Pedagogik, 7,5 hp
Pedagogy, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR030
- Kursens benämning
- Pedagogik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-10-07
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs endast antagning på programmet.
Mål
Kursens mål är att studenten ska inhämta kunskap om pedagogiska teorier som är av betydelse för arbete med människor.
Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- beskriva grundsynen i olika pedagogiska riktningar
- tillämpa kommunikationsteoretiska begrepp
- beskriva och reflektera över olika teorier om motivation och lärande
- beskriva och reflektera över olika former av pedagogiska förhållningsätt och arbetsformer
- beskriva och reflektera över olika former av lärande i klinisk praktik
Innehåll
Kursen introducerar klassiska och moderna pedagogiska riktningar. Den innehåller även lärande om pedagogiska möten och samtalsmetodik samt verbal och icke-verbal kommunikation. Teorier om motivation och olika former av lärande i klinisk praktik introduceras och problematiseras. Praktiskt utformande av lärsituationer prövas och studiebesök vid social-/arbetsträningsverksamhet genomförs.
Arbetsformer
Arbetssättet är problemorienterat och utgår från tydliggjord pedagogisk teori som tillämpas i kursens läraktiviteter. Studenterna kommer att arbeta såväl individuellt som i grupp och reflektera över det egna lärandet under kursen. Arbetsformer som förekommer är seminarier, redovisningar, övningar/laborationer och föreläsningar.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig, individuell tentamen, samt genom deltagande i seminarium. Betygsskala: G/U. Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående inhämtning av kunskap. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Vid underkänt resultat vid ordinarie examinationtillfälle ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att tentera vid två tillfällen per termin, i samband med kommande termins ordinarie- och resttillfälle (omtentamen). Under ett år finns det möjlighet till totalt 5 tentamenstillfällen.
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid KI samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Kursrapport med analys av resultat från kursvärderingen publiceras på kurswebben efter genomförd kurs.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sök i biblioteket
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution, 2004 - 122 s. ISBN:91-85128-81-3 LIBRIS-ID:9624459 URL: http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=440&file=publication Sök i biblioteket
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 169 s. ISBN:978-91-44-04128-5 LIBRIS-ID:10352020 Sök i biblioteket
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 350 s. ISBN:91-47-05230-9 (korr.) z 47-05230-9 LIBRIS-ID:9757098 Sök i biblioteket
Utbildningsradion, 2007 - TV-program LIBRIS-ID:10680459 URL: UR.se Serien innehåller 8 filmer om 8 olika pedagogiska inriktningar som alla ingår i kursen
Övriga rekommenderade läromedel
Referenslitteratur