"Jag gillar att man får kombinera teknik med medicin."

Iman läser andra året på röntgensjuksköterskeprogrammet. Här berättar hon vad hon tycker om programmet och om sina framtidsplaner.

röntgensjuksköterskestudent
Foto: Stephanie/PMAGI

Varför valde du att läsa till röntgensjuksköterska?

Jag lockades av att man som röntgensjuksköterska får kombinera teknik med medicin. Dessutom är röntgensjuksköterska ett yrke där man träffar många personer i varierande åldrar under en arbetsdag.

Vad är det bästa med programmet?

Det bästa är att utbildningen ger en god förståelse för hur människokroppen fungerar och är uppbyggd.

Varför valde du att studera på KI?

Jag valde KI då det är ett medicinskt universitet där man träffar andra studenter med intresse inom medicin. Det finns även stora möjligheter att studera en del av sin utbildning utomlands, vilket är något jag skulle vilja göra.

Vad har varit den största utmaningen hittills?

Den största utmaningen hittills har varit att lära sig de medicinska termerna på latin.

Vill du arbeta med någon speciell inriktning i framtiden?

Ja, jag skulle vilja arbeta som metodutvecklare på skelettröntgen.

Vad vill du ge för tips till någon som funderar på att söka till programmet?

Om du funderar på att bli röntgensjuksköterska är det nog bra om du är en person med mycket tålamod, som är nyfiken på att lära dig nya saker och tycker om att vara social eftersom man träffar många patienter i yrket.

Helene Svanholm
2023-12-21