Pedagogik, 7,5 hp
Pedagogy, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR030
- Kursens benämning
- Pedagogik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-04-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs endast antagning på programmet.
Mål
Kursens mål är att studenten ska inhämta kunskap om pedagogiska teorier som är av betydelse för arbete med människor.
Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna
- beskriva grundsynen i olika pedagogiska teorier och modeller
- beskriva och reflektera över olika former av lärande i verksamheter
- beskriva och reflektera över olika former av pedagogiska förhållningsätt och arbetsformer samt hur dessa kan tillämpas i verksamheter
- tillämpa grundläggande pedagogisk teori och begrepp i utformande av lärsituationer
- tillämpa pedagogiska begrepp och teori när det gäller sociala samspel och empati i praktiska situationer.
Innehåll
Kursen introducerar klassiska och moderna pedagogiska riktningar. Den innehåller även lärande om pedagogiska möten och samtalsmetodik samt empatiska förhållningsätt. Teorier i pedagogik och olika former av lärande i verksamheter samt i klinisk praktik introduceras och problematiseras. Praktiskt utformande av lärsituationer prövas och studiebesök vid social-/arbetsträningsverksamhet genomförs.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Arbetssättet utgår från tydliggjord pedagogisk teori som tillämpas i kursens läraktiviteter. Studenterna kommer att arbeta såväl individuellt som i grupp och reflektera över det egna lärandet under kursen. Arbetsformer som förekommer är seminarier, redovisningar, övningar/laborationer och föreläsningar.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig, individuell tentamen, samt genom deltagande i seminarium. Betygsskala: G/U. Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sammanlagt sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Kursrapport med analys av resultat från kursvärderingen publiceras på kurswebben efter genomförd kurs.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 172 s. ISBN:9789140688262 LIBRIS-ID:17091471 Sök i biblioteket
Johanneshov : TPB, 2010 - 1 CD-R LIBRIS-ID:12585500
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN:9789144071015 LIBRIS-ID:14663523 Sök i biblioteket
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : b Liber distribution, 2004 - 122 s. ISBN:91-85128-81-3 LIBRIS-ID:9624459 URL: http://www.skolutveckling.se/publdb-portlet/fileDownload?publ_id=440&file=publication Sök i biblioteket
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 169 s. ISBN:978-91-44-04128-5 LIBRIS-ID:10352020 Sök i biblioteket
5., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 350 s. ISBN:91-47-05230-9 (korr.) z 47-05230-9 LIBRIS-ID:9757098 Sök i biblioteket
Utbildningsradion, 2007 - TV-program LIBRIS-ID:10680459 URL: UR.se Serien innehåller 8 filmer om 8 olika pedagogiska inriktningar som alla ingår i kursen
Övriga rekommenderade läromedel
Referenslitteratur