Kursplan för

Hörselpedagogik, 6 hp

Adult Education and Learning, 6 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16 , VT24
Kurskod
1AU035
Kursens benämning
Hörselpedagogik
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2023-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 45 hp från Termin 1-2, varav godkänt betyg i Moment 1 och 2 från kursen Hörselutredning 1.

Mål

Det övergripande målet med denna kurs är att introducera olika pedagogiska metoder, strategier och förhållningssätt för att ge studenten verktyg att kunna förmedla kunskap om hörsel för såväl grupper som för enskilda. Kursen utgör en grund för kommande kurs i hörselrehabilitering.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • förklara hur lärsituationen kan anpassas till hörselskadade personer och deras anhöriga
  • genomföra gruppundervisning och reflektera över sin egen och andras förmåga att undervisa

Innehåll

Följande moment ingår:

Vuxenpedagogik, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Kursen behandlar ämnet pedagogik, med tonvikt på vuxnas och äldres inlärning och lärande.

Speciella förutsättningar för att förmedla kunskap till hörselskadade och deras anhöriga ingår i undervisningen.

Kursen innehåller en överblick av modern pedagogik samt diskussion om skillnader mellan förmedling av kunskap till grupper respektive enskilda patienter. Praktiska övningar av att hålla framföranden och undervisa inför grupp ingår. Vidare behandlas rollen som handledare.

Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs.

Gruppundervisning, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett audiologianknutet ämne som presenteras för utomstående grupp.

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppövningar, gruppundervisning och seminarier. Gruppövningar, gruppundervisning och seminarier är obligatoriska.

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1: Vuxenpedagogik 4 hp
Skriftlig hemtentamen

Moment 2: Gruppundervisning 2 hp
Muntlig gruppredovisning och videoanalys

För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången vårterminen 2016. Examination enligt denna kursplan ges sista gången höstterminen 2024 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på Pingpong vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Phillips, D. C.; Soltis, Jonas F. Perspektiv på lärande Linde, Fredrik

Rekommenderad litteratur

Ginsberg, Sarah M.; Friberg, Jennifer C.; Visconti, Colleen F. Scholarship of teaching and learning in speech-language pathology and audiology : evidence-based education
Vetenskapliga artiklar och annat material kan tillkomma.