Kursplan för

Pedagogik, 7,5 hp

Pedagogy, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , HT17 , HT18 , VT20 , HT20 , HT21 , HT22
Kurskod
1AR030
Kursens benämning
Pedagogik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-03-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Samtliga kurser i termin 1 (30 hp) samt minst 15 hp i termin 2 ska vara godkända.

Mål

Kursens mål är att studenten ska inhämta kunskap om pedagogiska teorier som är av betydelse för arbete med människor.

Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • beskriva grundsynen i olika pedagogiska riktningar
  • tillämpa kommunikationsteoretiska begrepp
  • beskriva och reflektera över olika teorier om motivation och lärande
  • beskriva och reflektera över olika former av pedagogiska förhållningsätt och arbetsformer
  • beskriva och reflektera över olika former av lärande i klinisk praktik

Innehåll

Kursen introducerar klassiska och moderna pedagogiska riktningar. Den innehåller även lärande om pedagogiska möten och samtalsmetodik samt verbal och icke-verbal kommunikation. Teorier om motivation och olika former av lärande i klinisk praktik introduceras och problematiseras. Praktiskt utformande av lärsituationer prövas och studiebesök vid social-/arbetsträningsverksamhet genomförs.

Arbetsformer

Arbetssättet är problemorienterat och utgår från tydliggjord pedagogisk teori som tillämpas i kursens läraktiviteter. Studenterna kommer att arbeta såväl individuellt som i grupp och reflektera över det egna lärandet under kursen. Arbetsformer som förekommer är seminarier, redovisningar, övningar/laborationer och föreläsningar.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig, individuell tentamen, samt genom deltagande i seminarium. Betygsskala: G/U. Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående inhämtning av kunskap. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

Vid underkänt resultat vid ordinarie examinationtillfälle ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att tentera vid två tillfällen per termin, i samband med kommande termins ordinarie- och resttillfälle (omtentamen). Under ett år finns det möjlighet till totalt 5 tentamenstillfällen.

Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning vid KI samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Kursrapport med analys av resultat från kursvärderingen publiceras på kurswebben efter genomförd kurs.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara
Jenner, Håkan Motivation och motivationsarbete : i skola och behandling
Nilsson, Björn; Waldemarson, Anna-Karin Kommunikation : samspel mellan människor
Boken om pedagogerna Forssell, Anna
Pedagogikens giganter : Maria Montessori
Studentvald litteratur om handledning.

Övriga rekommenderade läromedel

Wenger, Etienne Communities of practice a brief introduction
Vetenskapliga artiklar
Referenslitteratur