Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin, 7,5 hp
Family Medicine Prior to Internship and Extended Proficiency in Orthopedic Medicine, 7,5 credits- Kurskod
- LKG118
- Kursens benämning
- Praktisk allmänmedicin inför AT med fördjupning inom ortopedisk medicin
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2011-10-18
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2024-04-25
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Samtliga poäng från T1 - T5 samt samtliga högskolepoäng från T6.2 - 8.2.
Mål
Det övergripande målet är att få bred och fördjupad kunskap i handläggning av patienter i
primärvård och få ny och utvidgad kunskap inom ortopedisk medicin ur ett allmänmedicinskt
perspektiv.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO - taxonomin och färdigheterna enligt Millers pyramid *.
Kunskap och förståelse
Studenten skall
- Självständigt kunna analysera, bedöma, och handlägga patienter med i primärvård vanligen
förekommande symptom och tillstånd (S3 - S4).
- kunna visa goda kunskaper inom ortopedisk medicin avseende biomekanik, fysiologiska faktorer,
skadeprevention och rehabilitering hos såväl vuxna som barn (S3) (S3)
- kunna värdera och skriftligt sammanställa vetenskapliga rön i en rapport (S3)
Färdigheter
Studenten skall
- behärska korrekt teknik vid allmän statusundersökning (S3)
- självständigt kunna utföra diagnostiska undersökningar såsom; dopplerundersökning, bladderscan,
24 - hrs blodtrycksregistrering, prokto - /rektoskopi, spirometri, borttagande av hudförändring,
bonescan, snabbdiagnostik blod/urin (S3)
- kunna behärska ett utökat, riktat ortopedisk medicinskt status inklusive perifert neurologiskt status
(S3)
Förhållningssätt
Studenten skall
- tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt (S3) med beaktande av patientens integritet och
självständighet i den egna vården, där kunskap och erfarenhet integreras i ett professionellt och
vetenskapligt förhållningssätt (M3).
Innehåll
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper inom ämnet allmänmedicin. Fokus är dels de stora
folksjukdomarna och dels områden som endast mera översiktligt tidigare berörts i core för
läkarprogrammet, såsom ortopedisk medicin och idrottsmedicin. Kursen är till huvuddelen förlagd i
verksamhetsförlagd utbildning på vårdcentral med träning och utveckling av kliniska och
konsultatoriska färdigheter samt ett professionellt förhållningssätt. Särskild vikt läggs vid medicinsk
kompetens, analytiskt tänkande och differentialdiagnostiska överväganden. Förmågan till kreativ
anpassning i varje individuellt patientmöte med beaktande av bland annat patientens egna förmågor,
genusperspektiv, sociala faktorer, språk och etnicitet tränas.
En ökande grad av autonomi i arbetet eftersträvas. Studenten får, med stöd av handledare, arbeta
självständigt med patienter med mångfacetterade problemställningar, både vid egen bokad
mottagning och vid öppen akutmottagning samt vid mottagning på BVC.
En dryg vecka av kursen utgörs av en ortopedmedicinsk/idrottsmedicinsk fördjupningsdel med såväl
praktiskt som teoretiskt innehåll. Delar av kursen är förlagda vid till exempel Artro Clinic och GIH.
Ett vetenskapligt fördjupningsarbete ingår i kursen där studenten inom ett allmänmedicinskt område
fördjupar sina kunskaper och sammanställer resultaten i en kort skriftlig vetenskaplig rapport.
I kursen ingår delmoment såsom fysiologi, anatomi, klinisk mikrobiologi, klinisk fysiologi, ortopedi,
invärtes medicin och kirurgi i ett allmänmedicinskt perspektiv.
I kursen eftersträvas att studenten alltmer självständigt kan integrera ett vetenskapligt
förhållningssätt med teoretiska och kliniska färdigheter i det kliniska arbetet. Det eftersträvas även
en tydlig koppling till användande av vetenskaplig kompetens i daglig klinisk verksamhet som bas för
beslutsfattande, men också samspelet med den professionella rollen och förhållningssättet i det
enskilda fallet.
Integrerande uppgifter:
- Rörelsesvårighet
- Smärta i nacke/skuldra/rygg
- Svullnad/smärta i led/extremitet
- Trauma/skada
- Kraftnedsättning
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd kring verksamhetsförlagd utbildning med egna kliniska fall vilka ligger till grund
för seminariediskussioner och fördjupningsstudier avseende både kliniska färdigheter,
konsultationsförmåga och professionellt förhållningssätt. Muntliga, skriftliga och praktiska övningar
ingår. Ortopedmedicinska statusövningar i seminarieform med praktisk träning ingår.
Studenten får göra en fallbeskrivning samt utifrån ett eget valt område göra en kortare vetenskaplig
rapport med litteraturgranskning inom valbart fördjupningsområde mot bakgrund av evidensbaserat
medicin (EBM). Detta presenteras muntligt och skriftligt.
Examination
Obligatoriska moment: Vid kliniska fallseminarier krävs godkänd förmåga att kunna föra ett klinisk
relevant resonemang samt att tillämpa ett patientcentrerat arbetssätt med beaktande av patientens
integritet och självständighet i den egna vården. Närvaro vid verksamhetsförlagda moment är
obligatorisk.
Examination: Examination sker genom bedömning av om kursmålen uppnåtts genom aktivt
deltagande i obligatoriska moment, av handledaren godkända VFU moment samt skriftlig och
muntlig presentation av vetenskapligt fördjupningsarbete. Kursen avslutas med en praktisk
examination.
Begränsningar av antalet prov - eller praktiktillfällen
Antalet examinations - och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär
att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel
endast kan repeteras en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students
verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister
i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för
sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt
moment och att ett VFU - tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas,
där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till
nytt VFU- tillfälle på denna kurs.
Behörighet: Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd
av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att
patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFUtillfälle
först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT13.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker - kontakta studievägledningen.
*Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. /b översättning av Viveka Tunek, Susanne Brokop, kapitel 21 ; [konstnärer: Lennart : Stockholm : Prisma, 2003 - x, 534 s. ISBN:91-518-3995-4 (inb.) LIBRIS-ID:8904870 Sök i biblioteket
Sollentuna : Orion-Farmos läkemedel, 1992 - 186 s. ISBN:91-970727-7-X (inb.) LIBRIS-ID:8224399 Sök i biblioteket
4., omarb. uppl. : Gävle : Shoedoc, 2009 - 328 s. ISBN:978-91-633-4462-6 (inb.) LIBRIS-ID:11599530 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 381 s. ISBN:91-47-04884-0 (inb.) LIBRIS-ID:8354323 Sök i biblioteket
3. uppl. : Gävle : Shoedoc, 2011 - 136 s. ISBN:978-91-633-8415-8 (inb.) LIBRIS-ID:12202679 Sök i biblioteket