Kursplan för Vetenskapsteori och forskningsmetodik inom radiografi
Scientific theories and research methods in radiography
Basdata
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp inom radiografi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Under kursen ska deltagarna fördjupa sina kunskaper inom huvudområdet radiografi samt utveckla förmågan att tillämpa relevant forskningsmetodik genom att utarbeta en självständig forskningsplan. Kursens mål är också att stärka färdigheter i vetenskapsteori och metod, vilket ger förutsättningar för att skriva uppsatser på magister- eller masternivå samt kunna delta i forskningsarbete och bidra till utvecklingen av evidensbaserad radiografi.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- utföra informationssökning i relevanta medicinska databaser samt kunna välja lämplig sökstrategi,
- granska, analysera och förklara vetenskapliga artiklar inom området radiografi,
- beskriva den aktuella forskningen inom det radiografiska ämnesområdet,
- identifiera ett problemområde relaterat till huvudområdet radiografi,
- jämföra såväl kvantitativa som kvalitativa analysmetoder och dess tillämpning inom huvudområdet,
- motivera de forskningsetiska grundprinciperna utifrån den valda forskningsdesignen och forskningsfrågan,
- planera och argumentera för vald design utifrån forskningsfråga, skriva och presentera en forskningsplan inom huvudområdet radiografi.
Innehåll
Kursen behandlar centrala vetenskapliga begrepp och relaterar dessa till aktuell forskning inom huvudområdet radiografi. Olika vetenskapliga metoder diskuteras ingående. Stor vikt läggs vid informationssökning och utveckling av strategier för att hitta relevant vetenskaplig litteratur. Deltagarna får även träna på att kritiskt granska och analysera denna litteratur.
I kursens slutskede formulerar deltagarna en forskningsplan som omfattar en tydlig forskningsfråga inom radiografi, val av lämplig metod, etiska överväganden samt en tidsplan för det kommande examensarbetet på magister eller masternivå. Deltagarna får även träna på att ge och ta emot konstruktiv feedback med syfte att hjälpa andra och för att själv utvecklas.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Obligatorier; seminarier och grupparbete. Examinatorn bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska aktiviteter kan kompenseras.
Examination
Studenternas forskningsplan examineras som ett forskningsinriktat arbete dels i form av en skriftlig rapport och dels i form av en muntlig presentation vid ett seminarium. Även opponering på annan students projektplan ingår i den muntliga examinationen.
De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne, Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning, 2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s. ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.), *
- Harris, Michael; Taylor, Gordon, Medical statistics made easy, London : Martin Dunitz, cop. 2004 - xii, 114 s. ISBN: 1-85996-219-X (hft.) : £9.99, LIBRIS-ID: 8989294, *
- Malterud, Kirsti, Kvalitativa metoder i medicinsk forskning, Lund : Studentlitteratur, 1998 - 205 s ISBN: 91-44-00553-9, *
- Ejlertsson, Göran, Statistik för hälsovetenskaperna, Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN: 91-44-03123-8 : 435:00, LIBRIS-ID: 9080165, övningsmaterial, *
- Creswell, John W., Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, 3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2009 - xxviii, 260 s. ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.), LIBRIS-ID: 10859229, *