Kursplan för

Från vårdprogram till kloka kliniska beslut - hur tänker man som professionell läkare?, 7,5 hp

From Guidelines to Wise Clinical Decisions - How Doctors Think, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
LKG114
Kursens benämning
Från vårdprogram till kloka kliniska beslut - hur tänker man som professionell läkare?
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Medverkande institutioner
  • Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-04-26
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-04-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Samtliga päng från T1-T5 samt samtliga högskolepoäng från T6.2-8.2.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till
följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt
att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är
behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Det övergripande målet är att studenten inför kommande AT-tjänstgöring ska utveckla en professionell kompetens att tillämpa teoretiska kunskaper om etik, kliniskt beslutsfattande och medicinsk psykologi i det praktiska hanterandet av svåra patientfall och att fatta kloka kliniska beslut i komplexa situationer.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4).

Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- Reflektera över och kontrastera skillnader och likheter i, respektive konsekvenserna av de bedömningar, prioriteringar och beslutsprocesser som sker hos patient, generalist och specialist i samband med akuta symtom (S4)
- Uppvisa förståelse av kroppsliga symtoms påverkan på kognition, känslor och handlingar (S3)
- Redogöra för hur mentala processer, personlighet och tidigare erfarenheter kan påverka kroppsliga upplevelser (S3)

Färdigheter och förmågor:
Studenten skall
- Uppvisa en förmåga att professionellt genomföra komplexa patientkonsultationer (M3) samt att utifrån både patient- och professionsperspektiv analysera, strukturera och redogöra för sjukhistoria, undersökningsfynd samt motivera bedömning och val av åtgärder (S3-4)
- Redogöra för och värdera de bedömningar och beslut som gjorts tidigare i en patients sjukdomsförlopp och de som bör göras i den nu aktuella situationen. (S3)
- Självständigt i skrift kunna beskriva och analysera beslutssituationer och egna iakttagelser av ett sjukdomsförlopp samt koppla dessa till relevanta teorier (M3)
-Uppvisa en förmåga att ge och ta emot konstruktiv återkoppling på konsultationsfärdighet och kompetens att utföra ett professionellt status (M3)

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten skall
- Uppvisa förståelse för och förmåga att med ett individualiserat och etiskt förhållningssätt analysera och strukturera bedömnings-, besluts- och beskedsprocesser (S3-4)
- Visa förmåga att tolka och handskas med sina egna känslor och attityder i mötet med patienten (S3)
- Skatta egen kompetens och formulera styrkor och förbättringsområden samt formulera en handlingsplan för egen utveckling (S3)

Innehåll

Kursen bygger på autentiska patientfall med säkerställd eller misstänkt akutmedicinsk åkomma. Utifrån dessa fall, seminariediskussioner och litteraturstudier analyseras patienters symtomupplevelse, tankar, känslor, beslut och handlingar. Hur bedömer och prioriterar patienter sitt tillstånd och de åtgärder och den hjälp som kan behövas? Hur bedömer och prioriterar samhället respektive sjukvårdens olika nivåer samma tillstånd? Hur förhåller sig läkaren - beroende på erfarenheter, värderingar och attityder - till olika patienter?

Under kursen tränas systematiska metoder för konsultation och för att komma fram till väl underbyggda kliniska beslut (Clinical reasoning). Deltagarna genomför en fullständig patientundersökning med strukturerad individuell återkoppling enligt den "sit-in" mall som används vid det praktiska provet på AT-examinationen. De får även möjlighet att träna på att ge och ta emot strukturerad återkoppling på en annan students patientundersökning (peer-learning).

Komplexiteten i kliniska handläggningar belyses ur olika aspekter och perspektiv med hjälp av återkoppling på patientfall i akut- och rehabiliteringsfas i klinisk verksamhet samt under diskussioner på gruppseminarier. Konsekvenser av under- respektive överdiagnostik av sjukdom belyses: t e x fördröjd kontakt med sjukvård vid akuta hjärtbesvär, psykosomatiska besvär, somatisering mm.

Hälsa/sjukdom belyses ur olika perspektiv (patient-, generalist-, specialist- och samhällsperspektiv).

Deltagande lärare representerar såväl medicinsk psykologi som kliniska generalister och specialister vilket innebär förutsättningar för en bred integrering av ämnesområden. Klinisk anknytning finns såväl i akut sjukhusvård som inom hjärtrehabilitering. Genus och kulturella aspekter kommer systematiskt att belysas i diskussioner och i examinationen.

Aktuell forskning inom såväl medicinska och beteendevetenskapliga som kliniska utrednings- och behandlingsriktlinjer (EBM) kommer att beröras i samband med analys av patientfallen.

Integrerande uppgifter i kursen:
* Bröstsmärta
* Trötthet
* Stress-/krisreaktion
* Ångest/oro

Arbetsformer

Under kursen handlägger studenterna under handledning ett antal patienter både i akutsjukvården och i rehabiliteringsfas (företrädesvis med misstänkt akutmedicinsk åkomma). Studenterna lär sig att strukturerat reflektera i loggbok över sina upplevelser och de bedömnings-, prioriterings- och beslutsstrategier som tas i samband med patientvården. Analys och reflektion utifrån de olika patienthistorierna och ingående kliniska beslutsprocesser samt tematiska gruppseminarier utgör kursens grund, kompletterat med litteraturstudier, rapportskrivande samt muntlig presentation.

Examination

Obligatoriska moment: Samtliga seminarier är obligatoriska och frånvaro ersätts med skriftlig inlämningsuppgift. Aktiv medverkan i ingående kursmoment samt egna iakttagelser från ett flertal patientmöten i de olika vårdmiljöerna är en förutsättning för att klara examinationen.

För godkänd examination krävs:
Deltagande enligt ovan.
En godkänd skriftlig examinationsuppgift enligt bedömningskriterier.
Godkänt deltagande i det muntliga examinationsseminariet enligt bedömningskriterier för presentation, faktainnehåll och opposition. Förberedelser av innehåll och framförande samt presentationen genomförs i grupp men opposition sker individuellt. Bedömning av deltagande och prestation under seminariet sker individuellt.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
En resttentamen per kurs anordnas antingen som ett extra seminarium eller genom kompletterande skriftlig rapport. Resterande fyra tentamenstillfällen kan genomföras i samband med nästkommande kurser.

Examination
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Kursen nedlagd och gavs för sista gången HT12.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Groopman, Jerome E.0 329548 Hur läkare tänker Gundenäs, Henrik
Ett antal vetenskapliga artiklar kommer dessutom att tillhandahållas