbarnsåret. Vidare kommer studenterna att placeras på BVC, respektive hos barnläkare i öppenvård. e) Särskilt berörda perspektiv (genus, etnicitet, religion, funktionshinder) Kursen kommer särskilt att beakta barn med olika grad av funktionshinder. Studenterna kommer att genom daglig kontakt med patienter och föräldrar med olika kulturell bakgrund tränas i sitt förhållningssätt till personer med olika etnicitet och religion. Genus och dess betydelse för barnkirurgiskt omhändertagande kommer att belysas kontinuerligt under kursens gång. f) Forskningsanknytning Under kursen kommer den aktuella forskningen inom ämnet barnkirurgi vid Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa att presenteras för studenterna. Intresserade studenter kan även beredas möjlighet att göra sitt projektarbete vid institutionen. I kursen ingår ett VetU-integrerat fördjupningsarbete. Integrerande uppgifter i kursen: Kursen består av 11 integrerande uppgifter uppdelade på 5 funktionssystem. Mentalt Medvetslöshet/koma Stress-/krisreaktion Blodbildning och immunsystemet Knöl i ljumsken Matsmältning Buksmärta Buksvullnad Förstoppning Kräkningar/aptitlöshet/illamående Resistens i buken Reproduktion Smärta i testikel Svullnad i testikel/pung Utveckling och åldrande Fysisk missbildning
Arbetsformer
Enstaka föreläsningar. Problemorienterade seminarier med studentaktiverande inslag. Handledd bedside-undervisning. Huvuddelen av undervisningen kommer att ske genom kliniska placeringar på avdelningar och mottagningar, samt akutmottagning. Varje student kommer att få en personlig handledare från första kursveckan. Dessa kommer huvudsakligen att utgöras av erfarna barnkirurger, i enstaka fall även ST-läkare under slutet av sin ST-utbildning i barnkirurgi. Under kursen kommer två eller tre temadagar att hållas tillsammans med andra studenvalda kurser respektive andra utbildningar vid institutionen. Dessa temadagar är: Barnmisshandel Svåra professionella situationer Etik och barnsjukvård
Examination
Obligatoriska moment: Godkända kliniska placeringar, aktivt deltagande i seminarier samt godkänt projektarbete. Examinationen kommer att bestå av ett eget arbete med utgångspunkt från en klinisk fråga eller patient, på vilken studenten skall göra en djupgående litteraturgenomgång enligt principerna för evidensbaserad medicin. Studenten skall författa en s.k. CAT (Critically Appraised Topic), som skall presenteras för övriga studenter och klinikens läkare på ett avslutande seminarium. Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammets Stadium C. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt verksamhetsförlagd utbildning. * Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera). Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] /b Björn Frenckner & Georg Hirsch (red.) : Stockholm : Karolinska University Press :b Medicinska bokhandeln, 2004 - 254 s. ISBN:91-7140-005-2 LIBRIS-ID:9683102 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
2. ed. : London : Arnold, 2003 - xix, 955 s. ISBN:0-340-76144-X (inb.) LIBRIS-ID:9408910 Sök i biblioteket
4. ed. : Philadelphia, Pa. ;a London : Saunders, cop. 2004 - 1184 p. ISBN:9780721602226 LIBRIS-ID:5523106 Sök i biblioteket