Kursplan för

Arbetsterapi 2 - Aktivitet och åtgärder, 15 hp

Occupational Therapy 2 - Occupation and Intervention, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT17 , VT18 , VT20 , HT21
Kurskod
1AR033
Kursens benämning
Arbetsterapi 2 - Aktivitet och åtgärder
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-04-01
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

Samtliga kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) samt Medicinska ämnen 2 (7,5 hp) i termin 3 ska vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen ska lägga grunden till yrkesidentitet och professionellt förhållningssätt genom att studenten integrerar
grundläggande och nyförvärvade arbetsterapeutiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt och utvecklar
dessa i en klinisk kontext

Lärandemål
Att i den verksamhetsförlagda utbildningen - under handledning och i progression mot självständighet - kunna: 

  • bedöma och analysera patienters aktivitetsförmåga
  • formulera aktivitetsbaserade mål i samverkan med patienten
  • planera, genomföra och utvärdera relevanta arbetsterapeutiska åtgärder
  • reflektera kring hälsoinriktade arbetsterapiåtgärder i hemmiljö
  • skriva arbetsterapeutiska journal
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, att möta patienter och anhöriga med empati och respekt
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper 

Innehåll

Kursen innehåller två moment:

  • Moment 1 - VFU Arbetsterapiprocesser
  • Moment 2 - VFU med inriktning på hälsoinriktade åtgärder

I kursen genomförs verksamhetsförlagd utbildning inom olika kliniska verksamheter för att att få inblick i vårdkedjan. Studenten utvecklar förmågan att i samverkan med patient bedöma förutsättningar för aktivitet och delaktighet samt formulera mål, planera, genomföra och dokumentera aktivitetsbaserade arbetsterapeutiska åtgärder i hens dagliga liv.

Studenten reflekterar dessutom över val av, och perspektiv på föreslagna arbetsterapeutiska åtgärder - samt över det egna etiska förhållningssättet - i arbetet med patient och medarbetare. Under kursen genomförs även datainsamling med fokus på hälsoinriktade åtgärder som sedan bearbetas under den efterföljande kursen Arbetsterapi 3 - Prevention och uppföljning.

VFU Arbetsterapiprocesser, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 - VFU Arbetsterapiprocesser ägnas åt fördjupade kunskaper i arbetsterapi genom tillämpning och värdering av arbetsterapeutiska insatser enligt arbetsterapeutisk processmodell. Studenten genomför bedömning och analys av patientens aktivitetsförmåga och sätter mål, planerar och följer upp genomförda åtgärder. I kursmomentet fördjupar studenten också sina kunskaper i terapeutiskt resonemang och professionalism.   

VFU med inriktning på hälsoinriktade åtgärder, 7.5 hp

Betygsskala: GU

I moment 2 - VFU med inriktning på hälsoinriktade åtgärder utvecklar studenten sina färdigheter och förmågor inom arbetsterapi genom att med stöd i arbetsterapeutisk teori och metoder identifiera patientens resurser respektive hinder för aktivitetsamt planera hälsoinriktade åtgärder. Studenten tillämpar terapeutiskt resonemang i argumentation kring valet av åtgärdsinriktningarna ohälsofrämjande åtgärd (prevention) och hälsofrämjande åtgärd (promotion).

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är verksamhetsförlagda studier, laborationer, handledning, kamratgranskning och seminarier. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen. 

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

För betyget G i kursen krävs att uppvisande av arbetsterapeutiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt genomförts självständigt på ett - för verksamheten relevant- och patientsäkert sätt. 
En särskild vikt läggs vid studentens förmåga att bedöma och analysera patienters aktivitetsförmåga; att formulera aktivitetsbaserade mål i samverkan med patienten, samt att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera relevanta arbetsterapeutiska åtgärder.

Obligatoriskt deltagande gäller under hela den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Examination av kursens lärandemål sker i enlighet med utarbetade bedömningskriterier. Den verksamhetsförlagda utbildningens två moment examineras av kursens examinator i samråd med respektive verksamhets handledare.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådant fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. ​Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Bostadsanpassningsbidraget- en handbok från Boverket
Etisk kod för arbetsterapeuter
Fisher, Anne G.; Nyman, Anneli OTIPM : en modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
Förskrivningsprocessen för hjälpmedel
Kielhofner, Gary A model of human occupation : theory and application
Cajvert, Lilja VFU i praktiken : studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Även senare upplagor kan användas.

Rekommenderad kurslitteratur

Law, M.; Baum, C.; Dunn, W Measuring occupational performance:supporting best practice in occupational therapy
Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] Borg, Jörgen
Taylor, Renée R. The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J. Enabling occupation II : Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Törnquist, Kristina; Sonn, Ulla ADL-taxonomi : en bedömning av aktivitetsförmåga
Willard, Helen S. Willard & Spackman's occupational therapy. Willard and Spackman's occupational therapy. Schell, Barbara A. Boyt
Även senare upplagor kan användas.