Kursplan för

Vetenskaplig design och metod, 7,5 hp

Scientific design and method, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT09 , HT10 , HT13 , VT15
Kurskod
1AR012
Kursens benämning
Vetenskaplig design och metod
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2009-06-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från närmaste föregående termin.

Mål

I denna kurs ska den studerande planera och genomföra ett PM inför examensarbetet i huvudområdet arbetsterapi i termin 6. Den studerande följer forskningsprocessen genom att formulera forskningsfrågor. I forskningsprocessen ingår att använda metoder för datainsamling och analys inom kvalitativ och kvantitativ design. I kursen ingår även att kritiskt granska vetenskapliga rapporter vilket är en förberedelse inför opponentskap på examensarbete i termin 6. Efter avslutad kurs ska den studerande ha tillägnat sig fördjupad kunskap i vetenskaplig design och metod för att självständigt kunna planera och genomföra ett forskningsinriktat examensarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet arbetsterapi. Lärandemål Studenten ska vid avslutad kurs självständigt kunna; • samla in och bearbeta kvalitativ och kvantitativ data utifrån vetenskapliga teorier och metoder (Moment 1) • utveckla kriterier baserade på litteratur för granskning av vetenskapliga rapporter (Moment 2) • tillämpa kunskaper om forskningsfrågor, design, metod och forskningsprocessen genom att skriva en promemoria (PM) för ett examensarbete (Moment 3)

Innehåll

Kursen består av 3 moment och bygger vidare på utbildningsmoment i vetenskapliga metoder och teorier från tidigare terminer inom arbetsterapeutprogrammet. Moment 1 Metoder för datainsamling och databearbetning (kvalitativa och kvantitativa), 3hp (Methods for data collection and analyse (qualitative and quantitative) Innehåll: • Kvalitativ metod för datainsamling intervju, observation, litteraturstudier • Kvalitativ innehållsanalys, kategorisering, tematisering • Kvantitativ metod för datainsamling: mätmetoder • Parametrisk och icke-parametrisk statistik • Introduktion till enkätkonstruktion Uppgift 1 Denna uppgift är en förberedelse för att kunna genomföra ett examensarbete i kvalitativ metod i termin 6. Uppgiften kvalitativ datainsamling, kvalitativ innehållsanalys samt tematisering integreras och genomförs vid tre olika tillfällen under kursen. Vid första tillfället ges en introduktion till intervjumetodik riktad mot forskning, samt genomförs en workshop gällande intervjumetodik. Uppgiften innebär att i grupp om två personer utifrån en given forskningsfråga genomföra en intervju utifrån en intervjuguide. En kritisk granskning av intervjuguiden, med fokus på frågornas utformning för att uppnå målet, görs innan intervjun. Därefter genomförs intervjun med hjälp av bandspelare. Workshopen avslutas med en uppföljning där det sker en diskussion/problematisering/reflektion beträffande styrkor och svagheter som har framkommit under intervjutillfället De genomförda intervjuerna ska ligga till grund för undervisningsmomentet databearbetning som påbörjas vid det andra tillfället, vilket innebär att de inspelade intervjuerna ska vara utskrivna och medtagna till detta tillfälle. För att få en förståelse för materialet inför databearbetningen ska intervjuerna vara genomlästa inför databearbetningsmomentet. Data från de insamlade intervjuerna bearbetas utifrån en struktur för databearbetning som delges de studerande vid undervisningstillfället och genomförs i de grupper som genomförde intervjuerna. Utifrån de studerandes behov ges möjlighet till handledning. Vid det tredje tillfället sker databearbetningen i grupper. Vid detta tillfälle ska de studerande ha tagit fram en generell struktur, dvs. teman som överensstämmer med insamlat datamaterial. Denna workshop avslutas med ett seminarium där respektive grupp kommer att redovisa de teman som framkommit i analysen. Dataanalysen kommer att diskuteras och problematiseras. Uppgift 2 Denna uppgift är en förberedelse för att kunna genomföra ett examensarbete i kvantitativ metod i termin 6. Uppgiften innebär att utifrån den teoretiska undervisningen och litteraturen kunna, utifrån ett dataset i excel, ange lämpligt centralmått (median, medelvärde, typvärde) och spridningsmått (variationsvidd, standardavvikelse och kvartilavstånd) för respektive variabel samt illustrera med ett stolpdiagram, cirkeldiagram och boxplot. Uppgiften innebär också att utifrån en utskrift från ett statistikprogram som visar resultat från skattningar i ett bedömningsinstrument, kunna beskriva vad resultatet visar. Bakgrundsdata, dvs vilka har deltagit i studien samt vilka svårigheter beskriver deltagarna i de olika variablerna. Medianvärdet, kvartilavstånd samt variationsvidd granskas därefter granskas bedömningsinstrumentet kritiskt. Verkar skalan fånga deltagarnas svårigheter att utföra dagliga aktiviteter? En introduktion till enkätkonstruktion ingår också i uppgift 2. Moment 2 Kritisk granskning av vetenskapliga rapporter, 1,5 hp (Critical review of scientific report) Innehåll: • Kriterier för granskning av vetenskapliga rapporter • Opponentskap En viktig del av kursarbetet består av att kritiskt kunna reflektera över och granska forskningslitteratur och teori, samt att kunna förhålla sig kritisk till sitt eget arbete när det gäller planering och genomförande av examensarbetet i termin 6. I denna uppgift ska den studerande träna ett kritiskt förhållningssätt och förmågan att granska ett examensarbete (en förberedelse inför opponentskapet vid examination av examensarbetet i termin 6). Varje grupp får ett examensarbete i huvudområdet arbetsterapi (kandidatnivå, 15 hp) som de ska granska. Studenterna läser individuellt igenom arbetet för att få en överblick. Därefter söker och granskar gruppen litteratur och angivna kriterier (KI:s) och formulerar de kriterier som gruppen vill använda för sin granskning av respektive examensarbete. Dessa kriterier kan komma att se olika ut beroende på gruppens reflektioner och val av litteratur. Moment 3 PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 3hp (Outline for a planned research study) Innehåll: • Forskningsfrågor • Vetenskaplig design • Forskningsprocessen • PM för ett forskningsinriktat examensarbete • Datasökning av litteratur Uppgiften innebär att de studerande (två och två) skriver en arbetsplan, PM, som underlag för examensarbetet i termin 6. PM:et, skrivs utifrån en betämd struktur för ett PM, det ska vara riktat mot huvudområdet arbetsterapi och vara grundat utifrån den forskning som bedrivs på Sektionen för arbetsterapi. Ämnesvalet bör vara klart till det första PM-handledningstillfället. Etiska regler utarbetade på sektionen för arbetsterapi, samt KI:s etiska regler, gäller för genomförandet av den kommande studien. Uppgiften innebär också att studenterna aktivt deltar vid ett PM-seminarium. Detta innebär att de studerande ska reflektera över samt diskutera det egna PM:et tillsammans med examinatorn samt de övriga studenterna i respektive PM-grupp.

Metoder för datainsamling och databearbetning (..., 3.0 hp

Betygsskala: GU

Kritisk granskning av vetenskapliga rapporter, 1.5 hp

Betygsskala: GU

PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 3.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursen har sin pedagogiska grund i ett problemorienterat arbetssätt där förutsättningar ges för ett aktivt studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, färdighetsträning, arbete i studiegrupper, handledning, bearbetning av litteratur och seminarier. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.

Examination

Moment 1 I Moment 1 examineras studenterna vid två tillfällen. Vid första tillfället examineras analys av kvalitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) samt muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle. Vid andra tillfället examineras bearbetning och analys av kvantitativa data i form av en skriftlig rapport (i grupp) och muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle. Vid båda examinationstillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna. Betygsskala: G/U. Moment 2 I moment 2 examineras studenterna vid ett seminarium där varje grupp muntligt och skriftligt redovisar sina framtagna kriterier, baserade på litteratur, för kritisk granskning av ett examensarbete på kandidatnivå. Varje student ska aktivt redovisa sin del av grupparbetet och alla studenter i kursen ska aktivt reflektera och delta i diskussionen vid seminariet. Betygsskala: G/U. Moment 3 I moment 3 examineras studenternas skriftliga PM för ett examensarbete vid ett seminarium. För betyget väl godkänd krävs att de studerande gör ett PM med en fördjupad litteraturbearbetning som ska visa på fördjupade kunskaper inom området, samt egna reflektioner när det gäller motivering samt tillämpbarhet av den metod som studenten har valt för sitt examensarbete. Betygsskala: VG/G/U. För betyget G på hela kursen (7,5hp) krävs att samtliga betygsgrundande seminarium har genomförts samt att betygsgraden godkänd har uppnåtts inom samtliga delmoment. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs förutom G i moment 1 och 2, betyget VG i moment 3. Omtentamen sker vid maximalt fem tillfällen. Dessa bestäms tillsammans med examinator.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Bogdan, Robert; Biklen, Sari K. Qualitative research for education : An introduction to theories and methods
Ejlertsson, G Statistik för hälsovetenskaperna
De Poy, Elisabeth; Giltin, Laura N Forskning : en introduktion
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten Friberg, Febe
Kvale, S.; Brinkman, S. Den kvalitativa forskningsintervjun
Lantz, Annika Intervjumetodik
Trost, Jan Enkätboken

Övriga rekommenderade läromedel

Utöver kurslitteraturen hänvisas till aktuellt material på kurswebben.