Kursplan för

Arbetsterapi 1 - Bedömning, mål och terapeutiskt resonerande, 7,5 hp

Occupational Therapy 1 - Assessment, Goalsetting and Therapeutic Reasoning, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT17 , VT18 , HT19 , VT20 , HT20 , HT21 , HT23 , HT24
Kurskod
1AR032
Kursens benämning
Arbetsterapi 1 - Bedömning, mål och terapeutiskt resonerande
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2019-10-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Samtliga kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) samt Medicinska ämnen 2 (7,5 hp) i termin 3 ska vara godkända.

Mål

Studenten ska vid avslutad kurs kunna:

  • utreda och analysera patientens aktivitetsförmåga samt värdera lämplig bedömning
  • formulera mål och planera åtgärder utifrån ett personcentrerat arbetssätt
  • utvärdera genomförda åtgärder
  • reflektera över det egna förhållningssättet och etiska ställningstaganden i arbetet med patienter och medarbetare
  • dokumentera och teorianknyta utredning, analys, målformulering, åtgärder samt planerad utvärdering av ett patientfall
  • reflektera över och visa förståelse för relevant hälso- och sjukvårdslagstiftning

Innehåll

I kursmomentet studeras arbetsterapeutiska processmodeller utifrån olika patientgrupper med specifikt fokus på utredning, analys, målformulering, åtgärd och planerad utvärdering av patientens aktivitetsutförande. Även de grundläggande etiska principerna och gällande hälso-och sjukvårdslagstiftning berörs.
I kursen ges studenten möjlighet att praktiskt använda sig av vald arbetsterapeutisk processmodell med specifikt fokus på utredning. analys, målformulering, åtgärd, och planerad utvärdering av patientens aktivitetsutförande samt uppvisa teoretiskt och etiskt resonemang kopplat till olika delar i processmodellen.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, handledning och laborationer. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion runt målformulering och åtgärdsplanering utifrån ett personcentrerat arbetssätt
  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om bedömningsmetoder utifrån patientens aktivitetsförmåga
  • Aktivt deltagande vid seminarium för reflektioner runt åtgärdsprogram för barn
  • Aktivt deltagande vid förflyttningslaboration
  • Individuell skriftlig redovisning av ett åtgärdsprogram i arbetsterapi
  • Individuell muntlig presentation med motivering och reflektion över ett åtgärdsprogram i arbetsterapi

Vid underkänt resultat vid ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjlighet att examineras vid två tillfällen per termin i samband med ordinarie examinationstillfälle samt resttillfälle de kommande terminerna.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 1 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] Borg, Jörgen
Willard and Spackman's occupational therapy Schell, Barbara A. Boy; Gillen, Glen
Etisk kod för arbetsterapeuter
Measuring occupational performance : supporting best practice in occupational therapy Law, Mary C.; Baum, Carolyn Manville; Dunn, Winnie
Fisher, Anne G Occupational Therapy Intervention Process Model : A model for planning and implementing, top down, client centered, and occupation based interventions
Kielhofner's model of human occupation : theory and application Taylor, Renée R.
Taylor, Renée R. The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J. Enabling occupation II : Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Arbetsterapi för barn och ungdom Eliasson, Ann-Christin; Lidström, Helene; Peny-Dahlstrand, Marie
Bostadsanpassningsbidraget – en handbok
Även senare upplagor kan användas.

Övriga rekommenderade läromedel

Törnquist, Kristina; Sonn, Ulla ADL-taxonomin : en bedömning av aktivitetsförmåga
Larner, A. J. Cognitive Screening Instruments : A Practical Approach
Även senare upplagor kan användas.