Lina arbetar som biomedicinsk analytiker

Lina har studerat till biomedicinsk analytiker, inriktning laboratoriemedicin och tog sin examen från KI våren 2020.

Lina, examen från BMA-programmet

Vad gör du idag?

– Idag arbetar jag som biomedicinsk analytiker på Klinisk kemi med verksamhet på Karolinska Sjukhuset, där jag också är studentansvarig tillsammans med en kollega.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

– En vanlig dag innebär att analysera massvis med blodprover. Exempelvis från vårdcentraler, sjukhus och äldreomsorg. Vi tar emot cirka 8 000 blodprover varje dag som vi analyserar för att hjälpa läkarna att se om patienter till exempel har hjärtinfarkt, infektion eller behöver medicin till att stoppa en blödning.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är att man samarbetar med många andra yrkesgrupper som alla har patienten i fokus. Utöver kontakten med läkare har vi även kontakt med barnmorskor, sjuksköterskor, undersköterskor och kemister.

Varför valde du att studera på KI?

– För att KI fokuserar mycket på forskning. Forskning är ett bedömningsmoment i varje kurs, vilket lägger en bra grund för master och forskning i framtiden. BMA-programmet på KI skiljer sig också från till exempel Uppsala där deras studenter läser både fysiologi och laboratoriemedicin medan man inriktar sig på KI.

Vad var det som gjorde dig nyfiken på just BMA-programmet?

– Att det är ett så brett program som ger många arbetsmöjligheter. Jag är även intresserad av kemi och biologi vilket gjorde att programmet passade mig perfekt.

Vilka utvecklingsmöjligheter finns inom ditt område?

– Det finns många utvecklingsmöjligheter. Vi har flertalet olika platser att jobba på som exempelvis patologen, veterinär, mikrobiologen och folkhälsomyndigheten. Därtill finns möjlighet att läsa en magister/masterutbildning och ta sig vidare till forskning.

Vilka egenskaper tycker du är viktiga att ha hos den som funderar på att söka BMA-programmet?

– Man bör vara noggrann och vilja lösa uppgifter. Många analyser vi gör kräver mycket noggrannhet för att vi inte ska lämna ut fel svar till patienten/kunden. Att lösa uppgifter är vardag för en BMA, oavsett om det kommer från att hjälpa akuten med deras närvårdsinstrument till att veta vilket blod man ska lämna ut till en patient.

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

– Jag drömmer om att ha mycket kunskap inom laboratorieverksamheten och ha provat olika sorters labb. Härnäst är jag intresserad av att arbeta med reproduktionsmedicin. Om tid finns skulle jag också vilja läsa en master inom infektionsbiologi.

Helene Svanholm
2024-01-15