Linda Dahlström jobbar på Folktandvården

Linda tog examen från tandhygienistprogrammet 2019. Idag jobbar hon som legitimerad tandhygienist på Folktandvården Slottstorget i Gävleborg.

Varför valde du att läsa till tandhygienist?

– Jag hade jobbat inom tandvården hemma i Gävleborgs län som lärling innan jag sökte in. Det var så jag fick upp ögonen för det yrket och kände att det passade mig som handen i handsken.

Hur ser en vanlig dag ut?

Jag tar emot den första patienten 7:45, det kan till exempel vara en inbokad undersökning för ett barn. En vanlig dag kanske jag har 8-12 patienter beroende på behandling och hur lång tid som behövs. Det som gör jobbet varierat är att jag även assisterar tandläkarna ibland och därmed inte har egna patienter. Det ger en både kunskap och insikt i tandläkarnas arbete samt att det är roligt att jobba i team med sina härliga kollegor.

Vad är roligast med ditt jobb?

Att få möta alla typer av människor gör jobbet roligt och intressant.

"Jag har egna patienter men assisterar även tandläkarna ibland. Det ger både kunskap och insikt i deras arbete och det är roligt att jobba i team med härliga kollegor"

Vad var det bästa med tandhygienistprogrammet?

– Att vi var en relativt liten klass och därmed kom varandra nära. Det finns en studieklinik på skolan vilket var väldigt positivt. Patienterna kommer till kliniken och därmed blev variationen på teoretiskt och kliniskt arbete i skolan naturlig.

Vill du nischa in dig på något speciellt i framtiden?

– Självklart kan man gå specifika kurser via jobbet eller nischa in sig på speciella områden om man fastnar för något. Jag tycker om barntandvård vilken eventuellt skulle kunna vara någon framtida fördjupning, men jag vill fortfarande ha hela variationen i tandhygienistyrket och inte bara göra samma sak på liknande patienter dag ut och dag in.

Helene Svanholm
2023-12-21