Arbetsterapi 1 - Bedömning, mål och terapeutiskt resonerande, 7,5 hp
Occupational Therapy 1 - Assessment, Goalsetting and Therapeutic Reasoning, 7,5 credits- Kurskod
- 1AR032
- Kursens benämning
- Arbetsterapi 1 - Bedömning, mål och terapeutiskt resonerande
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-11-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2017-03-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Samtliga kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) samt Medicinska ämnen 2 (7,5 hp) i termin 3 ska vara godkända.
Mål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:
- utreda och analysera patientens aktivitetsförmåga samt värdera lämplig bedömning
- formulera mål och planera åtgärder utifrån ett personcentrerat arbetssätt
- utvärdera genomförda åtgärder
- reflektera över det egna förhållningssättet och etiska ställningstaganden i arbetet med patienter och medarbetare
- dokumentera och teorianknyta utredning, analys, målformulering, åtgärder samt planerad utvärdering av ett patientfall
- reflektera över och visa förståelse för relevant hälso- och sjukvårdslagstiftning
Innehåll
I kursmomentet studeras arbetsterapeutiska processmodeller utifrån olika patientgrupper med specifikt fokus på utredning, analys, målformulering, åtgärd och planerad utvärdering av patientens aktivitetsutförande. Även de grundläggande etiska principerna och gällande hälso-och sjukvårdslagstiftning berörs.
I kursen ges studenten möjlighet att praktiskt använda sig av vald arbetsterapeutisk processmodell med specifikt fokus på utredning. analys, målformulering, åtgärd, och planerad utvärdering av patientens aktivitetsutförande samt uppvisa teoretiskt och etiskt resonemang kopplat till olika delar i processmodellen.
Arbetsformer
I kursen används en variation av pedagogiska arbetsformer, föreläsningar, seminarier, grupparbeten, handledning och laborationer. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.
Examination
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion runt målformulering och åtgärdsplanering utifrån ett personcentrerat arbetssätt
- Aktivt deltagande vid seminarium kring etiska förhållningssätt i relation till likabehandling samt hälso- och sjukvårdens lagar och förordningar
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om bedömningsmetoder utifrån patientens aktivitetsförmåga
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektioner runt åtgärdsprogram för barn
- Aktivt deltagande vid förflyttningslaboration
- Individuell skriftlig redovisning av ett åtgärdsprogram i arbetsterapi
- Individuell muntlig presentation med motivering och reflektion över ett åtgärdsprogram i arbetsterapi
Betygsskala: G/U
Vid underkänt resultat vid ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att examineras vid två tillfällen per termin i samband med ordinarie examinationstillfälle samt resttillfälle de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 1 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 431 s. ISBN:9789144101965 LIBRIS-ID:18356908 Sök i biblioteket
12. ed., international ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2014 - xxxiv, 1262 s. ISBN:9781451189070 LIBRIS-ID:14001044 Sök i biblioteket
[5.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA), cop. 2012 - 32 s. ISBN:9789186210656 LIBRIS-ID:13912420 URL: fulltext Sök i biblioteket
3. rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter, 2011 - 44 s. ISBN:9186210556 LIBRIS-ID:12503981 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Williams & Wilkins, cop. 2008 - xii, 565 s. ISBN:13: 978-0-7817-6996-9 LIBRIS-ID:8294095 Sök i biblioteket
Vol 1 : Thorofare : SLACK Inc., 2005
Philadelphia : F.A. Davis, cop. 2008 - xiv, 321 s. ISBN:978-0-8036-1365-2 (hft.) LIBRIS-ID:10919794 URL: Länk Sök i biblioteket
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists, 2007 - 418 p. ISBN:978-1-895437-76-8 LIBRIS-ID:10582889 Sök i biblioteket
Övriga rekommenderade läromedel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 340 s. ISBN:9789144092485 LIBRIS-ID:18850797 Sök i biblioteket
2 : Stockholm : Boverket: Fritzes kundservice, 2000 - 152 ISBN:91-38-31743-5 Sök i biblioteket
Nacka : Sveriges arbetsterapeuter, 2016 - 39, [27] s. ISBN:978-91-87837-23-4 LIBRIS-ID:19649360 Sök i biblioteket
London : Springer London, 2013. - X, 247 p. 10 illus., 3 illus. in color. ISBN:9781447124528 LIBRIS-ID:13511539 URL: Table of Contents / Abstracts Sök i biblioteket