Vetenskaplig design och metod, 7,5 hp
Scientific design and method, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR012
- Kursens benämning
- Vetenskaplig design och metod
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-06-25
- Reviderad av
- Programnämnden 3 (arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen)
- Senast reviderad
- 2013-02-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från närmaste föregående termin.
Mål
I denna kurs ska den studerande planera och genomföra ett PM inför examensarbetet i huvudområdet arbetsterapi i termin 6. Den studerande följer forskningsprocessen genom att formulera forskningsfrågor. I forskningsprocessen ingår att använda metoder för datainsamling och analys inom kvalitativ och kvantitativ design. Det ingår också att kritiskt reflektera över och granska forskningslitteratur gällande intern och extern validitet. Efter avslutad kurs ska den studerande ha tillägnat sig fördjupad kunskap i vetenskaplig design och metod för att självständigt kunna planera och genomföra ett forskningsinriktat examensarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet arbetsterapi.
Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs självständigt kunna;
- samla in och bearbeta kvalitativ och kvantitativ data utifrån vetenskapliga teorier och metoder (Moment 1)
- tillämpa kunskaper om forskningsfrågor, design, metod och forskningsprocessen genom att skriva en promemoria (PM) för ett examensarbete (Moment 2)
- beskriva och reflektera över intern och extern validitet utifrån vald metod i planen (Moment 2)
Innehåll
Kursen består av 2 moment och bygger vidare på utbildningsmoment i vetenskapliga metoder och teorier från tidigare terminer inom arbetsterapeutprogrammet.
Moment 1
Metoder för datainsamling och databearbetning, 4hp
(Methods for data collection and analyse)
Moment 2
PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 3,5hp
(Outline for a planned research study)
• Kvalitativ metod för datainsamling intervju, observation, litteraturstudier
• Kvalitativ innehållsanalys, kategorisering, tematisering
• Kvantitativ metod för datainsamling: mätmetoder
• Parametrisk och icke-parametrisk statistik
• Introduktion till enkätkonstruktion
Detta moment, med ovanstående metoder för datainsamling och databearbetning, är en förberedelse för att kunna genomföra ett examensarbete i kvalitativ och kvantitativ metod i termin 6.
PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 3.5 hp Innehåll:
• Forskningsfrågor
• Vetenskaplig design
• Forskningsprocessen
• PM för ett forskningsinriktat examensarbete
• Datasökning av litteratur
I detta moment ska de studerande (2 och 2) skriva en arbetsplan (PM) som underlag för examensarbetet i termin 6. PM:et, som skrivs utifrån en bestämd struktur för ett PM, ska vara riktat mot huvudområdet arbetsterapi och vara grundat utifrån den forskning som bedrivs på Sektionen för arbetsterapi.
Arbetsformer
Kursen har sin pedagogiska grund i ett problemorienterat arbetssätt där förutsättningar ges för ett aktivt studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, färdighetsträning, arbete i studiegrupper, handledning, bearbetning av litteratur och seminarier. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Moment 1 examineras genom:
• en analys av kvalitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) samt muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle
• en bearbetning och analys av kvantitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) och muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle
Vid båda examinationstillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna.
Betygsskala: G/U
Moment 2
I moment 2 examineras studenternas skriftliga PM för ett examensarbete vid ett seminarium. Betygsskala: VG/G/U
För betyget G på hela kursen (7,5hp) krävs att samtliga betygsgrundande seminarium har genomförts samt att betygsgraden godkänd har uppnåtts inom samtliga delmoment. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs förutom G i moment 1, betyget VG i moment 2.
Alla examinationer, seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Omtentamen sker vid maximalt fem tillfällen. Dessa bestäms tillsammans med examinator.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 1-223 ISBN:978-91-44-04826-0 Sök i biblioteket
5. ed. : Boston : Pearson A & B, cop., 2007 - 304 s. ISBN:0-205-48293-7 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 154 s. ISBN:978-91-44-04315-9 (3. tr.) LIBRIS-ID:10143411 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 373 s. ISBN:91-44-00170-3 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN:91-44-03123-8 LIBRIS-ID:8353333 Sök i biblioteket
2 upp. : Lund : Studentlitteratur AB, 2009 ISBN:91-44-05598-6 Sök i biblioteket
2:a uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN:9789144008325 Sök i biblioteket
3., [rev.]uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN:9789144018164 Sök i biblioteket