Kursplan för

Arbetsterapi 3 - Prevention och uppföljning, 7,5 hp

Occupational Therapy 3 - Prevention and Evaluation, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT17 , VT18 , HT18 , VT20 , HT21 , VT25
Kurskod
1AR034
Kursens benämning
Arbetsterapi 3 - Prevention och uppföljning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-03-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Samtliga kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) samt Medicinska ämnen 2 (7,5 hp) i termin 3 ska vara godkända.

Mål

Moment 1 - Tillämpning av arbetsterapiprocess
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna:

  • beskriva, teorianknyta och kritiskt reflektera kring vald arbetsterapiprocess utifrån ett personcentrerat perspektiv
  • reflektera kring professionalitet och etik i relation till arbetsterapiprocessen
  • diskutera, tillämpa och kritiskt reflektera kring evidens i relation till arbetsterapeutiska åtgärder och bedömningsinstrument

Moment 2 - Hälsoinriktade åtgärder
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • genomföra en arbetsterapeutisk bedömning av aktivitetssituation och aktivitetsutförande för ett klientfall
  • sammanställa patienters resurser och hinder för aktivitet, och planera hälsoinriktade åtgärder
  • resonera professionellt kring val av hälsoinriktad åtgärd, utifrån perspektiven hälsofrämjande respektive ohälsoförebyggande metoder
  • redogöra för Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder samt diskutera dem i relation till arbetsterapeutens roll som rådgivare i vårdteamet
  • känna till begreppet e-hälsa samt resonera kring dess användande inom hälso- och sjukvården utifrån ett tillgänglighetsperspektiv

Innehåll

Kursen är uppdelad i två moment:

  • Moment 1 - Tillämpning av arbetsterapiprocess
  • Moment 2 - Hälsoinriktade åtgärder

I kursen ska studenten reflektera kring arbetsterapiprocessen med fokus på personcentrerat arbetssätt, professionalism, etik, och evidens. Studentens kunskaper i terapeutiskt resonemang fördjupas genom argumentation för val av arbetsterapeutisk processmodell, arbetsterapeutiska bedömningsinstrument samt val av hälsoinriktade åtgärder utifrån perspektiven hälsofrämjande, respektive ohälsoförebyggande metoder. 

Tillämpning av arbetsterapiprocess, 4.5 hp Studenten genomför en hel arbetsterapiprocess med patient. Processens delar innefattar bedömning, målformulering, planering, genomförande och plan för uppföljning av aktivitetsbaserade åtgärder. Studenten förväntas beskriva sina terapeutiska resonemang med grund i evidens och vetenskapligt förankrade teorier. Hälsoinriktade åtgärder, 3 hp I momentet fördjupas studentens kunskaper om vikten av hälsoinriktade åtgärder för att möjliggöra förändring i människors dagliga liv - med fokus på aktivitet och delaktighet. Studenten tränar sig praktiskt i att genomföra bedömning och analys av klientens resurser och hinder för aktivitet, och att planera och genomföra hälsoinriktade åtgärder. 

Arbetsformer

Olika arbetsformer används såsom föreläsningar, bearbetning av litteratur, arbete i studiegrupper och seminarier. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.

Examination

För betyget G i moment 1 krävs

  • att en individuell skriftlig rapport med tillämpning av en arbetsterapeutisk processmodell i form av ett patientfall genomförs
  • ett aktivt deltagande vid seminarium för diskussion och reflektion över inlämnade uppgifter runt patientfall utifrån en arbetsterapeutisk processmodell
  • ett aktivt deltagande vid muntligt redovisningstillfälle av evidensuppgift med fokus på validitet och reliabilitet av instrument
  • ett aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion av etik och professionalism

För betyg G i moment 2 krävs

  • att en individuell skriftlig rapport med fokus på hälsoinriktade åtgärder för en patient genomförs
  • ett aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om hälsoinriktade åtgärder och ohälsoförebyggande metoder

Betygsskala: G/U

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. Den i kursen ingående examinationen sker efter fastställda bedömningskriterier.
För betyget godkänd krävs obligatorisk närvaro vid laborationer och seminarier samt godkänt på skriftliga tentamina.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 1 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] Borg, Jörgen
DePoy, Elizabeth; Gitlin, Laura N. Forskning : en introduktion
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992, reviderad 2004 och 2012
Fisher, Anne G.; Nyman, Anneli OTIPM : en modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
Kielhofner, Gary A model of human occupation : theory and application
Law, M.; Baum, C.; Dunn, W Measuring occupational performance:supporting best practice in occupational therapy
Medin, Jennie; Alexanderson, Kristina Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011 : tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor : stöd för styrning och ledning
Taylor, Clare Evidence-based practice for occupational therapists
Taylor, Renée R. The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J. Enabling occupation II : Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Willard, Helen S. Willard & Spackman's occupational therapy. Willard and Spackman's occupational therapy. Schell, Barbara A. Boyt

Övriga rekommenderade läromedel

Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
Mattingly, Cheryl What is Clinical Reasoning? 45 (1991) s. 979-86

Törnquist, Kristina; Sonn, Ulla ADL-taxonomin : en bedömning av aktivitetsförmåga