Kursplan för

Examensarbete i audiologi, 15 hp

Degree project in audiology, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT11 , VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT17 , VT18 , VT19 , VT20 , VT23 , VT24 , VT25
Kurskod
1AU021
Kursens benämning
Examensarbete i audiologi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2010-05-05
Reviderad av
Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
Senast reviderad
2012-10-22
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 80 % (96 högskolepoäng) av kurserna på termin 1 - 4.

Mål

Det övergripande målet med kursen är att ge den studerande fördjupade kunskaper inom ett område av audiologi, samt praktisk och teoretisk förståelse för forskningsprocessen. Studenten ska vidare kunna relatera till vetenskapligt arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna beskriva ett vetenskapligt projekts upplägg,
- kunna söka, kritiskt granska, jämföra, analysera och skriftligt sammanfatta vetenskaplig litteratur inom audiologi,
- kunna genomföra en självständig vetenskaplig undersökning i form av forskningsprojekt under handledning, inklusive val av experimentell design och datainsamlingsmetoder,
- kunna analysera insamlade data med passande grundläggande kvantitativa och/eller kvalitativa metoder,
- kunna författa och försvara en egen vetenskaplig rapport,
- uppvisa kritiskt och självkritiskt förhållningsätt i förhållande till egna och andras vetenskapliga texter,
- uppvisa självkritiskt förhållningsätt genom att förstå och sakligt bemöta andras granskning av en egen vetenskaplig text.
- kunna integrera fördjupade teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i forskning och utveckling inom kunskapsområdet audiologi.

Innehåll

Kursen följer direkt på kursen Vetenskap 4 i vilken studenten skrivit en projektplan för sitt projektarbete. Kursen inleds med en slutdiskussion om projektplanen och en introduktion till och övning i uppsatsskrivning. Huvuddelen av kursen består i ett självständigt projektarbete under handledning. Slutet av kursen ägnas åt kritisk granskning, revidering av uppsatsen, och förberedelser inför examinationen, som avslutar kursen. I kursen ingår också att själv kunna ta emot, förstå och sakligt bemöta opponering på det egna examensarbetet.

Arbetsformer

Huvuddelen av kursen ägnas åt själva genomförandet av projektarbetet. I detta ingår handledningstillfällen med utsedd handledare. Kursen innehåller dessutom seminarier med tillfällen till diskussion om framsteg, motgångar, uppföljning av skrivprocessen, statistiska metoder, handledarrollen med mera. Även möjligheter till individuella diskussioner med kursansvarig kommer att finnas. Kursen avslutas med muntligt försvar av det skriftliga arbetet vid ett examinationsseminarium.

Examination

Examination sker genom
Skriftlig inlämning av examensarbete.
Muntligt försvar av examensarbetet.

För godkänd kurs krävs också
uppfylld närvaro på obligatoriska delar

För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds förnyad examination vid ett senare tillfälle enligt överenskommelse med handledare och examinator.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare delas ut vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig utvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar och böcker som tillhör ämnesområdet för uppsatsen.

Under rekommenderad litteratur nedan finns förslag på böcket om vetenskapliga metoder och uppsatsskrivande.

Scientific articles and books in relation to subject of the scientific essay.

See below for recommended books on essay writing and scienentific methodology.

Rekommenderad litteratur

Bell, Judith Introduktion till forskningsmetodik Nilsson, Björn
Bjurwill, Christer A, B, C och D : vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser
Brace, Nicola; Kemp, Richard; Snelgar, Rosemary SPSS for psychologists : a guide to data analysis using SPSS for Windows (versions 12 and 13)
Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaper
Hansson, Sven Ove Vetenskap och ovetenskap : om kunskapens hantverk och fuskverk
Hansson, U.C. Vad är en vetenskaplig artikel?
Helgesson, Gert Forskningsetik för medicinare och naturvetare
Holme, Idar Magne; Solvang, Bernt Krohn; Nilsson, Björn Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Kvale, S Den kvalitativa forskningsintervjun
Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Schiavetti, Nicholas; Metz, Dale Evan Evaluating research in communicative disorders