Facade Aula Medica

Evidensbaserad kvalitetsförbättring – en bro mellan klinisk praktik och forskning, HT24

I samma ögonblick vi inte alltid försöker bli lite bättre, slutar vi snart att vara bra.’’ Okänd författare.

Denna kurs vill ta med dig på en resa från din kliniska vardag där vi finner möjligheter att tillsammans utveckla och förändra också de ’’små möjligheterna’’.

Kursen ger dig kompetensutveckling och kan användas som kurs vid ansökan om magisterexamen. Vi hoppas också att kursen kan bidra till en stimulerande och nyfikenhetsdriven miljö på arbetsplatsen som behåller och attraherar hälso- och sjukvårdspersonal.

Om kursen

Hälso- och sjukvården har gjort enorma framsteg de senaste åren. Exempelvis inom radiografin har man gått från ’’att ta en bild’’ till att med alltmer avancerad teknologi, utveckla och förfina diagnostiska möjligheter och inom omvårdnad har digitalisering och personcentrerad vård gett nya arbetssätt. Nu kliver nästa teknologi in genom dörren, nämligen den artificiella intelligensen.

För att helt utnyttja dessa nya möjligheter är det viktigt att man som omvårdnadspersonal, i sin vardag, har och kan utnyttja systematiska kvalitetsförbättrande metoder. ’’Det skall vara lätt att göra rätt.’’ Det betyder att vi ska förenkla det vi gör idag, men samtidigt göra det bättre och snabbare.

Kursens innehåll

Kursens syfte är att ge fördjupad kompetens i att genomföra förbättrings- och kvalitetsförbättringsarbeten genom praktisk tillämpning av evidensbaserad metodik i den kliniska vardagen.

Kursen innehåller två moment:

Teoretisk grund för evidensbaserad metodik, 3 hp

Momentet inleds med en genomgång av det medicinska fältets vetenskaps- och kunskapssyn för att med detta som grund diskutera skilda arbetsmetoder för kvalitetsutveckling. Kursen fokuserar på evidensmetodiken som utgångspunkt för kvalitetsförbättring och ger en fördjupning i statistiska- och epidemiologiska begrepp, aktuella databaser och strategier för att söka aktuell kunskap inom en definierad frågeställning. Momentet avslutas med en diskussion kring implementering av nya metoder och de möjliga hinder och framgångsfaktorer som är relevanta.

Evidensbaserat kvalitetförbättringsprojekt, 4,5 hp

Momentet utgår från en definierad frågeställning och där studenten med en systematisk sökstrategi söker, analyserar, sammanställer och presenterar aktuell kunskap som besvarar frågeställningen.

Kursplan

Kursplan för Evidensbaserad kvalitetsförbättring – en bro mellan klinisk praktik och forskning.

Kursupplägg

Kursen utnyttjar det ’’flippade klassrummet’’ som pedagogisk idé där studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, föreläsningar och seminarier. Sökning i databaser ingår utifrån egna formulerade kliniska frågeställningar av relevans för evidensbaserad vård och omsorg.

Resultatet av kvalitetsförbättringsarbetet kommer att presenteras genom en poster som studenten producerar under kursen och presenterar vid slutet av kursen. Postern ger ett synligt resultat för kollegor och patienter på arbetsplatsen, men också möjlighet till spridning vid möten och konferenser.

Målgrupp

Röntgensjuksköterskor, Sjuksköterskor samt Läkare och Biomedicinska analytiker. Antal deltagare 12 personer.

Tid och plats

Kursträffarna sker på distans via Zoom, HT2024 förutom sista kurstillfället kommer vara förlagd till Karolinska Institutet, Södersjukhuset. Kursen ges på fredagar mellan vecka 42-51 med start 18 oktober 2024. Det kommer vara en kursträff per vecka.

Plats: Digitalt på distans.

15 500 kr per person, exklusive moms.

Kursledning

Johannes Blom, MD, docent, överläkare,

Eva Joelsson-Alm, universitetslektor,

Kent Fridell, PhD blir senior forskare,

Jessica Ekberg, kursadministratör, Karolinska Institutet

Ansvarig institution är Institutionen för klinisk forskning och utbildning (KI SÖS), Karolinska Institutet.

Vid frågor om kursens innehåll:

Johannes Blom, kursledare
E-post: johannes.blom@ki.se

Vid administrativa frågor:
Kristoffer Mörtsjö, projektsamordnare
Karolinska Institutet Uppdragsutbildning
E-post: kristoffer.mortsjo@ki.se

Sista anmälningsdag är 13 september 2024.

Karolinska Institutet förbehåller sig rätten att ställa in kursomgång vid för få sökande.

Anmälan är bindande. Vid avbokning senare än sex (6) veckor innan utbildningens start debiteras 50 procent av kurskostnaden och vid avbokning senare än tre (3) veckor innan utbildningens start debiteras hela kurskostnaden. För fullständiga villkor se våra allmänna avtalsvillkor.

Kort om kursen

När: -