Kursplan för

Grundläggande arbetsterapi och aktivitetsvetenskap, 15 hp

Foundations of Occupational Therapy and Occupational Science, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , VT16 , VT18 , HT18 , HT19 , VT20 , HT21 , VT22
Kurskod
1AR022
Kursens benämning
Grundläggande arbetsterapi och aktivitetsvetenskap
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-05-04
Reviderad av
Programnämnd 3
Senast reviderad
2015-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14). Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

Mål

Moment 1 - Människan i aktivitet 5,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • analysera och redogöra för modeller och antaganden om människan i aktivitet samt aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighet.

Moment 2 - Arbetsterapeutens yrkesroll 2 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • reflektera över arbetsterapeutens yrkesroll och dagliga aktiviteters inverkan på människans hälsa och delaktighet  
  • reflektera över etiskt förhållningssätt i arbetsterapeutisk verksamhet 

Moment 3 - Aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv 3,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • reflektera över aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv och hur arbetsterapeuter i dag arbetar i relation till denna utveckling
  • reflektera över arbetsterapeutens yrkesroll och dagliga aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighetreflektera över hur egna aktiviteter i det dagliga livet kan påverka hälsa och delaktighet

Moment 4 - Vetenskaplig teori och metod samt kritisk granskning 4 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • redogöra för vetenskapliga metoder
  • söka, kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklarreflektera över vetenskapstraditioner och innebörden av ett kritiskt förhållningssätt till kunskap

 

Innehåll


 

Människan i aktivitet, 5.5 hp Modeller och antaganden om människan i aktivitet inklusive dagliga aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighet introduceras. Studenten reflekterar över hur dessa antaganden kan tillämpas på egna erfarenheter av det dagliga livets aktiviteter. Metoder för aktivitetsanalys introduceras. Arbetsterapeutens yrkesroll, 2 hp Kunskap om arbetsterapeutens yrkesroll, aktiviteter som används i arbetsterapi för att stödja delaktighet och hälsa, samt etiskt förhållningssätt introduceras och bearbetas utifrån egna erfarenheter av olika former av arbetsterapeutiska verksamheter. Aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv, 3.5 hp Aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv introduceras. Studenten reflekterar över detta samt argumenterar kring hur arbetsterapeuter inom olika verksamhetsinriktningar arbetar i dag i relation till idéutvecklingen.  Studenten sammanställer information om, och skriftligt redogör kring aktivitetsutförande utifrån litteraturen och erfarenheter av egen vald aktivitet. 

  Vetenskaplig teori och metod samt kritisk granskning, 4 hp Vetenskaplig teori och metod introduceras. Studenten genomför litteratursökning, kritisk granskning och värdering av vetenskapliga pubilkationer. Ett kritiskt förhållningssätt till kunskap introduceras och tillämpas.
 

Arbetsformer

Olika arbetsformer används såsom föreläsningar, bearbetning av litteratur, arbete i studiegrupper, seminarier och verksamhetsintegrerat lärande. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.
 

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Individuell muntlig redovisning – presenteras i grupp
  •  Individuella skriftliga reflektioner och analyser
  •  Individuell skriftlig litteraturgranskning 

 Obligatoriskt deltagande för godkänd kurs är:

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Aktivt deltagande via online diskussioner
  • Aktivt deltagande i biblioteksundervisning

Betygsskala G/U

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin de kommande terminerna. Sammantaget har studenten möjlighet till sex examinationstillfällen.

 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer tillhandhållas ett år efter en eventuell nedläggning av kursen, alternativt vid införande av ny kursplan.
 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
 
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.

 

Litteratur och övriga läromedel

Kielhofner, Gary Model of human occupation : teori och tillämpning
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Delaktighetens språk Gustavsson, Anders
Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Willard, Helen S. Willard & Spackman's occupational therapy. Willard and Spackman's occupational therapy. Schell, Barbara A. Boyt
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004