Kursplan för

Vetenskaplig design och metod, 7,5 hp

Scientific design and method, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT09 , HT10 , HT13 , VT15
Kurskod
1AR012
Kursens benämning
Vetenskaplig design och metod
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2009-06-25
Reviderad av
Programnämnden 3 (arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen)
Senast reviderad
2010-05-18
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Kurserna i programmet ska genomgås enligt utbildningsplanens angivna ordning. För tillträde till högre termin gäller att student får restera med högst 15 högskolepoäng från närmaste föregående termin.

Mål

I denna kurs ska den studerande planera och genomföra ett PM inför examensarbetet i huvudområdet arbetsterapi i termin 6. Den studerande följer forskningsprocessen genom att formulera forskningsfrågor. I forskningsprocessen ingår att använda metoder för datainsamling och analys inom kvalitativ och kvantitativ design. I kursen ingår även att kritiskt granska vetenskapliga rapporter vilket är en förberedelse inför opponentskap på examensarbete i termin 6. Efter avslutad kurs ska den studerande ha tillägnat sig fördjupad kunskap i vetenskaplig design och metod för att självständigt kunna planera och genomföra ett forskningsinriktat examensarbete om 15 högskolepoäng i huvudområdet arbetsterapi. Lärandemål Studenten ska vid avslutad kurs självständigt kunna; • samla in och bearbeta kvalitativ och kvantitativ data utifrån vetenskapliga teorier och metoder (Moment 1) • utveckla kriterier baserade på litteratur för granskning av vetenskapliga rapporter (Moment 2) • tillämpa kunskaper om forskningsfrågor, design, metod och forskningsprocessen genom att skriva en promemoria (PM) för ett examensarbete (Moment 3)

Innehåll

Kursen består av 3 moment och bygger vidare på utbildningsmoment i vetenskapliga metoder och teorier från tidigare terminer inom arbetsterapeutprogrammet. Moment 1 Metoder för datainsamling och databearbetning (kvalitativa och kvantitativa), 3hp (Methods for data collection and analyse (qualitative and quantitative) Innehåll: • Kvalitativ metod för datainsamling intervju, observation, litteraturstudier • Kvalitativ innehållsanalys, kategorisering, tematisering • Kvantitativ metod för datainsamling: mätmetoder • Parametrisk och icke-parametrisk statistik • Introduktion till enkätkonstruktion Detta moment, med ovanstående metoder för datainsamling och databearbetning, är en förberedelse för att kunna genomföra ett examensarbete i kvalitativ och kvantitativ metod i termin 6. Moment 2 Kritisk granskning av vetenskapliga rapporter, 1,5 hp (Critical review of scientific report) Innehåll: • Kriterier för granskning av vetenskapliga rapporter • Opponentskap I detta moment ska den studerande träna att kritiskt kunna reflektera över och granska forskningslitteratur och teori. Det är också en träning i att förhålla sig kritisk till sitt eget arbete när det gäller planering och genomförande av examensarbetet i termin 6. Momentet är också en förberedelse inför opponentskapet vid examination av examensarbetet i termin 6. Moment 3 PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 3hp (Outline for a planned research study) Innehåll: • Forskningsfrågor • Vetenskaplig design • Forskningsprocessen • PM för ett forskningsinriktat examensarbete • Datasökning av litteratur I detta moment ska de studerande (2 och 2) skriva en arbetsplan (PM) som underlag för examensarbetet i termin 6. PM:et, som skrivs utifrån en bestämd struktur för ett PM, ska vara riktat mot huvudområdet arbetsterapi och vara grundat utifrån den forskning som bedrivs på Sektionen för arbetsterapi.

Metoder för datainsamling och databearbetning (..., 3.0 hp

Betygsskala: GU

Kritisk granskning av vetenskapliga rapporter, 1.5 hp

Betygsskala: GU

PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 3.0 hp

Betygsskala: VU

Arbetsformer

Kursen har sin pedagogiska grund i ett problemorienterat arbetssätt där förutsättningar ges för ett aktivt studentengagemang. Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, färdighetsträning, arbete i studiegrupper, handledning, bearbetning av litteratur och seminarier. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.

Examination

Moment 1 Moment 1 examineras genom: • en analys av kvalitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) samt muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle • en bearbetning och analys av kvantitativ data i form av en skriftlig rapport (i grupp) och muntlig presentation av gruppens arbete vid ett seminarietillfälle Vid båda examinationstillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna. Betygsskala: G/U Moment 2 Moment 2 examineras genom: • ett seminarium där varje grupp muntligt och skriftligt redovisar sina framtagna kriterier, baserade på litteratur, för kritisk granskning av ett examensarbete på kandidatnivå Varje student ska aktivt redovisa sin del av grupparbetet och alla studenter i kursen ska aktivt reflektera och delta i diskussionen vid seminariet. Betygsskala: G/U Moment 3 I moment 3 examineras studenternas skriftliga PM för ett examensarbete vid ett seminarium. Betygsskala: VG/G/U För betyget G på hela kursen (7,5hp) krävs att samtliga betygsgrundande seminarium har genomförts samt att betygsgraden godkänd har uppnåtts inom samtliga delmoment. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs förutom G i moment 1 och 2, betyget VG i moment 3. Alla examinationer, seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier. Omtentamen sker vid maximalt fem tillfällen. Dessa bestäms tillsammans med examinator.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering Kursutvärdering genomförs efter avslutad kurs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Bogdan, Robert; Biklen, Sari K. Qualitative research for education : An introduction to theories and methods
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten Friberg, Febe
De Poy, Elisabeth; Giltin, Laura N Forskning : en introduktion
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaper
Kvale, S.; Brinkman, S. Den kvalitativa forskningsintervjun
Lantz, Annika Intervjumetodik
Trost, Jan Enkätboken