Kursplan för Standardisering inom hälsoinformatik
Standardisation within Health Informatics
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård, biomedicin, teknik, data- och systemvetenskap eller informatik. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens övergripande mål är att möjliggöra för studenterna att inhämta kunskaper och färdigheter att välja, värdera och tillämpa olika hälsoinformatikstandarder för att lagra, hitta, representera och utbyta data mellan olika hälsoinformationssystem.
Efter genomgången kurs skall studenterna uppnå följande mål:
Kunskap och förståelse
- att kunna redogöra för betydelsen av hälsoinformatikstandarder och terminologier för hantering av patientinformation,
- att kunna redogöra för olika sätt att använda kontrollerad terminologi i vårddokumentationen,
- att kunna redogöra för olika sätt att använda hälsoinformatikstandarder för att åstadkomma interoperabilitet mellan hälsoinformationssystem, och
- att kunna förklara metoder för att representera klinisk kunskap i form av standardiserade modeller.
Färdighet och förmåga
- att kunna analysera och tillämpa olika standarder för att representera och utbyta information mellan hälsoinformationssystem,
- att metodiskt kunna välja och använda tekniker för att modellera kliniskt kunskap, och.
- att kunna värdera möjliga områden för standardisering och möjliga val av standarder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- att kunna värdera möjliga effekter av standardisering inom hälsoinformatik på effektivitet och kvalitet inom vården, och
- att kunna reflektera över användningen av hälsoinformatikstandards i olika länder.
Innehåll
- Nationella och internationella standardiseringsorganisationer och initiativ
- Olika nivåer på interoperabilitet
- Översikt över hälsoinformatikstandarder, kodverk, terminologier och ontologier t ex. HL7, OpenEHR, SNOMED, Continua
- Modeller för representation av klinisk kunskap
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och datorlabb sessioner.
Examination
Examinationen består dels av grupparbeten, dels av en individuell inlämningsuppgift. Grupparbeten bedöms med godkänd/icke-godkänd, och den individuella inlämningsuppgiften bedöms med A-F. Slutbetyget på kursen sätts först när samtliga obligatoriska moment genomförts.
Obligatoriskt deltagande
Aktivt deltagande i grupparbeten under datorlabb sessioner är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Benson, Tim., Principles of Health Interoperability HL7 and SNOMED, 2nd ed. 2012. : London : Springer London, 2012. - XXV, 316 p. 65 illus., 7 illus. in color. ISBN: 9781447128014, LIBRIS-ID: 13427021, Table of Contents / Abstracts,
- Clinical Decision Support : The Road to Broad Adoption, Academic Press, 2014 LIBRIS-ID: 16549930, Part IV: The Technology of Clinical Decision Support,