Akutmottagningen som arbetsplats, 7,5 hp
The Emergency Room as Working Environment, 7,5 credits- Kurskod
- LKG085
- Kursens benämning
- Akutmottagningen som arbetsplats
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
- Medverkande institutioner
- Institutionen för neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-11-10
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2018-06-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Genomförd kurs Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Det övergripande målet är att studenten ska ha fått fördjupade core-nära kunskaper i vanliga akuta tillstånd, sjukdomar och skador, samt hur en akutmottagning ska fungera optimalt.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
* handlägga akuta buk-, kärl-, chirurgia minor-, akut urologisk och traumaproblematik, inkluderande symptomatologi, diagnostik och behandling (S3).
* handlägga akuta intermedicinska tillstånd inkluderande symptomatologi, diagnostik och behandling (S3).
* handlägga akuta gynekologiska tillstånd inkluderande symptomatologi, diagnostik och behandling (S3).
* handlägga akut ortopedisk traumatologi inkluderande skadegenes, diagnostik och behandling (S3).
* handlägga komplicerade vanliga akuta tillstånd med anamnes, status, diagnostik, primär och sekundär behandling (S3).
Färdigheter
Studenten ska:
* kunna visa hur man suturerar i olika vävnader på ett atraumatiskt sätt (M3).
* kunna visa hur man bedömer och handlägger en traumapatient (M3).
* kunna tolka ett EKG, blodgaser och labprover (M3).
* kunna utföra hjärtlung-, gyn-, led- och bukstatus (M3).
* kunna bedöva med lokalanestesi och utföra sårhandläggning (M2).
* kunna utföra en hjärtlungräddning (M3).
Förhållningssätt
Studenten ska:
* veta hur man bemöter akut sjuka och skadade patienter (M2).
* veta hur man uppträder informerande, empatiskt och respektfullt mot patienter, även de med mindre problem (M2).
* kunna iaktta ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till olika former av behandling (M3).
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Innehåll
Allmänt
Kursen består till en del av hur en akutmottagning drivs och hur verksamheten genomförs. Denna del ska ha tyngdpunkten på interprofessionellt arbete, hur de olika yrkesgrupperna arbetar och interfererar med varandra. Hur triagearbetet fungerar på akutmottagningen. Principer för ATLS. En annan del av kursen handlar om de olika ingående specialiteternas arbete med tyngdpunkt på medicinsk handläggande. Tanken är att våra olika akutmottagningsspecialiteter ska delta, alltså medicin, kardiologi, gynekologi, ortopedi och kirurgi/urologi, dessutom deltar servicespecialiteterna anestesiologi, bild och funktionsmedicin samt klinisk kemi och fysiologi.
Akuta frågeställningar är vanliga hos patienter som söker primärvården och akutmottagningar. Kursen innehåller vanliga skadors, akuta tillstånds och sjukdomars handläggning på en fördjupad nivå jämfört med tema 3 - 6. Ökad kunskap, förståelse och reflektion över uppkomst¬mekanismer, symptomatologi, diagnos och behandling av dessa sjukdomar är viktigt för den nyblivna läkaren, inte minst inom primärvården. Vi kommer att samarbeta med bl a Institutionen för Neurovetenskap för att få basvetenskaplig belysning av problematiken. Tonvikten ligger på praktisk handläggning av vanliga situationer i den kliniska vardagen, både för generalisten och för specialisten.
Kirurgi och urologi
Under kursen fördjupar studenten praktiskt och teoretiskt sin kompetens i att handlägga, såväl i öppenvården som i den slutna specialistvården, tillstånd i gastro¬intestinal¬kanalen, och kärl samt traumatologi. Urinorganens akuta sjukdomar ska kunna handläggas. Tonvikt läggs på förståelse av patofysiologi och självständig praktisk handläggning av dessa tillstånd. Manuell träning, såsom incisions-och suturtekniker, katetersättning, lokalbedövning, är en viktig del av kursen.
Ortopedisk kirurgi
Kursen innefattar akut handläggande av ortopediska tillstånd och trauma, inklusive praktiska övningar som gipsteknik. Stor vikt läggs på att utföra ortopediska undersökningar korrekt.
Internmedicin
Studenten ska kunna handlägga olika akuta tillstånd inom det internmedicinska sjukdomspanoramat som t.ex. stroke, dyspné, akuta infektioner, intoxikationer och tromboemboliska sjukdomar. Studenten ska introduceras i arbetet på en akutmedicinsk avdelning och akutavdelningen.
Kardiologi
Studenten ska kunna handlägga akuta bröstsmärtor, hjärtrytmrubbningar, cirkulatoriska, sjukdomar m fl tillstånd.
Gynekologi och obstetrik
Kunna handlägga symptom från kvinnliga genitalia och endokrin problematik. Få en insikt i förlossningsvårdens handläggning och arbetsformer.
Arbetsformer
Varje vecka avslutas med att studenterna tillsammans med kursgivarna diskuterar veckans lärande, alltså en form av reflektion. Kursen sker i en patientnära miljö med arbete på fyra olika akutmottagningar. Kursen är upplagd med interaktiva föreläsningar, bland annat med mentometerknappar, case-seminarier och grupparbeten, där kursdeltagarna förväntas delta aktivt i dialog med kursgivarna på förmiddagarna. Praktiska övningar inom de olika ämnesområdena sker.
Examination
Obligatoriska moment: Reflektion i grupp, seminarier, praktiska övningar, och VFU är obligatoriska moment. Minst 80 % deltagande i dessa delar är krav för godkänt kursmoment, samt klarat momentets övriga krav. Obligatoriska moment som missats, måste inhämtas av studenten efter anvisningar av kursledning och redovisas innan tentamen. Godkända obligatoriska moment är krav för att delta i tentamen.
Studenthandlagd tentamen: Muntlig tentamen där studenterna ställer frågorna och bedömer svaren: Varje kursdeltagare lämnar dagligen in två frågor med svar rörande dagens undervisning till kursledningen. Något som kursdeltagaren tycker är viktigt, intressant eller spännande. Vid tentamen, där kursledningen agerar expertpanel och delar ut en fråga i taget, som vederbörande frågeställaren får läsa upp. Kursledningen väljer ut en svarsgrupp (kursen indelas i smågrupper), som gemensamt får besvara på frågan. Frågeställaren avgör om svaret är tillfredsställande. Förtydliganden, ifrågasättande och diskussion av svaren uppmuntras. Detta leder till att akademiskt resonemang blir en viktig del av kursen.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen:
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.
Kursvärdering sker enlig de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker - kontakta studievägledningen.