Kursplan för

Examensarbete i audiologi, 15 hp

Degree project in audiology, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT11 , VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT17 , VT18 , VT19 , VT20 , VT23 , VT24 , VT25
Kurskod
1AU021
Kursens benämning
Examensarbete i audiologi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2010-05-05
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2019-10-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat samtliga kurser på Audionomprogrammets termin 1-4 samt kurserna Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign, och Vetenskap 4 - projektplan.

Mål

Det övergripande målet med kursen är att ge den studerande fördjupade kunskaper inom området audiologi eller något närliggande område av relevans för audiologi, samt teoretisk och praktisk förståelse för forskningsprocessen. Studenten ska vidare kunna relatera till vetenskapligt arbete utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna

  • beskriva ett vetenskapligt projekts upplägg
  • söka, kritiskt granska, jämföra, analysera och skriftligt sammanfatta vetenskaplig litteratur inom området audiologi eller något närliggande område av relevans för audiologi
  • genomföra en självständig vetenskaplig undersökning i form av ett forskningsprojekt under handledning, inklusive val av studiedesign och datainsamlingsmetoder
  • analysera insamlade data med passande grundläggande kvantitativa och/eller kvalitativa metoder
  • författa och försvara en egen vetenskaplig rapport
  • uppvisa ett kritiskt förhållningsätt till egna och andras vetenskapliga texter
  • uppvisa ett självkritiskt förhållningsätt genom att förstå och sakligt bemöta andras granskning av en egen vetenskaplig text
  • uppvisa ett etiskt förhållningssätt till det egna och andras forskningsprojekt
  • integrera fördjupade teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i forskning och utveckling inom området audiologi eller något närliggande område av relevans för audiologi.

Innehåll

Kursen är en fortsättning på kursen Vetenskap 4 - projektplan i vilken studenten skrivit en projektplan för ett examensarbete på grundnivå. Kursen inleds med en slutdiskussion om projektplanen och en introduktion i att skriva examensarbete. Huvuddelen av kursen består av att utföra ett självständigt projektarbete enskilt eller i par under handledning. I kursen ingår också att på ett förståeligt och sakligt sätt kunna opponera på någon annans examensarbete samt att själv kunna ta emot, förstå och sakligt bemöta opponering på det egna examensarbetet.

Arbetsformer

Seminarier, självständigt arbete, skriftliga inlämningsuppgifter, skriftlig och muntlig redovisning samt opponering.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med  examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker genom

  • skriftlig inlämning av etiskt övervägande
  • skriftlig inlämning av examensarbete
  • presentation och muntligt försvar av examensarbete
  • opponering på annan students examensarbete.

För godkänd kurs krävs också uppfylld närvaro på obligatoriska delar.

För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds förnyad examination vid ett senare tillfälle enligt överenskommelse med handledare och examinator.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig utvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Studenten kan behöva, i större eller mindre utsträckning, det mesta av den kurslitteratur som studenten haft under Audionomprogrammet. Nedanstående rekommenderad litteratur inkluderar enbart litteratur om vetenskapliga metoder, uppsatsskrivande och opponering, och kan ersättas av andra, liknande resurser.

Bell, Judith; Waters, Stephen Introduktion till forskningsmetodik
Bland, Martin An introduction to medical statistics
Brace, Nicola; Kemp, Richard; Snelgar, Rosemary SPSS for psychologists and everybody else
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Gastel, Barbara How to Write and Publish a Scientific Paper
Hansson, Sven Ove Vetenskap och ovetenskap : om kunskapens hantverk och fuskverk
Helgesson, Gert Forskningsetik för medicinare och naturvetare
Holme, Idar Magne; Solvang, Bernt Krohn; Nilsson, Björn Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Karolinska universitetsbiblioteket Värdera information
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun
Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - - inom medicin, bio- och vårdvetenskap
Nordenström, Jörgen; Edgren, Gustaf Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår
Orlikoff, Robert F.; Schiavetti, Nicholas; Metz, Dale Evan Evaluating research in communication disorders
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i Socialtjänsten. En handbok.
Trost, Jan Att vara opponent