Höj ditt studentkonto till en högre tillitsnivå
Alla studenter (med KI-ID) måste ha höjt sin tillitsnivå på studentkontot innan den 15 december 2024 för fortsatt åtkomst till Ladok. Denna höjning gör det även möjligt att själv kunna sätta ett nytt lösenord till studentkontot via ID-Portalen.
Ladok, det nationella studieadministrativa stödsystemet, genomför förändringar kring sin identitets- och behörighetshantering. Detta innebär ett krav på att studenter har högre så kallad tillitsnivå, AL2.
Enkel uppgradering i KI:s ID-portal
Du kan snabbt och enkelt höja din tillitsnivå genom att logga in i ID-portalen. Du bekräftar din identitet med hjälp av e-legitimation som t.ex. BankID, Mobilt BankID, Freja eID eller eduID och dina inloggningsuppgifter till studentkontot.
Här hittar du en guide för hur du höjer tillitsnivån på ditt studentkonto (KI-ID) via ID-portalen.
Om du saknar e-legitimation behöver du kontakta Student-IT för att göra en manuell legitimationskontroll. Giltiga id-handlingar är då till exempel pass, svenskt id-kort eller svenskt körkort.
Varför behöver jag göra detta?
Om du inte höjer din tillitsnivå kommer du inte logga in i Ladok efter den 15 december 2024. Kan du inte logga in i Ladok kommer du till exempel inte kunna ta del av dina resultat, registrera dig på kurser eller anmäla dig till en tentamen.
Höjer du tillitsnivån på ditt studentkonto (KI-ID) kan du dessutom enkelt själv sätta ett nytt lösenord via ID-Portalen om du skulle behöva.
Viktigt att tänka på!
- När du har höjt din tillitsnivå kan det ta ca 24 h innan du kan logga in på Ladok igen. Värt att tänka på om du till exempel ska anmäla dig till en examination via Ladok.
- Ett studentkonto kan förlora sin förhöjda tillitsnivå (AL2-nivå). Det händer om du glömt ditt lösenord och kontaktar Student-IT för att få ett lösenord skickat på distans. Du behöver då logga in i ID-Portalen och höja den igen. Om du byter lösenord själv via KI:s ID-Portal påverkas inte tillitsnivån.
- Vad händer om jag missar deadline för att höja tillitsnivån på studentkontot? Logga in i ID-Portalen så snart du kan och höj tillitsnivån.
Hur vet jag om mitt KI-ID är uppgraderat?
Logga in på ID-Portalen med din e-legitimation. Är ditt konto uppgraderat ser du:
Bakgrund: Swamid
Karolinska Institutet är en del av federationen SWAMID (Swedish Academic Identity Federation) och behöver därför följa de regler som finns kring hur lärosätens digitala identiteter hanteras.
En av reglerna är tillisnivåer på konton, det villsäga hur säkra vi är på vem som innehar ett studentkonto.
Som medlem i SWAMID kan KI använda kvalitetssäkrad och säker inloggning för forskare, lärare och studenter i olika tjänster – både i och utanför Sverige.
SWAMID har olika tillitsnivåer på sina användare där basnivån kallas AL1. Idag är majoriteten av KI:s användarkonton på AL1-nivå, men den högre tillitsnivån AL2 kan komma att krävas för åtkomst till fler tjänster i framtiden.
Kontaktuppgifter
Har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Student-IT.
Telefon: 08-524 82 222
E-post: studentit@ki.se
Öppettider i Solna & Flemingsberg
mån-fre: 8.00-16:00
lör-sön: Stängt
Avvikande öppettider under 2023