Anni Brandström, examen från audionomprogrammet

Anni jobbar med att hörseltesta barn.

Student, audionomprogrammet

– När vi i teamet tidigt kan diagnostisera barn/bebisar med hörselnedsättning, så att de kan få rätt hjälp med hörselhabilitering, då känns mitt jobb som allra mest meningsfullt. Men även det motsatta kan kännas minst lika meningsfullt – när vi kan konstatera att svårtestade barn, som kanske varit hos oss många gånger för kompletterande mätningar, faktiskt är normalhörande. Då är föräldrarna väldigt tacksamma och det känns att man gjort en insats för familjen. Patienterna och deras anhöriga är över lag väldigt tacksamma för det vi gör, vilket gör jobbet roligt.

– Att hörseltesta små barn i sig kan vara utmanande, det är inte alla som kan eller vill medverka till testerna. Då får man vara kreativ och det är häftigt när man lyckas med de svårtestade barnen.

Helene Svanholm
2023-12-20