Hörselrehabilitering 1, 15 hp
Hearing Rehabilitation 1, 15 credits- Kurskod
- 1AU036
- Kursens benämning
- Hörselrehabilitering 1
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2011-11-02
- Reviderad av
- Programnämnd 4
- Senast reviderad
- 2011-11-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet enligt högskoleförordningen 7 kap 4-6 §§. Särskilda behörighetskrav enligt utbildningsplanen.
Mål
Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap och förståelse om den audiologiska rehabiliteringsprocessen utifrån tekniska, pedagogiska och psykologiska aspekter. Dessutom behandlas begreppen professionellt förhållningssätt och counseling i relation till psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Studenten ska kunna uppvisa förmågan att omsätta teoretiska fakta till praktiska övningar, laborationer och VFU, men även kunna beskriva, förklara och analysera praktiska kunskaper i teoretiska resonemang. Kursen bygger vidare på kurserna i hörselutredning och hörapparatteknik. Kursen utgör grund för kommande kurser i hörselrehabilitering, hörselhabilitering och verksamhetsförlagd utbildning. Kursens lärandemål Efter genomgången kurs ska studenten kunna -förklara, analysera och jämföra olika tekniska funktioner i hörapparater och tekniska hjälpmedel och hur dessa kan påverka individens hörselsituation, -bedöma olika individers psykologiska, tekniska och medicinska behov av rehabilitering samt utifrån detta argumentera för val av rehabiliteringsinsatser, -utifrån individens behov och förutsättningar planera, genomföra, dokumentera och utvärdera hörselrehabiliterande åtgärder såväl med objektiva som med subjektiva mätmetoder, -reflektera över det egna patientbemötandet samt att med hjälp av counselingstrategier kommunicera med och bemöta individer med ett professionellt förhållningssätt, -självständigt bedöma hörselgångens status inför avtryckstagning samt utföra avtryckstagning, -självständigt utföra hörselgångsmätningar samt analysera mätresultatet.
Innehåll
Moment 1: Hörselrehabilitering (Hearing rehabilitation) 8,5 hp innefattar teoretiska utgångspunkter för hörapparatutprovning såsom hörapparatval, preskription av förstärkning, hörapparatanpassning samt kvalitetssäkring via olika bedömnings- och utvärderingsinstrument. Dessutom behandlas öroninsatsens akustik, avtryckstagning, val och justering av öroninsats. Undervisning om cochleaimplantat och andra tekniska lösningar ges. Rehabiliteringsplanering belyses utifrån det tvärvetenskapliga begreppet hörselrehabilitering och undervisning ges om de åtgärdssteg som vidtas i olika faser av rehabiliteringsprocessen. Kursen inbegriper även journalhantering och dokumentation. Professionellt förhållningssätt belyses i relation till bl a psykologisk kunskap, självkännedom och empati. Utifrån videoinspelningar och observation tränas patientbemötande i syfte att bli medveten om det egna förhållningssättet och strukturen i samtalet. I samband med samtalsträning ges undervisning om att möta personer i kris. Vidare inbegriper kursen counseling och träning i det professionella samtalet. Stor vikt läggs vid följsamhet och empatisk förmåga i mötet med vårdtagaren. För ställningstaganden som rör etiska dimensioner behandlas audionomens etiska kod utifrån exempel i den praktiska vardagen. Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning och laborationsuppgifter (Clinical education and laboratory assignments) 6,5 hp fokuserar på moment som rör färdigheter i hörapparatutprovning såväl som pedagogiska och samtalsmetodologiska aspekter i arbetet. Laborationerna innefattar hörselgångsmätningar, hörapparatinställning och avtryckstagning samt rollspel med videoinspelning och counselingövningar.
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, workshops, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Moment 1: Hörselrehabilitering 8,5 hp Skriftlig dugga Skriftlig tentamen Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning och laborationsuppgifter 6,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning Kliniska prov Aktivt deltagande i laborationer och seminarier För godkänd kurs krävs även uppfylld närvaro vid obligatoriska delar. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds möjlighet till totalt sex examinationstillfällen, varav de tre sista i samband med nästa tillfälle då kursen ges. För studerande som inte blivit godkänd på den verksamhetsförlagda utbildningen erbjuds ytterligare en period av VFU, dvs totalt två VFU-perioder. Vid ett underkännande av VFU ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Studiehandledning kommer att tillhandahållas innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare. Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : Clifton Park, N.Y. : Delmar, 2011. - 1 v. ISBN:978-1-4354-9936-2 (pbk.) LIBRIS-ID:12335804 Sök i biblioteket
Sydney : Boomerang Press ;a Stuttgart :b Thieme, 2001 - xviii, 504 s. ISBN:3-13-128941-4 (Thieme) LIBRIS-ID:4669657 OBS! Ny upplaga kommer i mars, men redan före dess kommer vi ha tillgång till valda kapitel. Sök i biblioteket
2. ed. : New York : Thieme, cop. 2008 - xiii, 528 s. ISBN:978-1-58890-520-8 (US : alk. paper) LIBRIS-ID:10918894 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Bromma : CA Tegnér AB, cop. 2000 - 352 s. ISBN:91-630-9498-3 (inb.) LIBRIS-ID:8364995 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2. ed. : New York ; a Stuttgart : Thieme, 2002. - IX, 425 S. ISBN:3-13-102732-0 (Stuttgart) LIBRIS-ID:8530864 Sök i biblioteket
2. ed. : New York ; a Stuttgart : Thieme, 2002. - XI, 395 S. ISBN:3-13-125802-0 (Stuttgart) LIBRIS-ID:8530873 Sök i biblioteket