Kursplan för

Pedagogik, 7,5 hp

Pedagogy, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , HT17 , HT18 , VT20 , HT20 , HT21 , HT22
Kurskod
1AR030
Kursens benämning
Pedagogik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-05-13
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-04-01
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs endast antagning på programmet.

Mål

Kursens mål är att studenten ska inhämta kunskap om pedagogiska teorier som är av betydelse för arbete med människor.

Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna

  • beskriva grundsynen i olika pedagogiska teorier och modeller
  • beskriva och reflektera över olika former av lärande i verksamheter
  • beskriva och reflektera över olika former av pedagogiska förhållningsätt och arbetsformer samt hur dessa kan tillämpas i verksamheter
  • tillämpa grundläggande pedagogisk teori och begrepp i utformande av lärsituationer
  • tillämpa pedagogiska begrepp och teori när det gäller sociala samspel och empati i praktiska situationer.

Innehåll

Kursen introducerar klassiska och moderna pedagogiska riktningar. Den innehåller även lärande om pedagogiska möten och samtalsmetodik samt empatiska förhållningsätt. Teorier i pedagogik och olika former av lärande i verksamheter samt i klinisk praktik introduceras och problematiseras. Praktiskt utformande av lärsituationer prövas och studiebesök vid social-/arbetsträningsverksamhet genomförs.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetssättet utgår från tydliggjord pedagogisk teori som tillämpas i kursens läraktiviteter. Studenterna kommer att arbeta såväl individuellt som i grupp och reflektera över det egna lärandet under kursen. Arbetsformer som förekommer är seminarier, redovisningar, övningar/laborationer och föreläsningar.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. ​Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig, individuell tentamen, samt genom deltagande i seminarium. Betygsskala: G/U. Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Kursrapport med analys av resultat från kursvärderingen publiceras på kurswebben efter genomförd kurs.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Säljö, Roger Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
Holm, Ulla Det räcker inte att vara snäll : om empati och professionellt bemötande i människovårdande yrken

Rekommenderad litteratur

Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara
Jenner, Håkan Motivation och motivationsarbete : i skola och behandling
Nilsson, Björn; Waldemarson, Anna-Karin Kommunikation : samspel mellan människor
Boken om pedagogerna Forssell, Anna
Pedagogikens giganter : Maria Montessori
Studentvald litteratur om handledning.

Övriga rekommenderade läromedel

Wenger, Etienne Communities of practice a brief introduction
Vetenskapliga artiklar
Referenslitteratur