Kursplan för Vetenskapsteori och forskningsmetodik inom radiografi
Scientific theories and research methods in radiography
Basdata
Särskild behörighet
Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp inom radiografi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Målet med kursen är att deltagaren ska tillägna sig fördjupad kunskap och förståelse i vetenskaplig teori, metod och forskningsetik samt kunna tillämpa kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder inom radiografi. Vidare syftar kursen till att deltagaren ska tillägna sig sådan förmåga och färdighet som krävs för att ta del av och delta i forsknings- och utvecklingsarbete med ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
- utföra informationssökning i relevanta medicinska databaser samt kunna välja lämplig sökstrategi
- granska, analysera och förklara vetenskapliga artiklar inom området radiografi
- beskriva aktuell forskning inom det radiografiska ämnesområdet
- identifiera ett problemområde relaterat till huvudområdet radiografi
- förklara och jämföra för- och nackdelar samt skillnader och likheter i olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder/-designer, datainsamlings- och analysmetoder
- motivera de forskningsetiska grundprinciperna utifrån den valda forskningsdesignen och forskningsfrågan
- planera och argumentera för vald design utifrån forskningsfråga, skriva och presentera en forskningsplan inom huvudområdet radiografi.
Innehåll
Under kursen behandlas centrala vetenskapliga begrepp och dessa relateras till aktuell forskning inom huvudområdet radiografi. Olika vetenskapliga metoder diskuteras ingående. Stor vikt läggs vid informationssökning och utveckling av strategier för att hitta relevant vetenskaplig litteratur. Deltagarna får även träna på att kritiskt granska och analysera denna litteratur.
I kursens slutskede formulerar deltagarna en forskningsplan som omfattar en tydlig forskningsfråga inom radiografi, val av lämplig metod, etiska överväganden samt en tidsplan för det kommande examensarbetet på magister eller mastersnivå. Deltagarna får även träna på att ge och ta emot konstruktiv feedback med syfte att hjälpa andra och för att själv utvecklas.
Arbetsformer
Arbetsformer för kursen är litteraturstudier, seminarier och självständigt arbete under handledning.
Examination
Examinationen sker i tre steg:
- Den skriftliga forskningsplanen bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier.
- Muntlig examination där deltagaren försvarar sitt arbete.
- Muntlig examination där deltagaren opponerar på en annan deltagares forskningsplan.
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator. För sent inlämnat examensarbete beaktas ej.
För samtliga examinationer gäller att deltagare har rätt att delta vid sammanlagt sex tillfällen. Deltagare som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om deltagaren genomfört sex underkända examinationstillfällen ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger deltagaren deltagit i ett och samma prov.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren genomfört de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av två år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Undervisningsspråk: Svenska
Litteraturlista och övriga läromedel
Fördjupningslitteratur
- Forsberg, C. & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. (4. rev. utg.) Stockholm: Natur & kultur.
- Harris, M. & Taylor, G. (2021). Medical statistics made easy. (Fourth edition). Banbury: Scion.
- Malterud, K. (2014). Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. (3., [uppdaterade] uppl.) Lund: Studentlitteratur.
- Ejlertsson, G. (2019). Statistik för hälsovetenskaperna. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur.
- Creswell, J.W. & Creswell, J.D. (2023). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (Sixth edition, international student edition). Los Angeles: SAGE.
