Utbildningsplan för

Tandhygienistprogrammet, 120 hp

Study Programme in Dental Hygiene, 120 credits

Basdata

Programkod
1TH13
Programmets namn
Tandhygienistprogrammet
Omfattning
120.0 hp
Gäller från
Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT13.

Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen.
Datum för fastställande
2012-11-16
Fastställd av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2024-03-18
Reviderad av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer
3-1598/2024
Behörighetskrav
Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14). Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).
Huvudområde
Odontologisk profylaktik
Examen

Tandhygienistexamen
Higher Education Diploma in Dental Hygiene

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål för grundnivå enligt högskolelagen

Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som ele­verna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
 
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas:

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kun­skaper och färdigheter, utveckla förmåga att:

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom områ­det.

Mål för tandhygienistexamen enligt högskoleförordningen
För tandhygienistexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som tandhygienist.
 
Kunskap och förståelse
För tandhygienistexamen skall studenten:

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och om aktuellt forsk­nings- och utvecklingsarbete,
  • visa kunskap om och förståelse för munhålans betydelse för det all­männa välbefinnandet och allmäntillståndets inverkan på munhälsan, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För tandhygienistexamen skall studenten:

  • visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyg­gande arbete inom tandvården för såväl enskilda som grupper av pati­enter,
  • visa förmåga att självständigt utföra undersökningar av karies och paro­dontit samt att utreda och analysera behov av munhälsovårdande insatser,
  • visa förmåga att genomföra och utvärdera insatta åtgärder samt i enlig­het med relevanta författningar dokumentera dessa, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant informa­tion samt att förmedla sin kunskap till olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandhygienistexamen skall studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedöm­ningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspek­ter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov,
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkes­grupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort­löpande utveckla sin kompetens.
Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning skall studenten:   

  • visa kunskap om olika typer av tobaksbruk och förståelse för dess påver­kan på oral och allmänhälsa,
  • visa kunskap i pedodonti och förståelse för barn och ungdomars vård­behov,
  • visa kunskap i gerodonti och förståelse för de äldres vårdbehov,   
  • visa kunskaper om tandvårdens administration och ekonomiska styrsystem.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning skall studenten:    

  •  visa förmåga att ansvara för regelbundna revisionsundersökningar av munhåla och tänder,
  • visa insikt om den orala hälsans betydelse och inverkan på allmänhäl­san, liksom förmåga att delta i den allmänna hälsoupplysningen,
  • visa förmåga att utifrån etiska ställningstaganden och samhällets mål­sättningar samverka med andra personalgrupper inom vården, och
  • visa färdighet och förmåga att i tal och skrift, både på svenska och eng­elska, kunna dokumentera och utvärdera åtgärder inom odontolo­gisk profylaktik samt kunna presentera och förmedla kvalificerad kun­skap i odontologisk profylaktik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning skall studenten:

  • visa självkännedom och kunskap om egna möjligheter och begräns­ningar samt förmåga till kommunikation och inlevelse för att skapa en god relation till patienten, och
  • visa insikt om de olika arbetsmoment som förekommer i en tandläkar­praktik.

Beskrivning av huvudområdet

Den vetenskapliga grunden för huvudområdet odontologisk profylaktik är tvär- och mångvetenskaplig och innefattar kunskap inom odontologi, medi­cin, bete­endevetenskap och pedagogik. Med odontologisk profylaktik av­ses förebyg­gande av sjukdomar i munnens vävnader och tänder.
 
Genom studier inom odontologisk profylaktik utvecklar studenten kunskap om:

  • den orala miljön, den orala hälsan samt om rubbningar i den orala miljön utifrån ett förebyggande perspektiv
  • hur delaktighet och engagemang i den förebyggande vården möjlig­gör hälsa och välbefinnande
  • de konsekvenser (skada/sjukdom) som utebliven daglig individuellt ansvarstagande kan medföra
  • insatser/interventioner baserade på odontologisk profylaktik som främjar förebyggande vård och behandling. 

Kunskaper inom huvudområdet tillämpas inom evidensbaserad odon­tolo­gisk profylaktik som syftar till att möjliggöra individens ökade förut­sättningar för en god munhälsa och en god livskvalité.
 
Kunskapen används för bedömning, målformulering, genomförande, utvär­dering och dokumentation av odontologisk profylaktik. Denna kan implemente­ras på individ-, grupp-, och samhällsnivå.
 

Innehåll och upplägg

Huvudsakligt innehåll och upplägg
Syftet med tandhygienistutbildningen är att förbereda för självständigt och kritiskt arbete som tandhygienist, att utveckla en professionell yrkesroll, som innefattar ett vetenskapligt förhållningssätt, samt att förbereda för högre stu­dier, utvecklings- och forskningsarbete. Utbildningsprogrammet byggs upp kring huvudområdet odontologisk profylaktik, som studeras med utgångs­punkt i begreppet oral hälsa.

Odontologisk profylaktik ger de studerande grundläggande kunskaper om den orala miljön och den orala hälsan. Utbildningen skall också ge den teo­retiska grunden för förståelsen av rubbningar i den orala miljön och inne­hålla ämnesspecifika kunskaper i odontologisk profylaktik med inriktning mot parodontologi och cariologi samt ge kunskaper om hur parodontit och kari­esprocessen kan förebyggas och behandlas. Ett viktigt avsnitt är odontolo­gisk profylaktik med inriktning mot allmänhälsa, och den orala hälsans bety­delse och inverkan på allmänhälsan. Stor vikt läggs vid avsnittet om toba­kens skadeverkningar och tobaksförebyggande åtgärder både ur odontolo­giskt och allmänmedicinskt perspektiv.

Utbildningen omfattar totalt 120 högskolepoäng och delas in i tre ämnes­block, odontologisk profylaktik, medicinska och odontologiska stödämnen och samhälls- och beteendevetenskap.

Kompetenskraven på de verksamma tandhygienisterna förändras, och kun­skapsutvecklingen inom huvudområdet odontologisk profylaktik går en fort­satt utveckling till mötes. Denna utveckling samt samhällets krav på kom­petens kräver att de studerande förbereds för ett livslångt lärande. Under­visnings- och verksamhetsformerna måste anpassas till dessa förhållanden.

Under utbildningens första del ska de studerande, utifrån kunskaper om friska orala förhållanden, få grundläggande kunskaper i odontologisk pro­fylaktik. Auskultation i klinisk verksamhet anordnas. Studenten skall skaffa sig insikt i och förståelse för hur vården är organiserad, hur tandhygienister arbetar och vilka de vårdsökande är. Auskultationerna kan ske genom stu­diebesök, intervjuer, observationer och deltagande i verksamheten som senare följs upp genom skriftliga rapporter eller seminarier.

Efter utbildningens första del, den prekliniska, skall studenten kunna iden­tifiera och beskriva friska orala förhållanden samt utföra enklare behand­lingsmoment inom odontologisk profylaktik.

Under den fortsatta kliniska utbildningen skall studenten inom tandhygie­nist­professionens kompetensområde lära, tillämpa och utvärdera under­söknings- och behandlings­metoder för att förebygga och behandla orala sjukdomstillstånd. De grundläggande kunskaperna om oral hälsa som in­hämtats under den prekliniska utbildningen ska tillämpas och överföras i ny kunskap rörande rubbningar i den orala miljön och förändringar i den orala hälsan hos olika patientkategorier. Studenten skall nu ha kunskaper för att förklara olika sjukdomssamband, tillämpa olika behandlingsmetoder och därefter analysera behandlingsresultat. 

Arbetsformerna under den kliniska utbildningen varierar för att ge möjlighet att uppfylla målen för utbildningen med avseende på förvärvad kunskap, färdighet och personlig mognad. Undervisningsformerna vid den kliniska utbildningen förmedlas genom klinisk handledning, självstudier, grupp­arbete, seminarier, fältstudier, färdighetsträning och föreläsningar. Efter avslutad utbildning skall studenten ha förmåga att reflektera över upp­komna behandlingsresultat och göra generella bedömningar utifrån teore­tiska kunskaper.

Utformningen av utbildningen bygger på grundantaganden om människans natur, inlärning och kunskap. Tandhygienistutbildningen utgår i sina anta­ganden från en humanistisk människosyn. Denna utgår från att människan är ett subjekt med en egen fri vilja, med förmåga att lära, att välja och göra egna ställnings­taganden. Människan är aktiv och strävar efter utveckling, och hon vill och måste ta ansvar för sitt eget liv.

Detta synsätt ställer höga krav på de studerande att ta ansvar för sin egen inlärning, som ses som en process inom individen. Utbildningens främsta uppgift är att stödja och vägleda den studerandes inlärning genom att be­stämma målen, organisera inlärningstillfällen och utvärdera inlärningen. Kunskap är att förstå och kunna handskas med verkligheten. Det förutsätter både faktabaserad kunskap, motorisk färdighet och personlig mognad.

Studierna bedrivs individuellt eller i grupp och består av auskultationer, föreläsningar, kliniskt arbete, praktiska övningar, projektarbeten och semina­rier. Kurs- och tentamensspråk är svenska, kurser på engelska kan före­komma. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används.

Utbildningen till tandhygienist ger generella och grundläggande kunskaper och färdigheter och förbereder för självständigt, kritiskt och utvecklande arbete som tandhygienist. Specialisering inom olika verksamhetsområden ingår ej. Programmet utgör grund för fortsatt utbildning till bl.a. kandidat­examen i odontologisk profylaktik.

Arbetsformer
Undervisningsformerna vid den kliniska utbildningen förmedlas genom klinisk handledning, självstudier, grupp­arbete, seminarier, färdighetsträning och föreläsningar.

Studierna bedrivs individuellt eller i grupp och består av auskultationer, föreläsningar, kliniskt arbete, praktiska övningar, projektarbeten och semina­rier.

Hållbar utveckling
Programmet arbetar med hållbar utvecklings perspektivet inom huvudområdet som innefattar odontologi, medicin, beteendevetenskap och pedagogik där studenten reflekterar hälsobeteenden i patientundervisningen utifrån kulturella, ekonomiska och geografiska aspekter på oral ohälsa. Kunskaper om tobakens skadeverkningar både ur odontologiskt och allmänmedicinskt perspektiv är en viktig del av utbildningen.

Likabehandling
Programmet arbetar med att motverka diskriminering av alla slag och främja lika rättigheter för alla med syftet att alla studenter ska känna trygghet och trivas under sin studietid. Dessutom beaktas det mångkulturella perspektivet i gruppseminarier och i patientundervisningen.

Pedagogisk profil
Utbildningen utgår från en humanistisk grundsyn och ser varje människa som unik och värdefull och med förmåga till inlärning och utveckling. Kunskapssynen inom utbildningen bygger på en integrering av teoretiska kunskaper, praktiska kliniska färdigheter, god pedagogisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt. Studentens lärande ska ske i ett socialt och kulturellt sammanhang.

Uppläggningen av kurserna är utformat så att det ska finnas ett tydligt samband mellan lärandemål, lärande aktiviteter, och examination. Den pedagogiska referensramen innebär att studenten uppnår meningsfullhet i lärandet och konstruerar sin kunskap genom aktiv bearbetning av aktuell kunskap. Målsättningen är att utbildningen resulterar i yrkeskunskap och en yrkesidentitet med en handlingsberedskap i arbetet som tandhygienist. Undervisnings- och examinationsformerna inom programmet präglas av mångfald så att varje student, oavsett lärstil, ska få bästa förutsättningar till utveckling. Den kliniska utbildningen sker i huvudsak inom institutionen för odontologi på studentkliniken där den ska verka för att studenternas yrkes­kunskap och yrkesidentitet utvecklas och stärks och där både studenter, lärare och patienter är resurser i lärandet. Lärare i programmet ska organisera och stödja studenternas praktiska lärande och deras intellektuella förmåga, leda studenten till självständighet, samt verka för ett vetenskapligt förhållningsätt.

Internationalisering
Tandhygienistens yrkesroll diskuteras under utbildningen ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Möjlighet till internationellt utbyte för studenter och lärare  kan ges inom ramen för programmets avtal med flera lärosäten inom och utom Europa.

Internationalisering på hemmaplan ges genom seminarieverksamhet där studenter får en insikt och förståelse och ett vidgat internationellt perspektiv för tandhygienistyrket.

Övergångsbestämmelser

Denna utbildningsplan är nedlagd. Sista programtillfället avslutades VT16.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på valbara eller programöverskridande kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.
 

Undervisningsspråk

Kurs- och tentamensspråk är svenska, kurser på engelska kan före­komma. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används.
 

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

För tillträde till termin 3 krävs att studenten har godkänt i samtliga kurser från termin 1 och 2.

För att påbörja kurs som innehåller klinisk praktik krävs att studenten har genomgått de kliniska momenten i föregående kurs med godkänt resultat. Utöver detta kan det finnas kursspecifika krav, se respektive kursplan.
 
 

Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs

En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.

Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.

Studieplan med ingående kurser

Termin Kursbenämning Högskolepoäng Nivå Progression i huvudområdet
1 Odontologisk profylaktik 1 9 Grund G1
1 Odontologisk profylaktik 2  9 Grund G1
1 Medicinska och odonto­logiska stödämnen 1 12 Grund  
2 Odontologisk profylaktik 3 12 Grund G1
2 Odontologisk profylaktik 4 7,5 Grund G1
2 Medicinska och odontolo­giska stödämnen 2 10,5 Grund  
3 Odontologisk profylaktik 5 
 
9,5 Grund G2
3 Odontologisk profylaktik 6 7,5 Grund G1
3 Medicinska och odontolo­giska stödämnen 3 7,5 Grund  
3 Samhälls- och beteende­vetenskap 1 5,5 Grund  
4 Odontologisk profylaktik 7 4 Grund G2
4 Examensarbete i odonto­logisk profylaktik 7,5 Grund G2
4 Odontologisk profylaktik 8 7,5 Grund G2
4 Medicinska och odontolo­giska stödämnen 4 7 Grund  
4 Samhälls- och beteende­vetenskap 2 4 Grund