Grundläggande arbetsterapi och aktivitetsvetenskap, 15 hp
Foundations of Occupational Therapy and Occupational Science, 15 credits- Kurskod
- 1AR022
- Kursens benämning
- Grundläggande arbetsterapi och aktivitetsvetenskap
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2015-05-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-10-16
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2018
Särskild behörighet
Antagen till arbetsterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet.
Mål
Moment 1 - Människan i aktivitet 5,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- analysera och redogöra för modeller och antaganden om människan i aktivitet samt aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighet.
Moment 2 - Arbetsterapeutens yrkesroll 2 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- reflektera över arbetsterapeutens yrkesroll och dagliga aktiviteters inverkan på människans hälsa och delaktighet
- reflektera över etiskt förhållningssätt i arbetsterapeutisk verksamhet
- visa grundläggande kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning
Moment 3 - Aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv 3,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- reflektera över aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv och hur arbetsterapeuter i dag arbetar i relation till denna utveckling
- reflektera över arbetsterapeutens yrkesroll och dagliga aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighet
- reflektera över hur egna aktiviteter i det dagliga livet kan påverka hälsa och delaktighet
Moment 4 - Vetenskaplig teori och metod samt kritisk granskning 4 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- redogöra för vetenskapliga metoder
- söka, kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar
- reflektera över vetenskapstraditioner och innebörden av ett kritiskt förhållningssätt till kunskap
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
Innehåll
Kursen är indelad i 4 moment:
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, bearbetning av litteratur, arbete i studiegrupper, seminarier och verksamhetsintegrerat lärande. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.
Obligatoriska utbildningsinslag i form av seminarier ingår i kursen. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
- Individuell muntlig redovisning – presenteras i grupp
- Individuella skriftliga reflektioner och analyser
- Individuell skriftlig litteraturgranskning
Obligatoriskt deltagande för godkänd kurs är:
- Aktivt deltagande vid seminarier
- Aktivt deltagande via online diskussioner
- Aktivt deltagande i biblioteksundervisning
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin de kommande terminerna. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfäle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 544 s. ISBN:978-91-44-06826-8 LIBRIS-ID:12453370 Sök i biblioteket
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 149 s. ISBN:978-91-44-06868-8 LIBRIS-ID:12180090 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 237 s. ISBN:91-44-02674-9 LIBRIS-ID:9461217 Sök i biblioteket
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 223 s. ISBN:978-91-44-04826-0 LIBRIS-ID:10786718 Sök i biblioteket
12. ed., international ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2014 - xxxiv, 1262 s. ISBN:9781451189070 LIBRIS-ID:14001044 Kapitel 1 Kapitel 2 Kapitel 6 Kapitel 21 Sök i biblioteket
[4.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA), cop. 2005 - 35 s. ISBN:91-86210-32-7 LIBRIS-ID:9888597 Sök i biblioteket
1. udgave. : Kbh. : Munksgaard, 2017. - 254 sider ISBN:978-87-628-1649-7- LIBRIS-ID:21628827 Sök i biblioteket