Kursplan för Vetenskapsteori och forskningsmetodik inom radiografi

Scientific theories and research methods in radiography

Versioner av denna plan:

VT14

Basdata

Kurskod: 2QA207
Kursens namn: Vetenskapsteori och forskningsmetodik inom radiografi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Radiografi
Nivå: A1N - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2011-07-01
Reviderad av: Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad: 2024-11-12
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2014

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp inom radiografi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • Reflektera över vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och relatera dessa till det egna kunskapsområdet samt göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • Beskriva den aktuella forskningen inom det radiografiska ämnesområdet
  • Jämföra såväl kvantitativa- som kvalitativa analysmetoder samt systematiska litteraturstudier och dess tillämpning inom huvudområdet
  • Utföra informationssökning i relevanta medicinska databaser samt kunna välja lämplig informationsstrategi
  • Granska, analysera och förklara vetenskapliga artiklar inom området radiografi
  • Analysera och tillämpa forskningsetiska grundprinciper
  • Designa, planera, skriva och presentera en forskningsplan inom radiografi

Innehåll

Kursen tar upp och diskuterar vetenskapliga begrepp och kopplar dessa till aktuell forskning inom kunskapsområdet. Inom kursen diskuteras också skilda kunskapsgenererande metoder, dessa benämnes kvantitativa, kvalitativa och systematiska litteratursammanställningar. Stor vikt under kursen läggs vid informationssökning och strategier för att finna relevant vetenskaplig litteratur. Studenten tränar också under kursen att granska och analysera denna vetenskapliga litteratur. Slutligen ska studenten formulera en forskningsplan som omfattar en forskningsfråga i radiografi, val av adekvat metod, forskningsetiska överväganden samt en tidsplan för kommande examensarbete.

Arbetsformer

Arbetsformerna består av egna studier, arbete i grupp, handledningar, seminarier och föreläsningar. . Alla seminarier, handledningar och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron.

Examination

Studenternas forskningsplan examineras som ett forskningsinriktat arbete dels i form av en skriftlig rapport och dels i form av en muntlig presentation vid ett seminarium. Även opponering på annan students projektplan ingår i den muntliga examinationen.

De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne, Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning, 2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s. ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.), *
  • Harris, Michael; Taylor, Gordon, Medical statistics made easy, London : Martin Dunitz, cop. 2004 - xii, 114 s. ISBN: 1-85996-219-X (hft.) : £9.99, LIBRIS-ID: 8989294, *
  • Malterud, Kirsti, Kvalitativa metoder i medicinsk forskning, Lund : Studentlitteratur, 1998 - 205 s ISBN: 91-44-00553-9, *
  • Ejlertsson, Göran, Statistik för hälsovetenskaperna, Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN: 91-44-03123-8 : 435:00, LIBRIS-ID: 9080165, övningsmaterial, *
  • Creswell, John W., Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, 3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2009 - xxviii, 260 s. ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.), LIBRIS-ID: 10859229, *