Kursplan för

Grundläggande arbetsterapi och aktivitetsvetenskap, 15 hp

Foundations of Occupational Therapy and Occupational Science, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT15 , VT16 , VT18 , HT18 , HT19 , VT20 , HT21 , VT22 , VT25
Kurskod
1AR022
Kursens benämning
Grundläggande arbetsterapi och aktivitetsvetenskap
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-05-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-10-16
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Antagen till arbetsterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet. 

Mål

Moment 1 - Människan i aktivitet 5,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • analysera och redogöra för modeller och antaganden om människan i aktivitet samt aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighet.

Moment 2 - Arbetsterapeutens yrkesroll 2 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • reflektera över arbetsterapeutens yrkesroll och dagliga aktiviteters inverkan på människans hälsa och delaktighet  
  • reflektera över etiskt förhållningssätt i arbetsterapeutisk verksamhet 
  • visa grundläggande kunskap om hälso- och sjukvårdslagstiftning

Moment 3 - Aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv 3,5 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • reflektera över aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv och hur arbetsterapeuter i dag arbetar i relation till denna utveckling
  • reflektera över arbetsterapeutens yrkesroll och dagliga aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighet
  • reflektera över hur egna aktiviteter i det dagliga livet kan påverka hälsa och delaktighet

Moment 4 - Vetenskaplig teori och metod samt kritisk granskning 4 hp
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • redogöra för vetenskapliga metoder
  • söka, kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar
  • reflektera över vetenskapstraditioner och innebörden av ett kritiskt förhållningssätt till kunskap
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används

Innehåll

Kursen är indelad i 4 moment:

Människan i aktivitet, 5.5 hp Modeller och antaganden om människan i aktivitet inklusive dagliga aktiviteters inverkan på hälsa och delaktighet introduceras. Studenten reflekterar över hur dessa antaganden kan tillämpas på egna erfarenheter av det dagliga livets aktiviteter. Metoder för aktivitetsanalys introduceras. Arbetsterapeutens yrkesroll, 2 hp Kunskap om arbetsterapeutens yrkesroll, aktiviteter som används i arbetsterapi för att stödja delaktighet och hälsa, samt etiskt förhållningssätt introduceras och bearbetas utifrån egna erfarenheter av olika former av arbetsterapeutiska verksamheter. Aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv, 3.5 hp Aktivitet ur ett idéhistoriskt perspektiv introduceras. Studenten reflekterar över detta samt argumenterar kring hur arbetsterapeuter inom olika verksamhetsinriktningar arbetar i dag i relation till idéutvecklingen.  Studenten sammanställer information om, och skriftligt redogör kring aktivitetsutförande utifrån litteraturen och erfarenheter av egen vald aktivitet.  Vetenskaplig teori och metod samt kritisk granskning, 4 hp Vetenskaplig teori och metod introduceras. Studenten genomför litteratursökning, kritisk granskning och värdering av vetenskapliga pubilkationer. Ett kritiskt förhållningssätt till kunskap introduceras och tillämpas.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, bearbetning av litteratur, arbete i studiegrupper, seminarier och verksamhetsintegrerat lärande. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.

Obligatoriska utbildningsinslag i form av seminarier ingår i kursen. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Individuell muntlig redovisning – presenteras i grupp
  • Individuella skriftliga reflektioner och analyser
  • Individuell skriftlig litteraturgranskning 

 Obligatoriskt deltagande för godkänd kurs är:

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Aktivt deltagande via online diskussioner
  • Aktivt deltagande i biblioteksundervisning

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin de kommande terminerna. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfäle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
 

Litteratur och övriga läromedel

Kielhofner, Gary Model of human occupation : teori och tillämpning
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Delaktighetens språk Gustavsson, Anders
Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Willard, Helen S. Willard & Spackman's occupational therapy. Willard and Spackman's occupational therapy. Schell, Barbara A. Boyt
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004
Nordisk aktivitetsvidenskab. Kaae Kristensen, Hanne.; Schou, Anne Sofie Bach.; Mærsk, Jesper Larsen.
Även senare upplagor kan användas.