Utbildningsplan för

Logopedprogrammet, 240 hp

Study Programme in Speech and Language Pathology, 240 credits

Basdata

Programkod
2LG16
Programmets namn
Logopedprogrammet
Omfattning
240.0 hp
Gäller från
Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT16.

Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen.
Datum för fastställande
2015-12-15
Fastställd av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2021-11-11
Reviderad av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Diarienummer
3–4808/2021
Behörighetskrav
Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Huvudområde
Logopedi
Examen

Logopedexamen
(Degree of Master of Science in Speech and Language Pathology)

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål för grundnivå enligt högskolelagen

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som ele­verna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kun­skaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom områ­det.
Mål för avancerad nivå enligt högskolelagen

Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kun­skaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, fär­digheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, fråge­ställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklings­arbete.

Mål för logopedexamen enligt högskoleförordningen
För logopedexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som logoped.

Kunskap och förståelse
För logopedexamen skall studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsk­nings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa såväl bred som fördjupad klinisk, pedagogisk och terapeutisk kun­skap om habilitering och rehabilitering av röst-, tal-, språk- och svälj­störningar,
  • visa förståelse för att kommunikationsförmågan är en integrerad del av individens personlighet och sociala situation, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För logopedexamen skall studenten

  • visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patien­ten undersöka, bedöma och behandla de vanligast förekommande störningarna inom det logopediska verksamhetsområdet,
  • visa förmåga att initiera och medverka i förebyggande hälsovård inom det logopediska arbetsområdet,
  • visa fördjupad förmåga att planera, genomföra och utvärdera behand­lingsprogram,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genom­föra handledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgär­der och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda rele­vant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och fråge­ställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För logopedexamen skall studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspek­ter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort­löpande utveckla sin kompetens.
Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Utöver de nationella målen gäller följande mål för logopedprogrammet på Karolinska Institutet:

Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning skall studenten

  • visa förståelse för hur hälsa och ohälsa påverkas av sociala och ekono­miska förhållanden,
  • visa förståelse för yrkesutövning i internationell och mångkulturell miljö,
  • visa kunskap om och förståelse för lika villkor oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
  • visa kunskap om och förståelse för prioriteringsgrunder för olika patient­grupper, och
  • visa kunskap om organisation och ledarskap inom hälso- och sjukvård, samt privat verksamhet.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning skall studenten

  • visa förmåga att bedöma behov av remittering för vidare utredning och att remittera till annan specialitet.

Innehåll och upplägg

Utbildningen är flervetenskaplig och bygger på humanistisk, samhällsvetenskaplig och medicinsk kunskapstradition. Ämnesområdena psykologi och lingvistik, liksom allmän och speciell medicin, samordnas med och integreras i kurser i logopedi genom hela utbildningen.

Överförbara (generiska) kunskaper och professionell utveckling inhämtas i olika kurser och återkommande moment under hela utbildningen. Fortlöpande teman inom logopedens professionella utveckling samlas under termin 1 till 6.

Studenterna kommer tidigt i kontakt med klinisk verksamhet - under termin 1 och 2 i form av auskultationer och under termin 3-7 i form av verksamhetsförlagd utbildning.

Under termin 1 introduceras huvudområdet logopedi, genom en bred presentation av logopediska verksamhetsområden, såväl ur teoretiskt som praktiskt perspektiv. Parallellt med detta läses kurser i psykologi och lingvistik, samt anatomi och fysiologi, och kopplingar mellan dessa områden belyses. Under denna termin genomför studenterna även introducerande moment i forskningsmetodik och professionell utveckling, vilka fortsätter att löpa som strimmor genom hela utbildningen.

Termin 2 till 6 följer ett ålderskronologiskt upplägg, med fokus från spädbarnsåren (T2), via förskoleålder (T3) och skolålder (T4), till vuxenår och åldrande (T5 och T6). Lingvistiska, fonetiska, psykologiska, medicinska och logopediska aspekter integreras och samordnas även under dessa terminer.

Termin 5 omfattar de åldersövergripande logopediska områdena röst- och talflytstörningar. De teoretiska logopediska kurserna denna termin återknyter till och fördjupar studenternas tidigare förvärvade kunskaper i lingvistik och psykologi. På termin 6 behandlas sväljsvårigheter och förvärvade kommunikationsstörningar hos vuxna.
 
Under terminerna 4-7 kompletteras teoretiska grundkurser med verksamhetsintegrerat lärande. Den verksamhetsförlagda utbildningen utgör grundstommen i professionsförankringen och undervisningen utgörs till stor del av eget patientarbete under handledning omfattande auskultation, utredning, bedömning, diagnostik och behandling. Detta samordnas med läraktiviteter inom kurserna professionell utveckling 1-6.

Barnobservationer är en aktivitet som löper genom utbildningen och ger studenterna möjlighet att förankra sina teoretiska kunskaper om bl a kommunikativ, motorisk och psykosocial utveckling, men också att utveckla kunskaper och färdigheter relaterade till datainsamling och analys, liksom färdighetsträning relaterat till bemötande och egen kommunikation i interaktion med familjer och anhöriga.

Termin 7 och 8 innebär studier på avancerad nivå med teoretiska och praktiska fördjupningskurser i logopedi och ytterligare verksamhetsförlagd utbildning. En valbar kurs ger studenten möjlighet att bredda eller fördjupa befintliga kunskaper. Lärandet om professionell utveckling avslutas under termin 7 med aktiviteter avsedda att förbereda studenten för arbetet som självständig yrkesverksam logoped.

Den vetenskapliga utbildningen fördjupas under termin 7 och avslutas termin 8 med ett examensarbete i logopedi. Examensarbetet innebär en fördjupning i vetenskaplig metodik och omfattar en självständig vetenskaplig undersökning som ett forskningsprojekt under handledning. Detta förbereder studenten väl för delaktighet i utvecklingsarbete och forskning samt för studier på forskarnivå.

Övergångsbestämmelser

Kurserna på termin 5 och 6 är ändrade vad gäller namn, omfattning och placering från och med HT22. För student som återupptar studier efter studieuppehåll görs en individuell studieplanering efter återupptag.

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betygsskalan framgår av kursplan. Annan betygs­skala kan förekomma. 

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk är svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav även beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.

Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs

En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen.

Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.

Studieplan med ingående kurser

För studenter antagna hösttermin 2020 eller senare:
 

TerminKursbenämningHögskolepoängHuvudområdeNivå och progression (för kurs inom huvudområdet)
1Psykologi ut ett livsloppsperspektiv4,5 Grund
1Socialpsykologi4,5 Grund
1Kommunikation och språklig struktur7,5 Grund
1Medicin 1: anatomi och fysiologi6 Grund
1Statistik3 Grund
1Professionell utveckling 1 4,5LogopediGrund (G1)
2Talkommunikation18 Grund
2Observation och dokumentation3 Grund
2Medicin 2: patologi, tal- och röstfysiologi och audiologi4,5 Grund
2Tidiga avvikelser i ätande, joller och kommunikation3LogopediGrund (G1)
2Professionell utveckling 21,5LogopediGrund (G1)
3Typisk tal-, språk- och läsutveckling6 Grund
3Kognitions- och neuropsykologi 13 Grund
3Analys- och testmetodik3 Grund
3Medicin 3: pediatrik, barnneurologi och barnpsykiatri4,5 Grund
3Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 112LogopediGrund (G2)
3Professionell utveckling 3 1,5LogopediGrund (G2)
4Statistik 24,5 Grund
4Projektarbete och skriftlig framställning9 Grund
4Tal- och språkstörningar hos barn och ungdomar 24,5LogopediGrund (G2)
4Tal- och språkstörningar hos barn och ungdom - verksamhetsintegrerat lärande10,5LogopediGrund (G2)
4Professionell utveckling 41,5LogopediGrund (G2)
5Medicin 4: öron-, näs- och halssjukdomar och psykiatri4,5 Grund
5Röst- och talflytstörningar10,5LogopediGrund (G2)
5Röst- och talflytstörningar - verksamhetsintegrerat lärande6LogopediGrund (G2)
5Medicin 5: geriatrik, neurologi och rehabiliteringsmedicin4,5 Grund
5Kognitions- och neuropsykologi 23  
5Professionell utveckling 51,5LogopediGrund (G2)
6Dysfagi7,5LogopediGrund (G2)
6Tal- och språkstörningar hos vuxna9LogopediGrund (G2)
6Dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande12LogopediGrund (G2)
6Professionell utveckling 61,5LogopediGrund (G2)
7Forskningsmetodik3 Avancerad
7Övergång till professionell autonomi6LogopediAvancerad
7Fördjupning i logopedisk praktik7,5LogopediAvancerad
7Fördjupningsseminarier och kritisk granskning6LogopediAvancerad
7Valbar kurs7,5 Grund/ Avancerad
8Examensarbete i logopedi30LogopediAvancerad

För studenter antagna från hösttermin 2016
 

TerminKursbenämningHögskole­-
poäng
NivåProgression i
huvudområdet
1Psykologi ur ett livsloppsperspektiv4,5Grund-
1Socialpsykologi4,5Grund-
1Kommunikation och
språklig struktur
7,5Grund-
1Medicin 1: anatomi och fysiologi4,5Grund-
1Statistik 13Grund-
1Introduktion till logopedi6GrundG1
2Talkommunikation18Grund-
2Observation och dokumentation3Grund-
2Medicin 2: patologi,
tal- och röstfysiologi
och audiologi
4,5Grund-
2Tidiga avvikelser
relaterade till
kommunikation och
sväljning
4,5GrundG1
3Typisk tal-, språk- och läsutveckling6Grund-
3Kognitions- och neuropsykologi 13Grund-
3Analys- och testmetodik3Grund-
3Medicin 3: pediatrik, barnneurologi och barnpsykiatri4,5Grund-
3Tal- och
språkstörningar
hos barn
13,5GrundG2
4Statistik 24,5Grund-
4Projektarbete och
skriftlig
framställning
9Grund-
4Tal- och
språkstörningar
hos barn
i skolåldern
4,5GrundG2
4Tal- och
språkstörningar
hos barn och
ungdom -
verksamhets-
­integrerat lärande
12GrundG1
5Kognitions- och neuropsykologi 23Grund-
5Medicin 4: geriatrik,
neurologi och
rehabiliterings-
medicin
4,5Grund-
5Tal- och
språkstörningar
hos vuxna
10,5GrundG2
5Tal- och språkstörningar
hos vuxna -
verksamhets-
­integrerat lärande
12GrundG2
6Medicin 5: öron-,
näs- och halssjukdomar
och psykiatri
4,5Grund-
6Röststörningar6GrundG2
6Talflytstörningar3GrundG2
6Dysfagi4,5GrundG2
6Röst- och
talflytstörningar-
verksamhets-
integrerat lärande
6GrundG2
6Dysfagi -
verksamhets-
­integrerat lärande
6GrundG2
7Forskningsmetodik
 
3AvanceradAV
7Övergång till
professionell
autonomi
6AvanceradAV
7Fördjupning i
logopedisk praktik
7,5AvanceradAV
7Valbar kurs7,5Grund/
Avancerad
-
7Fördjupnings-
seminarier och
kritisk granskning
6AvanceradAV
8Examensarbete i
logopedi
30AvanceradAV