Utbildningsplan för

Masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 120 hp

Master's Programme in Public Health Sciences, 120 credits

Basdata

Programkod
4FH17
Programmets namn
Masterprogrammet i folkhälsovetenskap
Inriktningar

Programmet har en inriktning:

  • Folkhälsoepidemiologi (Public Health Epidemiology)
Omfattning
120.0 hp
Gäller från
Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier från och med HT17.

Under rubriken Övergångsbestämmelser framgår vad som gäller vid en beslutad revidering av utbildningsplanen.
Datum för fastställande
2016-05-10
Fastställd av
Styrelsen för utbildning
Diarienummer
3-1169/2016
Behörighetskrav
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Huvudområde
Folkhälsovetenskap
Examen

Medicine masterexamen med huvudområdet folkhälsovetenskap
(Degree of Master of Medical Science (120 credits) with a Major in Public Health Sciences)

Student som uppfyller fordringarna för examen skall på begäran få examensbevis.

Mål

Mål för avancerad nivå enligt högskolelagen

Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet, som ställer stora krav på självständighet, eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Mål för programmet vid Karolinska Institutet

Utöver de nationella målen för masterexamen gäller följande mål för masterprogrammet i folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet:
Studenten skall vid avslutad utbildning

  • visa fördjupad kunskap om metoder för att studera ohälsans spridning och dess bestämningsfaktorer,
  • visa fördjupade färdigheter i att använda folkhälsovetenskapliga meto­der vid uppföljning och utvärdering av befolkningsinriktat hälsofrämjande arbete,
  • visa avancerad kunskap och färdighet gällande tillämpning av teorier och epidemiologiska metoder inom folkhälsovetenskap och vid folkhälsoarbete, och
  • visa förmåga att sammanställa, analysera, kritiskt värdera samt presentera epidemiologiska data.

Innehåll och upplägg

Programmet har ett fokus mot folkhälsoepidemiologi. Det ger en allmän introduktion i folkhälsovetenskap samt baskunskaper och fördjupande kunskaper i folkhälsoepidemiologi. Tonvikten ligger på metod och tillämpad epidemiologi, för att utveckla studentens färdigheter i att beskriva, analysera och reflektera över olika typer av folkhälsoproblem samt i kritisk granskning av epidemiologiska studier. Utbild­ningen är därtill forskningsförberedande med kurser som innehåller både kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik.

Undervisningen i folkhälsoepidemiologi är organiserad runt epidemiologins tre kärnområden: bevakning av ohälsans förekomst och spridning, dess bestämningsfaktorer samt utvärdering av policies och interventioner för att motverka ohälsa. Inom respektive kärnområde ges kurser från grundläggande till fördjupad metodkunskap, en progression som gradvis byggs upp över de olika terminerna. Dessa färdigheter fördjupas ytterligare genom kurser där kunskapen tillämpas inom en rad olika folkhälsoproblem och studierna avslutas med en termin ägnad åt forskning/utredningsarbete inom folkhälsoepidemiologi.

För att nå en gemensam syn och förståelse i huvudämnet folkhälsovetenskap ges under första terminen en kurs som omfattar de grundläggande koncepten, principerna och metoderna inom folkhälsoarbete och folkhälsovetenskaplig forskning. Därefter ges tre kurser som syftar till att ge grundläggande metodkunskaper i epidemiologi och statistik. Först en kurs i epidemiologins första kärnområde "att studera förekomst och spridning av sjuklighet", sedan en kurs i biostatistik som syftar till att studenten ska kunna genomföra och tolka vanligt förekommande statistiska analyser inom epidemiologi, och avslutningsvis en kurs som tillhandahåller både teoretiska och praktiska kunskaper om datainsamlingsmetoder och hur man på ett strukturerat sätt hanterar insamlade data.

Under termin 2 bygger utbildningen vidare på dessa kurser. De två första kurserna ger kunskaper kring epidemiologins andra kärnområde; ohälsans bestämningsfaktorer och statistiska metoder för att välja, tillämpa och tolka regressionsmodeller för att kunna genomföra studier i folkhälsovetenskap med epidemiologisk data. Under denna termin introduceras även kvalitativ metodik i syfte att studenten ska uppnå en grundläggande förståelse för syftet med och användningsområden för kvalitativa metoder inom folkhälsoepidemiologi. Terminen avslutas med en kurs i tillämpningar som syftar till att ge en fördjupad kunskap om epidemiologisk bevakning och dess tillämpning inom folkhälsovetenskapen i olika kontexter. Där får studenterna öva sina färdigheter i att analysera och presentera folkhälsodata.

Termin 3 inleds med en kurs kring hur man praktiskt tillämpar epidemiologiska metoder för att studera olika frågeställningar kring bestämningsfaktorer för folkhälsosjukdomar. Kursen ger ett brett perspektiv, alltifrån mikro till makronivå och olika kontexter och populationer, och baseras på aktuella forskningsprojekt. Efter detta tar det tredje kärnområdet vid i syfte att utveckla studenternas förmåga att utvärdera de komplexa interventioner som ofta genomförs inom folkhälsoarbete. Kursen fördjupar också studenternas praktiska färdigheter inom utvärderingar av folkhälsoarbete, genom att de får tillämpa sina teoretiska kunskaper på ett konkret exempel på en komplex folkhälsoinsats. Termin tre avslutas med en kurs i vetenskaplig metod där studenten skall reflektera över, kritiskt granska och praktiskt tillämpa vetenskapliga arbetsmetoder, inklusive vetenskapsteoretiska och etiska överväganden.

Utbildningen avslutas med en termin där studenten ges möjlighet att fördjupa sig på en forskningsförberedande nivå genom ett examensarbete om 30 högskolepoäng. Kursen innehåller planering, genomförande och rapportering av en empirisk studie i form av envetenskaplig uppsats.

Vetenskaplig teori och metod introduceras på programmets första kurs. Under de olika kurserna får studenterna en ökad grad av kunskap och insikt i vetenskapliga metoder och på termin 3 tränas såväl de teoretiska och praktiska aspekterna. Varje kurs omfattar föreläsningar och seminarier samt praktiska övningar. Seminariernas syfte är att utveckla de praktiska färdigheterna, den professionella attityden samt kritiskt tänkande, och inkluderar olika former av interaktiva studentledda aktiviteter. I uppsatsarbetet på programmets sista kurs får studenterna praktiskt tillämpa dessa kunskaper.

Övergångsbestämmelser

--

Övriga riktlinjer

Betygsskala

Som betyg används uttrycken Underkänd, Godkänd, Väl godkänd. Annan betygsskala kan förekomma på enstaka, valbara eller programöverskridande kurser. Betygsskalan framgår av kursplan.

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk är engelska.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna. I de fall där kraven är kopplade till uppflyttning till högre termin, finns dessa behörighetskrav beskrivna på programwebben. Det kan även finnas särskilda behörighetskrav inom en termin om en kurs kräver vissa förkunskaper.

Studieplan med ingående kurser

Inriktning Folkhälsoepidemiologi

Termin Kursbenämning Högskole-
poäng
Huvudområde Nivå
1 Introduktion till folkhälsovetenskap 7,5 Folkhälsovetenskap Avancerad
1 Metoder för att studera sjukdomars förekomst och spridning 7,5 Folkhälsovetenskap Avancerad
1 Grundläggande statistik och datorbaserad statistisk analys 7,5 Folkhälsovetenskap Avancerad
1 Insamling och hantering av epidemiologiska data 7,5 Folkhälsovetenskap Avancerad
2 Epidemiologiska metoder för att studera sjukdomars bestämningsfaktorer 7,5 Folkhälsovetenskap Avancerad
2 Avancerad statistik inom epidemiologi 10 Folkhälsovetenskap Avancerad
2 Kvalitativa metoder 7,5 Folkhälsovetenskap Avancerad
2 Tillämpad epidemiologi 1 - sjukdomars förekomst och spridning 5 Folkhälsovetenskap Avancerad
3 Tillämpad epidemiologi 2 - sjukdomars bestämningsfaktorer 10 Folkhälsovetenskap Avancerad
3 Epidemiologiska metoder för effektutvärdering av folkhälsoinsatser 10 Folkhälsovetenskap Avancerad
3 Vetenskap - teori, praktik och etik 10 Folkhälsovetenskap Avancerad
4 Examensarbete i folkhälsovetenskap 30 Folkhälsovetenskap Avancerad